• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Verbinding met NAS continue verbroken

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

pukenmuk

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort ook internet via Ziggo. Heb mijn ubee modem/router geinstalleerd. Mijn synology NAS heb ik een vast IP adres gegeven en bedraad aangesloten op de router. In de router handmatig de juiste poorten geforward.
Het probleem waar ik nu tegen aan loop is het volgende. Op mijn windows laptop heb ik de partities van mijn als netwerk drives beschikbaar.
Gedurende een sessie, laptop via Wifi verbonden met router, worden mijn NAS partities onder windows telkens onbereikbaar. even later kan ik er weer gewoon naar toe. De verbinding wordt continue verbroken en weer hersteld. Ook midden in copieer acties naar de NAS partities toe.
Ook kan ik in dat geval niet in chrome met het intikken van het IP adres naar mijn NAS homepage gaan. Ik heb dit probleem sinds ik het Ubee modem/router van ziggo heb. Ook mijn externe DNS verbinding wordt continue hersteld en verbroken. Daar krijg ik namelijk van synology emails van.

De Synology tools op mijn telefoon en tab kunnen dan ook geen verbinding leggen met de NAS.

Het gedrag is zeer onvoorspelbaar.

Heb al contact opgenomen met ziggo en die zeggen dat de WIFI verbinding
wel niet goed zal zijn, maar dat is niet waar. Ik kan gewoon via WIFI het internet op als de problemen zich voordoen.
Tijdens zo'n periode waarin NAS partitie niet bereikbaar waren ook fysieke verbinding een keer getest door te pingen naar IP adres. Die verbinding was Oke.

Iemand een idee wat er hier aan de hand is?

mvg Puk
 
1) Wifi problemen : test met bekabeld
2) Lan kabel naar NAS stuk : test met andere kabel
3) NAS stuk : test met andere NAS
4) Router stuk : zet een ander apparaat bekabeld er aan en doe een pingplotter test
 
Controleer ook even of het vaste IP-adres van de NAS buiten de DHCP range ligt.
 
Nee, als je een Synology goed inricht krijg je een mailtje als er wat loos is met dat ding. Anders krijg je het te zien als je inlogged op een Synology.

3) NAS stuk : test met andere NAS
 
NAS werkt gewoon goed. Krijg inderdaad geen mail en heb in log gecheckt
Wifi is ook gewoon goed en bedenk dat NAS met kabel aan router hangt. Verbinding is ook niet continue weg.
IP adres ligt in goede bereik. Bij mijn vorige router van mijn vorige ISP nooit een probleem gehad
 
Ik heb 2 van die dingen aan een WRT610N hangen die weer gekoppeld is aan een Cisco MODEM. Zal weer aan een brak modem/router ding liggen.
 
IP adres ligt in goede bereik. Bij mijn vorige router van mijn vorige ISP nooit een probleem gehad

Wat bedoel je met 'in goede bereik' ?
Weet je zeker dat hij buiten het DCHP bereik ligt, maar binnen je subnet ?
Als hij binnen je dhcp bereik zit heb je kans dat het ip-adres aan een ander apparaat uitgedeeld wordt. Ook DHCP reservering gaat niet altijd goed. Je kunt dus beter een echt vast ip adres gebruiken, maar dan buiten de dhcp pool.

Gebeurt het wegvallen van je drives ook als je de laptop via een kabel aan je netwerk hangt ?
 
Inderdaad eerst testen zodat alles bedraad is aangesloten.
Als het dan goed blijft werken weet je 100% zeker dan Wifi problemen geeft.

Grote kans dat het Ziggo WiFi modem problemen geeft en mogelijk de verbinding even verbreekt.

De netwerkkoppelingen hoe heb je deze aangemaakt. Heb je deze op netbios naam aangemaakt? Zoals je ook via Windows verkenner de NAS kunt opzoeken.

Probeer anders eens een mapping aan te maken op het ip-adres van je NAS. Dit werkt vaak stabieler. In de mapping wizzard vul je dan \\<ipadres nas in> en daarna op bladeren. Dan krijg je de shares te zien.

Mocht je een eigen router hebben test het eens met deze router ipv de Ziggo modem. Router-achter-Router functie gebruiken of even helpdesk vragen of ze het modem in bridge mode willen zetten. Als het probleem dan niet voorkomt weet je ook wat het probleem is.

Check ook voor de zekerheid of er mogelijk een update voor je Wifi drivers beschikbaar is.

Dit soort problemen kun je meestal alleen goed oplossen door dingen uit te sluiten.
 
De simpelste oplossing is deze:
- Koop zelf een goede router
- Sluit de kabel van je modem aan op de WAN poort van de router
- Sluit vervolgens alles aan op je eigen router

Het advies om je modem in bridge te (laten) zetten kun je opvolgen, maar is niet echt nodig.

De reden voor dit alles is dat het modem deel best wel werkt, maar het router deel heeft nogal wat nukken. En mocht Ziggo besluiten om je modem te resetten of van nieuwe firmware te voorzien, dan blijft alles gewoon werken....
 
Heb inderdaad een nieuwe router achter ubee modem/router gezet.
Zal eens even kijken of de problemen hiermee verdwenen zijn.

Update: Het lijkt wel of ik een langzame internet verbinding heb.Ik heb het gevoel dat het langer dan normaal duurt voordat een internet pagina geladen wordt. Heeft dit te maken met instellingen van Ubee router of mijn eigen router (sitecom mediarouter 300N)?

Heeft er iemand tips?

Na een reset van mijn router lijkt alles oke. Snelheid is er ineens weer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan