• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Status CI+ CAM's

Maar staat je TV in de lijst van zg. gecertificeerde toestellen, of niet? Staat hij op de lijst van nog te certificeren toestellen? Misschien komt er nog een firmware update voor jouw TV?

Wat is de precieze reden dat het niet te retourneren is? Ieder product mag toch worden geretourneerd? Maar de reden is dat de website waar ik mijn tv heb gekocht aangaf dat er een DVB-C tuner aanwezig was in mijn tv maar ik er nu achter kom dat het alleen een DVB-T tuner is, dus Digitenne. Ik wist dat ik niet op de lijst stond van gecertificeerde modellen maar zag dat de rest van de Sony Bravia 5500 serie wel allemaal gecertificeerd waren en ging er gemakshalve vanuit dat de module ook op mijn tv zou werken of eventueel in de nabije toekomst...Beetje een combinatie van genaaid/zelf verkeerd gekeken dus!

De activering in de winkel was dus niet handig maar het leek meer op een standaard procedure...misschien om er voor te zorgen dat ik het niet zou komen ruilen?!:no:
 
Wat is de precieze reden dat het niet te retourneren is? Ieder product mag toch worden geretourneerd? Maar de reden is dat de website waar ik mijn tv heb gekocht aangaf dat er een DVB-C tuner aanwezig was in mijn tv maar ik er nu achter kom dat het alleen een DVB-T tuner is, dus Digitenne. Ik wist dat ik niet op de lijst stond van gecertificeerde modellen maar zag dat de rest van de Sony Bravia 5500 serie wel allemaal gecertificeerd waren en ging er gemakshalve vanuit dat de module ook op mijn tv zou werken of eventueel in de nabije toekomst...Beetje een combinatie van genaaid/zelf verkeerd gekeken dus!

De activering in de winkel was dus niet handig maar het leek meer op een standaard procedure...misschien om er voor te zorgen dat ik het niet zou komen ruilen?!:no:

De reden van niet kunnen retourneren zou kunnen zijn dat de smartcard al op jou naam / abonnement is geregistreerd. Hierdoor kan hij niet meer aan een ander worden gegeven, zover ik weet.

In principe zou ieder product geretourneerd moeten worden, maar volgens mij zijn er altijd uitzonderingen, dingen die op maat gemaakt worden, dingen die speciaal voor jou zijn besteld of gemaakt of iets dergelijks. Ben bang dat deze smartcard daar ook een van is. Maar je kan het altijd proberen terug te brengen.

Bij mij in de winkel vroegen ze trouwens wel naar welke tv ik precies had. En werd er gecontroleerd of deze ook echt geschikt was.

Daarnaast is er geen activering in de winkel geweest, ik kreeg een soort dvd-doosje verzegeld met een stikker van de winkelwaarde. Heb hem thuis zelf via internet geactiveerd.
 
De re-authenticatie krijg ik als hij langer uit is geweest. Daarbij maakt het niet uit of het de stand-by stand is of gewoon echt uit. Ik heb zelf het idee dat de grens bij ongeveer een uur zit. Als hij een uur of meer uit is geweest doet hij een re-authenticatie. Zowel bij stand-by als echt uit dus. De re-authentificatie duurt ongeveer 5 tot 10 seconden schat ik. Ik krijg de melding in die 5 a 10 seconden wel 2 keer. Eerst de melding dat er een re-authenticatie begint, dan daarna ff snel beeld en dan daarna kort het bericht dat de re-authenticatie gelukt is.

Ik heb een Sony 32V5500 met de volgende firmware: 1.570EA

Dank voor je uitgebreide antwoord, dit is precies wat ik wilde weten. Het beeld verschijnt dus vrij snel na het aanzetten van het toestel, terwijl op de achtergrond de re-authenticatie gewoon doorgaat. Dat is ook goed zo, maar maakt het alleen des te schrijnender dat Ziggo ervoor gekozen heeft om de mededelingen van de CAM niet uitschakelbaar te maken. Als je namelijk de mededelingen van de CAM wél uit kon zetten (zoals dat kan bij de AlphaCrypt), dan werd je als gebruiker niet steeds geconfronteerd met die absoluut overbodige mededeling dat de re-authenticatie is geslaagd. Eigenlijk zou de CAM alleen iets van zich moeten laten horen bij het inschakelen als de re-authenticatie op de achtergrond - om welke reden dan ook - niet zou zijn geslaagd, dat was een stuk klantvriendelijker geweest.
 
Dank voor je uitgebreide antwoord, dit is precies wat ik wilde weten. Het beeld verschijnt dus vrij snel na het aanzetten van het toestel, terwijl op de achtergrond de re-authenticatie gewoon doorgaat. Dat is ook goed zo, maar maakt het alleen des te schrijnender dat Ziggo ervoor gekozen heeft om de mededelingen van de CAM niet uitschakelbaar te maken. Als je namelijk de mededelingen van de CAM wél uit kon zetten (zoals dat kan bij de AlphaCrypt), dan werd je als gebruiker niet steeds geconfronteerd met die absoluut overbodige mededeling dat de re-authenticatie is geslaagd. Eigenlijk zou de CAM alleen iets van zich moeten laten horen bij het inschakelen als de re-authenticatie op de achtergrond - om welke reden dan ook - niet zou zijn geslaagd, dat was een stuk klantvriendelijker geweest.

De mogelijkheid tot het uitzetten ervan zou inderdaad een stuk prettiger zijn geweest. Misschien bij een komende update misschien. Maar ik ben er bang voor bij ziggo. Hoewel ik van ziggo geen fan ben na een philips dvb tuner van hun moet ik toch zeggen dat dit wel ideaal werkt. Jammer dat het soms wat langer duurt met aanzetten vanwege die autenticatie, maar daarnaast heb ik het idee dat het "zappen" wel sneller gaat als bij de philips externe tuner.
 
