Ongecodeerd Kabel TV-pakket zonder abonnement

Piet van der Vooren

Forum Gebruiker
Berichten
28
Internet
  1. KPN
Digitale TV
  1. KPN
  2. Ziggo
Onlangs ben ik een kop koffie wezen drinken bij een hoogbejaarde vrouw die slecht ter been, slechtziend en slechthorend is. Daardoor komt zij nauwelijks meer buiten. Televisie kijken is haar grootste dagbesteding, en dat doet ze dan ook met veel plezier. Vraag haar niets over sport, want ze volgt en weet alles over tennis en wielrennen. Naast de publieke omroepen zijn Ziggo Sport (kanaal 14) en Eurosport (kanaal 20) haar favoriete zenders.

Nu kwam ik er bij toeval achter dat ze weliswaar kijkt naar het ongecodeerde Kabel TV-pakket van Ziggo, maar dat ze geen abonnement heeft. De vorige bewoner van haar appartementje heeft klaarblijkelijk indertijd weliswaar het Ziggo-abonnement opgezegd, maar het ongecodeerde tv-signaal is nog steeds op de kabel aanwezig. Daardoor kijkt deze hoogbejaarde vrouw gratis naar de tv-zenders. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dit niet erg vind, want ze heeft alleen een AOW-uitkering, dus heeft ze het niet al te breed. Zelf heeft ze geen idee dat het tv-signaal in principe ineens door Ziggo afgesloten kan worden omdat ze geen abonnement heeft, en om haar niet zenuwachtig te maken heb ik haar dat ook maar niet verteld.

Nu heb ik eens vernomen dat Ziggo eerst een brief stuurt voordat een 'illegale' aansluiting wordt afgesloten, zodat de bewoner van het bewuste adres eerst een kans heeft om alsnog een nieuw abonnement bij Ziggo af te sluiten. Een dergelijke brief heb ik weleens gezien op een of andere website. Weet iemand of dat inderdaad het geval is? Zo ja, dan zal de betreffende bejaarde vrouw in ieder geval niet ineens zonder tv-signaal van Ziggo zitten, en zou zij alsnog een nieuw abonnement kunnen afsluiten. Dat is in ieder geval beter dan dat ze plotseling verstoken zou zijn van tv-kijken.

Graag hoor ik of iemand het antwoord weet op mijn vraag.

Piet.
 
Ik heb nog nooit gehoord dat Ziggo een brief stuurt, lijkt me ook onlogisch want vaak draaien ze de aansluiting gewoon los als er een keer onderhoud is en ze toch moeten zijn. Als ze 2x langs moeten gaan kost het ziggo geld en dat schijnen ze niet leuk te vinden.

Wellicht dat die brief gestuurd is toen ze wisten dat er iemand anders kwam wonen. Dat zou wel kunnen.
 
Het signaal gaat gewoon in een keer uit als er eens een monteur naar een wijkkast moet, bijvoorbeeld voor een storing of doelbewust bezoek voor uitschakeling verbinding zonder aansluiting. Deze mevrouw krijgt dus niet vooraf een brief of een melding dat het signaal wordt uitgezet.

Er is inderdaad wel eens een brief gestuurd aan klanten maar dit was volgens mij omdat deze klanten door een administratieve fout gedurende langere tijd niet het volledige abonnementsbedrag hadden betaald betreffende het deel Kabel TV. Dit bedrag werd kwijtgescholden en betreffende klanten konden het lopende abonnement eventueel kosteloos opzeggen.
 
Ik heb wel eens zo'n brief gekregen en dat was een fout, we hadden een abonnement. Niet gereageerden toen werden we afgesloten. Maar dan heb ik het over 20 jaar geleden. Was een soort 13 boven vs 13 -1 verwarring.

Ze woont wel in een eigen, zelfstandig appartement? Of is het deel van een zorg flat?
 
In dit specifieke geval is het ook de vraag wat deze mevrouw zelf wilt.

Ze kijkt nu dus eigenlijk gratis TV omdat Ziggo het niet de moeite vindt om zo'n adres fysiek af te sluiten. Op zich kan dat helemaal geen kwaad, je zult geen boete krijgen ofzo, het is laksheid van de provider die niet heeft geïnvesteerd in modernere oplossingen waarbij ze makkelijk op afstand het signaal aan/uit kunnen zetten.

Hiermee bespaard ze 22,95 euro per maand, met het risico dat de TV ooit een keer geen zenders meer doorgeeft.
De vraag is hoe erg dat is. Want als dat gebeurd zou je direct een nieuw abonnement kunnen aanvragen. De aansluittijd zal dan wel een aantal dagen kunnen zijn omdat er weer een monteur moet langskomen.
 
Ik heb wel eens zo'n brief gekregen en dat was een fout, we hadden een abonnement. Niet gereageerden toen werden we afgesloten. Maar dan heb ik het over 20 jaar geleden. Was een soort 13 boven vs 13 -1 verwarring.

Ze woont wel in een eigen, zelfstandig appartement? Of is het deel van een zorg flat?
Ze woont nog geheel zelfstandig op haar 97ste (with a little help from her friends en de thuishulp...).
 
Ik denk niet dat Ziggo een brief zal sturen want mevrouw is geen klant van Ziggo en dus ook niet bekend bij Ziggo. Zij kijkt in principe illegaal TV en dat kan zolang als Ziggo het signaal niet fysiek afsluit.
 
Zeker in die tijd, 20 jaar geleden, stuurden ze wel degelijk brieven aan de "huidige bewoners".
 
Normaal betaal je het "vastrecht' van de aansluiting. In heel veel gevallen rijdt men niet naar de straatkast om de kabel te ontmantelen.
Kennelijk kost dat meer dan het zo laten.
 
Terug
Bovenaan