• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Opnamen mislukken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Start jij mogelijk altijd met ned1 op als je de humax aanzet? Daar krijg je geen E-19 melding op.

Nee dat deed ik niet, zette hem gewoon uit. Op dit moment zet ik hem uit als ik geen timer programma's heb staan, anders blijft hij aanstaan, want dan gaat het goed en ik heb (nog) geen E19 melding gehad.

Heb hem natuurlijk maar kort, als dit zo blijft is het niet leuk, maar kan ik er wel mee leven.
 
Archie: is er verschil tussen oranje en blauw? Hoe zo tijdelijk?
Ja, zoals ik eerder al aangaf wordt een oranje smartcard van een Ziggo/Casema abonnee in het Irdeto Condtional Access System (CAS) met CAID 1540 geregistreerd dat voorheen alleen voor de Ziggo/Multikabel abonnees bestemd was. De blauwe smartcard van een Ziggo/Casema abonnee wordt in het "oude" Irdeto CAS met CAID 1538 voor de Ziggo/Casema abonnees geregistreerd.

In beide Irdeto CAS'sen in het Ziggo/Casema/Multikabel signaal moeten de pakketten gedefinieerd worden waarop wij ons als Ziggo klant kunnen abonneren. Naast de normale pakketten zoals wij die kennen zijn er ook nog een paar extra (test?) pakketten en niet ieder pakket dat gedefinieerd is in het ene Irdeto CAS komt ook weer terug in het andere Irdeto CAS. Zie onderstaand overzicht van alle pakketten per CAS zoals gegenereerd uit het signaal op 6 juni 2009:

Code:
Irdeto subscriptions:                                       CAID 1538:          CAID 1540:          
       1 = Verrassing pakket                                Channel ID = 1      Channel ID = 1      
       2 = Film1 pakket                                     Channel ID = 4      Channel ID = 3      
       3 = Sport1 pakket                                    Channel ID = 5      Channel ID = 4      
       4 = HDTV pakket                                      Channel ID = 6      Channel ID = 5      
       5 = Gay Lifestyle pakket                             Channel ID = 85     Channel ID = 6      
       6 = Film & Entertainment pakket                      Channel ID = 23     Channel ID = 8      
       7 = Basis HDTV pakket                                Not used            Channel ID = 10     
       8 = Basis pakket                                     Channel ID = 211    Channel ID = 11     
       9 = Totaal pakket                                    Channel ID = 212    Channel ID = 13     
      10 = Kennis & Nieuws pakket                           Channel ID = 21     Channel ID = 14     
      11 = Muziek pakket                                    Channel ID = 25     Channel ID = 15     
      12 = Kids pakket                                      Channel ID = 24     Channel ID = 16     
      13 = Sport pakket                                     Channel ID = 22     Channel ID = 17     
      14 = Music Choice & Xlnt Radio pakket                 Channel ID = 26     Channel ID = 19     
      15 = Eredivisie Live Voetbal pakket                   Channel ID = 27     Channel ID = 27     
      16 = Eredivisie Live Voetbal pakket                   Channel ID = 28     Channel ID = 28     
      17 = Hindi pakket                                     Channel ID = 205    Channel ID = 83     
      18 = Chinees pakket                                   Channel ID = 67     Channel ID = 84     
      19 = Turks pakket                                     Channel ID = 208    Channel ID = 208    
      20 = Uitgebreid Turks pakket                          Channel ID = 209    Channel ID = 209    
      21 = Film1 & Sport1 pakket                            Channel ID = 214    Not used            
      22 = Preview pakket                                   Channel ID = 9999   Not used            
      23 = Preview pakket                                   Not used            Channel ID = 61440  
      24 = Ongeregistreerd pakket                           Not used            Not used            
      25 = Nederlands Publiek & Commercieel pakket          Channel ID = 3      Channel ID = 7

Zoals te zien is komt bijvoorbeeld het "Basis HDTV pakket" niet voor in het van origine Ziggo/Casema Irdeto CAS met CAID 1538 terwijl dat pakket wel gebruikt wordt in het van orgine Ziggo/Multikabel CAS met CAID 1540. En zo zijn er nog meer van die kleine verschillen. En ieder verschil kan ander gedrag van ontvangers tot gevolg hebben.

Ook de indeling van kanalen in de pakketten verschilt. Zie onderstaand de kanalen in Transport Stream 8 en hun indeling in pakketten:
Code:
=================================================================================================================================================================================================================
8                                              Free  Packages           ECM  Version   1   2   3   4   5   6   7   8   9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25 Unknown Channel IDs     
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MGM Movie Channel               1        8002     N  1, 2         1540:4000        4                       6           9                                                      23        
                                                                  1538:5000        2                       6           9                                                  22            
Nederland 3                     1        8003     N  1            1540:4001        4                               8   9                                                      23      25
                                                                  1538:5001        2                               8                                                      22          25
Nederland 1                     1        8004     N  1                                                                                                                                  
Nederland 2                     1        8005     N  1            1540:4003        4                               8   9                                                      23      25
                                                                  1538:5003        2                               8                                                      22          25
Rai Uno                         1        8006     N  1            1540:4004        4                               8   9                                                      23        
                                                                  1538:5004        2                               8                                                      22            
=================================================================================================================================================================================================================

Nederland 3 zit voor het Irdeto CAS met CAID 1540 in vier verschillende pakketten, namelijk het "Basis pakket" (8), het "Totaal pakket" (9), het "Preview pakket" pakket (23) en het "Nederlands Publiek & Commercieel pakket" (25). Voor het Irdeto CAS met CAID 1535 zijn er echter maar drie pakketten waarin Nederland 3 voorkomt omdat in dat Irdeto CAS geen aparte expliciete opname in het "Totaal pakket" aanwezig is. Dat is immers impliciet al geregeld omdat iemand die het "Totaal pakket" heeft automatisch ook alle kanalen uit het "Basis pakket" krijgt. Het verschil tussen opname in 3 pakketten en 4 pakketten is echter wel dat voor het verzenden van 4 sleutels een extra DVB data pakketje nodig is omdat er maar drie sleutels in zo'n DVB data pakketje passen. Gevolg een dubbele bitrate voor het verzenden van de sleutels bij een aantal kanalen voor het Irdeto CAS met CAID 1540 t.o.v. de bitrate die nodig is voor het verzenden van die sleutels voor het Irdeto CAS met CAID 1538.