Wat is de precieze reden dat het niet te retourneren is? Ieder product mag toch worden geretourneerd?
Alleen als je iets "op afstand" koopt (telefonisch, postorder, internet) of na colportage (verkoper aan de deur) heb je een bedenktijd en kan je binnen 7 of 8 dagen je geld terugvragen.

In een winkel geldt "gekocht = gekocht". Dat winkels vaak met kassabon wel geld (of een tegoedbon) teruggeven is een service, geen recht.
 
Alleen als je iets "op afstand" koopt (telefonisch, postorder, internet) of na colportage (verkoper aan de deur) heb je een bedenktijd en kan je binnen 7 of 8 dagen je geld terugvragen.

In een winkel geldt "gekocht = gekocht". Dat winkels vaak met kassabon wel geld (of een tegoedbon) teruggeven is een service, geen recht.

In een winkel is inderdaad "gekocht = gekocht", echter indien het product op basis van verkeerd gegeven informatie van de verkoper is gekocht heb je wel recht op retourneren of een andere vorm van compensatie. Dit laatste is vaak echter moeilijke te bewijzen, aangezien verkopers niet snel zullen zeggen .......... inderdaad ik heb gezegd dat CI+ werkt, maar het werkt blijkbaar toch niet.
 
Wat is de precieze reden dat het niet te retourneren is? Ieder product mag toch worden geretourneerd? Maar de reden is dat de website waar ik mijn tv heb gekocht aangaf dat er een DVB-C tuner aanwezig was in mijn tv maar ik er nu achter kom dat het alleen een DVB-T tuner is, dus Digitenne. Ik wist dat ik niet op de lijst stond van gecertificeerde modellen maar zag dat de rest van de Sony Bravia 5500 serie wel allemaal gecertificeerd waren en ging er gemakshalve vanuit dat de module ook op mijn tv zou werken of eventueel in de nabije toekomst...Beetje een combinatie van genaaid/zelf verkeerd gekeken dus!

De activering in de winkel was dus niet handig maar het leek meer op een standaard procedure...misschien om er voor te zorgen dat ik het niet zou komen ruilen?!:no:
De activering kan inderdaad een reden zijn waarom je hem niet kan retourneren. Maar ik zou het in ieder geval proberen te retourneren.

Het echte probleem zit hier dus in het feit dat de winkel die jou de TV heeft verkocht, niet geleverd heeft wat het jou verkocht heeft, namelijk een TV met DVB-C tuner.
 
Het echte probleem zit hier dus in het feit dat de winkel die jou de TV heeft verkocht, niet geleverd heeft wat het jou verkocht heeft, namelijk een TV met DVB-C tuner.
Dat is niet helemaal correct. De winkel heeft een TV van een bepaald type verkocht. Dat type heeft bepaalde specificaties. Een DVB-C tuner hoort daar niet bij. Ze leveren wat ze verkopen, namelijk een TV van het gekozen type. De specificaties van dit toestel waren echter verkeerd opgegeven. Ze hebben dus wel geleverd wat ze verkocht hebben, maar wat ze verkocht hebben voldoet niet aan wat ze beloven. Daar zit dus een verschil. Ik zou het eerder misleidende reclame noemen dan in gebreke blijven.

Waarom de leverancier van het startpakketje er op stond om die smartcard te activeren is me een raadsel. Die pakketjes worden kant en klaar met alle mogelijke instructies geleverd, zodat de klant zelf kan kiezen wanneer hij activeert en welke pakketten hij kiest. De pakketjes zijn "verzegeld" met een stickertje om te zorgen dat je niet met een oude smartcard opgezadeld wordt, die misschien al geactiveerd is of waar de previewperiode al van verlopen is.

Sidenote: Overigens is het niet (meer) zo dat je preview onmiddellijk verloopt als je activeert (dus dat kan geen reden zijn voor de leverancier om bij verkoop te activeren). Ik heb een 3 maanden terug meteen geactiveerd, maar mijn preview bleef nog enkele weken lopen. Aan het einde viel ik toen naadloos terug naar de pakketten die ik wilde houden.
 
nee, dit is een check die wordt altijd moet worden uitgevoerd tijdens het opstarten

Volgens mij wordt dat niet ter discussie gesteld -die check is feitelijk nodig- maar veel meer het tonen van deze melding.
Mijn aanname is dat de gemiddelde consument deze melding default liever uit heeft staan en pas een melding te zien krijgt wanneer en waarom iets niet werkt (zoals bv een niet-geslaagde authenticatie).

Concreet verzoek zou dan ook zijn om de melding by default níet te tonen, met de mogelijkheid om hem aan te zetten in gewenste gevallen.
 
Volgens mij wordt dat niet ter discussie gesteld -die check is feitelijk nodig- maar veel meer het tonen van deze melding.
Mijn aanname is dat de gemiddelde consument deze melding default liever uit heeft staan en pas een melding te zien krijgt wanneer en waarom iets niet werkt (zoals bv een niet-geslaagde authenticatie).

Concreet verzoek zou dan ook zijn om de melding by default níet te tonen, met de mogelijkheid om hem aan te zetten in gewenste gevallen.

Ik begrijp je beredenering, als het scherm niet gepresenteerd zou worden, dan zou je niets zien en waarschijnlijk ook niet weten waar je op zit te wachten. Op Ned 1 heeft het geen betekenis, maar op gescrambelde kanalen weet je in ieder geval waarom te nog geen beeld krijgt.

Zo even aanpassen zal niet gaan, want daarvoor moet de software aangepast worden en wederom gecertificeerd door irdeto en ons.
Punt voor toekomstige maintenance release.
 
Back
Top