• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Vaste Telefonie / VOIP

Status
Not open for further replies.
J

Jurre

Ik bel sinds kort met VOIP Telefonie en het Ziggo Telefonie is dus afgesloten, alleen heb ik sinds ik met de VOIP bel heel veel ruis op de achtergrond van een gesprek. Ik had hier eerder met de vaste telefonie nooit last van. Ik heb al van alles geprobeerd zoals het testen met andere apparatuur en het bereik verminderen/vergroten tussen het bassistation van de telefoon en het modem van Ziggo. Heb ook al veel gesproken met de klantenservice van Ziggo en de VOIP maar we komen er maar niet uit wat de storing is waardoor de ruis komt. Er staat verder ook geen apparatuur dichtbij, bijvoorbeeld een Wifi-Router, omdat het Ziggo modem in de bridge mode staat en een andere WiFi-router op de andere verdieping staat. Aan de buren kan het ook niet liggen, want is een alleenstaand huis. Heb zelf ook éen en andere gegoogled en daar las ik o.a. dat iemand anders precies hetzelfde probleem had, welleswaar via KPN i.p.v. Ziggo maar KPN had dit probleem bij desbetreffende opgelost d.m.v. de analoge telefoonverbinding en de interverbinding apart het huis te laten binnenkomen en dus niet meer met elkaar kunnen interferen. Ik weet dat het eigenlijk niet een probleem van Ziggo is omdat ik nu bij een andere telefoonprovider zit maar hopelijk kunnen jullie mij hiermee misschien helpen.

Mijn apparatuur:
Ubee EVW320b (bridge mode)
Gigaset N300A IP
Gigaset A510 Duo

Deze apparaten beschikken allemaal over de laatste firmware updates en staan ook goed ingesteld voor het bellen met VOIP. Het bellen zelf werkt ook allemaal wel perfect alleen klinkt er constant een harde ruis op de achtergrond.
 
Voip werkt via een dataverbinding. Het scheiden van analoge lijnen en datalijnen wat je beschrijft met KPN kan er niets mee te maken hebben. Als je internet verbinding goed is moet voip gewoon werken. Als je achtergrond ruis hebt, dan ligt dat aan je telefoon, of aan de telefoon aan de andere kant. Ik neem tenminste aan dat je de gigaset voor voip gebruikt en niet een voip router. Ik gebruik zelf ook een gigaset 301D voor voip (en ziggo) en dat werkt prima. Het enige wat dan overblijft is de voip provider.

Zelf heb ik al diverse versies van de voipbuster eigenaar gebruikt. Momenteel gebruik ik freevoipdeal omdat die ook goedkoop naar mobiel belt (1.2 cent/min) en daarvan is de kwaliteit prima.
Het zou ook nog de instelling van je gigaset kunnen zijn, een codec voor smalle bandbreedte of zo of de microfoon gevoeligheid van je handset of zoiets.

In elk geval kan het niet aan je ziggo verbinding liggen. Data is data en als je geen problemen met internet snelheid, round-trip-tijd en zo hebt kan dat niet uitmaken.
 
Bedankt voor je reactie.

Het is bij elk telefoongesprek en de andere kant hoort het niet. Heb het ook al met een andere DECT-telefoon geprobeerd maar dan is het precies hetzelfde. Ik heb ook geen problemen en haal altijd wel de normale snelheid van Internet Z2. Mijn VOIP provider maakt zelf gebruik van eem Vodafone netwerk en hier thuis heb ik daar ook altijd slecht bereik bij met mijn mobiele telefoon en bij voorbeeld een KPN netwerk niet via de mobiel, weet niet of dat er wat mee te maken kan hebben. Mijn Gigaset N300A IP staat ook ingesteld voor een grote bandbreedte. Ik hoor de ruis ook pas als diegene aan de andere kant pas de telefoon opneemt, bij het wachten dus nog helemaal niks. Ik gebruik zelf onbeperkt bellen VOIP voor €12.50 per maand. Heb wel onbeperkt nodig (vast en mobiel) omdat er hier veel word gebeld. Tenzij je nog een andere voip provider weet die dit heeft voor dezelfde prijs? Ik ga overigens binnenkort na de glasvezel. Zou dit ook enig verschil kunnen uitmaken?
 
Ik gebruik zelf onbeperkt bellen VOIP voor €12.50 per maand. Heb wel onbeperkt nodig (vast en mobiel) omdat er hier veel word gebeld. Tenzij je nog een andere voip provider weet die dit heeft voor dezelfde prijs? Ik ga overigens binnenkort na de glasvezel. Zou dit ook enig verschil kunnen uitmaken?

Glasvezel, ADSL of Ziggo maakt niet uit, data is data :wink:

Als je de ruis pas hoort op het moment dat de tegenpartij 'opneemt' geeft dat al aan dat het door de centrale van de provider komt.

Als test zou je een account kunnen aanmaken bij een andere provider, bijvoorbeeld degene die ik noemde. Ik weet niet hoeveel jij belt, maar je kunt zo uitrekenen of dat interessant is. Ik stort bijvoorbeeld 10 euro (12 incl btw) en krijg dan 120 freedays dus 3 maanden gratis bellen naar nederland en naar mobiel kost 1.2 cent. Als de 3 maanden gratis om zijn heb ik al iets opgemaakt met bellen naar mobiel en ga dan ook voor bellen naar vaste nummers met 1 cent per minuut betalen (geen starttarief). Voordat mijn 10 euro's op zijn duurt het bij mij wel even. Maar je hebt geen inkomend nummer, ik gebruik mijn ziggo lijn dus voor inkomende gesprekken en mijn voip lijn heeft de caller-id van mijn vaste lijn (dat kun je instellen, kan ook je mobiele nummer zijn)

Voor eenmalig 12 euro zou je een testaccount kunnen maken en in je gigaset er bij zetten (dacht dat je meerdere providers kon instellen toch ?) en kijken of een gesprek via die voip provider dan ook 'ruist'.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top