Het had daarom mooi geweest als de Ziggo/Casema klanten met de E19 problemen allemaal de oranje smartcard bleken te gebruiken i.p.v. de blauwe smartcard of de oude Casema smartcards, want dan hadden we mogelijk een aanwijzing gehad dat die kleine verschillen tussen de pakketten en de bijbehorende kanalen mogelijk de probleem veroorzaker zou kunnen zijn. Helaas is dit niet het geval, zodat ik nu eerder denk aan de verversingsfrequentie waarmee de sleutels verzonden worden. Als deze E19 problemen zich niet voordoen met het Irdeto CAS dat gebruikt wordt bij Ziggo/@Home, dan ga ik vermoeden dat Ziggo/@Home en Ziggo/Casema/Multikabel kennelijk niet dezelfde instellingen gebruiken in hun Irdeto CAS'sen, en dat zal niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn dat verschillende instellingen bij de één wel tot problemen leiden en bij de ander niet.
 
Hier heb ik een oranje kaart in het ziggo/multikabel gebied. Net weer E19-4 melding op RTL 4 gehad (voor gtst).
Bij begin opname ook de decoder zelf uit standby gehaald. E19-4 melding, na switchen kreeg ik de zender te zien en toen startte de opname ook.
 
Helaas. Ik heb alle 2 de kaarten nu geprobeerd (oranje en blauw) maar ik zie het probleem met alle 2... het lijkt dus niet kaart gerelateerd te zijn.:cry:
 
Helaas. Ik heb alle 2 de kaarten nu geprobeerd (oranje en blauw) maar ik zie het probleem met alle 2... het lijkt dus niet kaart gerelateerd te zijn.:cry:
Okee, dan kunnen we dat nu wel uitsluiten. Blijft over de mogelijke verschillen in instellingen tussen Ziggo/Casema/Multikabel en Ziggo/@Home aangezien deze problemen kennelijk niet voorkomen bij Ziggo/@Home. Het moet toch niet zo moeilijk zijn voor deze twee bedrijven om even de instellingen van het Irdeto CAS uit te draaien en met elkaar te vergelijken? Dit is niet iets dat de klanten deze keer voor ze kunnen uitzoeken omdat de klanten nu eenmaal geen toegang hebben tot beide netwerken en de instellingen van het Irdeto CAS.
 
Vergeet het > 6uur standby staan, en dan pas problemen.
Vanochtend opname mislukt van ned2 om ca 11:15 terwijl ik nog om 7:45 TV keek.

Ziggo/Casema
Blauwe kaart
5050
 
Wat deed die Samsung als je een opname programmeerde van een zender die geen deel uitmaakte van je abonnement?


Oei, daar zeg je me wat ik zal dat eens gaan testen.
Wat ik wel weet is dat hij niet zeurt over de E-19 melding want die heb ik
vaak genoeg gehad bij de Samsung en nooit een opname verknald.
 
Vanmiddag weer opname mislukt, gewoon NED2. Ik word een stuk minder enthousiast over de 5050 :sad:
Het lijkt wel of er twee soorten standby zijn. Eentje met BOOT, DL,*,+ en eentje waarbij ie snel start, en juist vanuit deze stand lijkt het te mislukken.
Doe 'm aan en start vrijwel direct op en zie E-19 voor 15/20 seconden, ik dacht o,nee en ja hoor ingestelde opname mislukt.

Ziggo Casema
 
Hmm dit is wel echt een serieus probleem. Ik maak momenteel nog gebruik van de Samsung B270R icm een Pioneer HDD recorder (ook verre van ideaal aangezien je de Samsung van te voren op het kanaal moet zetten, want bij gebruik van de timer heb je de kans dat tijdens de gehele opname het info scherm van het programma in beeld blijft staan...).

Ik wil graag overstappen op de Humax 5050C, maar dit weerhoudt mij er nog van. De belangrijkste eigenschap is toch wel het kunnen vertrouwen dat een programma wat je niet wil missen opgenomen wordt. Ik hoop dan ook dat dit probleem snel opgelost wordt.
 
Vanmiddag weer opname mislukt, gewoon NED2. Ik word een stuk minder enthousiast over de 5050 :sad:
Het lijkt wel of er twee soorten standby zijn. Eentje met BOOT, DL,*,+ en eentje waarbij ie snel start, en juist vanuit deze stand lijkt het te mislukken.
Doe 'm aan en start vrijwel direct op en zie E-19 voor 15/20 seconden, ik dacht o,nee en ja hoor ingestelde opname mislukt.

Ziggo Casema

Dit heb ik ook gemerkt. Het lijkt erop dat het volgende gebeurd:

  1. de 5050 staat in standby met een opname geprogrammeerd
  2. de 5050 komt uit standby om een opname te maken
  3. er gaat iets mis
  4. de 5050 besluit dat de opname niet gemaakt kan worden
  5. de 5050 blijft "aan", het schermpje laat alleen niet de normale inhoud zien, maar is wel verlicht
  6. als je hem daarna echt aan zet, start ie direct (dwz snel) op met een E19 foutmelding
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan