T
tja
Dit is op het eerste gezicht een goede samenvatting van de mogelijke oorzaken.- Capaciteits probleem in het netwerk van Ziggo.
- Capacitiets probleem in de lijnen naar de nieuws providers (buiten ziggo)
- Capaciteits probleem van het netwerk van de nieuws providers.
Probleem is echter dat ze alledrie weggeredeneerd kunnen worden:
Ad1: We kunnen aannemen dat Ziggo niet knijpt (waarom alleen de regio Hoofddorp knijpen?), en geen capaciteitsprobleem heeft (meerdere posters geven aan dat verkeer anders dan news goede snelheden geeft). Daarnaast gaat het verkeer al op de CMTS in één dikke lijn verder richting de backbone. Ook dit maakt het vreemd dat er bij Ziggo alleen voor news problemen zijn en dan ook nog eens alleen in de regio Hoofddorp.
Ad2: Een probleem bij een derde partij op de AmsIx, in dit geval Cambrium.nl. Zoals op https://www.ams-ix.net/technical/stats/ te zien is, is het verkeer over de AmsIx de laatste maanden nogal gestegen. Het zou geen verrassing zijn dat members van de AmsIx deze groei niet bij kunnen houden. Heel Ziggo koppelt echter vanaf 213.51.156.126 (de laatste Ziggo hop, een van oorsprong @Home IP) naar cambrium.nl. Ook hier is dus een capaciteitsprobleem uit te sluiten omdat andere regio's wel de snelheid halen.
Ad3: Capaciteitsproblemen bij de news-providers kunnen opnieuw uitgesloten worden, omdat andere regio's wel op snelheid kunnen downloaden.
Conclusie: De oorzaak van het probleem kan niet zomaar worden aangeduid met een capaciteitsprobleem bij Ziggo, Tweaknews of een derde partij. Voor ons 'leken' is er veel te weinig info beschikbaar om een geldige uitspraak te kunnen doen.
Feit blijft natuurlijk dat er veel mensen last hebben van dit probleem. Ik zou echter ook niet weten welke partij de verantwoordelijkheid van het onderzoek op zich zou moeten nemen. De benadeelden zijn zowel bij Ziggo als bij TweakNews klant, en beide hebben natuurlijk liever dat de ander tijd en energie aan dit probleem gaat besteden.