• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

ned 123 hd

Status
Not open for further replies.
Ik heb een andere theorie: Mogelijk is er een storingsmonteur bij iemand langs geweest die in hetzelfde signaal pad zit als jij en waarbij de monteur iets heeft zitten rommelen aan de apparatuur van Ziggo in dat signaal pad. Dat pakt dan kennelijk nu ook gunstig voor jou uit. De kans bestaat echter dat dit rommelen aan die apparatuur een nadelig effect heeft gehad voor een andere abonnee in hetzelfde signaalpad, zodat over een tijdje na de nodige klachten weer een monteur op pad wordt gestuurd om de klacht van die andere abonnee op te lossen zonder dat daarbij rekening wordt gehouden met eerdere afregel wijzigingen. Dat kan dan weer een nadelig gevolg hebben voor jouw aansluiting waarna het spelletje opnieuw begint.

Nou, dit is echt puur theorie. En je kunt er ook niets mee.

Tot nu toe blijkt toch steeds weer, dat de oorzaak doorgaans ligt in je eigen bedrading en versterking thuis. Ik stel alleen zelf vast, dat de HD-zenders NED1/2/3-HD op de een of andere manier supergevoelig zijn voor BER.
En waar we het nog niet over gehad hebben is de frequentie van deze zenders. Het is namelijk ook nog mogelijk dat bepaalde type ontvangers op bepaalde frequentiegebieden een (te) hoge zgn drempel ("threshold level") hebben.
 
Alleen maar foutmeldingen en groen beeld

Gisteren mijn Samsung decoder weer eens uit de kast getrokken. Ik was benieuwd naar Ned 123 in HD. Helaas blijkt er een vrij hoge BER te zijn (regio Den Haag). Gevolg: foutmeldingen E48, E37 en BER in de orde van 100-200 en dus op zijn hoogst een groen beeld. Jammer dat Ziggo die kanalen op zulke hog frequenties uitzendt. Ik zal eens experimenteren met een kabel direct van meterkast naar TV. Maar als ze het product willen verkopen zullen ze toch echt betere errorcorrectie toe moeten passen. Je kunt niet tegen ieder huishouden zeggen: het ligt aan UW kabels en er is niks mis bij ons.
 
Luistert en huivert! Zoals het er nu naar uitziet zijn we overgeleverd aan de nukken en grillen van Ziggo. Enerlei invloed trachten uit te oefenen op dit ondoorzichtbare proces middels bekabeling, resets of wat dan ook lijkt mij zinloos. Laat ons bidden voor een goede afloop en mogen de oude heidense goden ons bijstaan. Verzet heeft geen nut meer nu......:giveup:
 
Luistert en huivert! Zoals het er nu naar uitziet zijn we overgeleverd aan de nukken en grillen van Ziggo. Enerlei invloed trachten uit te oefenen op dit ondoorzichtbare proces middels bekabeling, resets of wat dan ook lijkt mij zinloos. Laat ons bidden voor een goede afloop en mogen de oude heidense goden ons bijstaan. Verzet heeft geen nut meer nu......:giveup:
Ik moet wel toegeven dat je gevoel voor drama hebt...:cry:
 
Is je antennekabel ergens op aarde aangesloten? Je AOP is namelijk ook een galvanische scheiding tussen je huisinstallatie en de Ziggo buitenkabel.Dus je buitenmantel van je coax is nergens geaard.Dit heb ik ergens gelezen toen ik zelf wat veranderingen in huis heb aangebracht. Ik meen daar ook iets gelezen te hebben dat het tegenwoordig verplicht is om je AOP of verdeler te aarden.

linkje naar betreffende pagina.

Hmz, bij mij is de situatie toch ietsje anders. Er komt zo'n dikke groene coax het huis binnen via de voordeur. Die ligt gewoon los in de voortuin, zonder verdere bescherming. (lijkt me ook niet ideaal)

In de meterkast zit diezelfde dikke groene coax direct op mijn signaalversterker. Het werkt vooralsnog prima, maar ja...lijkt me wel gevoelig voor vorst etc.
 
Toen ik gisteren nog even een andere kabel tussen de versterker en het AOP deed (Een kant-en-klare Neuling HQ-kabel gekocht in Duitsland met vergulde f-connectoren.) nam de BER ernstig toe en kon de Hirschmann-versterker die niet meer compenseren. Mijn zelfgemaakte kabel bracht Ned1/2HD weer terug naar 0-2. ALLE andere zenders hebben nog steeds BER 0. Het is en blijft opmerkelijk.
Een versterker *kan* geen signaal compenseren. Een signaal versterkt het signaal precies zo als het binnenkomt en kan het niet beter maken. Zit er al storing of ruis op, dan wordt dat meeversterkt.

Als jij een (in theorie) betere kabel aansluit dan de zelfgemaakte kabel wordt je signaal slechter. Dat is vreemd, dan is of die dure kabel defect, of die kabel verzwakt juist een stukje minder dan je eigen kabel en daardoor wordt je versterker overstuurd. Als je teveel signaal in een versterker stopt kan hij ook gaan vervormen.

Vandaar dat op dit forum altijd het advies gegeven wordt om direct op het AOP je ontvanger aan te sluiten, zonder enige splitter, internet-splitter etc. Niet om het zo te laten zitten, maar om te kwaliteit van je binnenkomende signaal te kunnen bepalen. Als jij dus met alleen die dure duitse kabel, zonder splitters en versterkers géén goed signaal hebt moet je Ziggo bellen om een monteur. Is het echter wel goed, dan zul je moeten kijken (stap voor stap) wanneer je probleem optreedt. En dat zou maar zo een versterker kunnen zijn die overstuurd wordt bijvoorbeeld.
 
Vandaar dat op dit forum altijd het advies gegeven wordt om direct op het AOP je ontvanger aan te sluiten, zonder enige splitter, internet-splitter etc. Niet om het zo te laten zitten, maar om te kwaliteit van je binnenkomende signaal te kunnen bepalen. Als jij dus met alleen die dure duitse kabel, zonder splitters en versterkers géén goed signaal hebt moet je Ziggo bellen om een monteur. Is het echter wel goed, dan zul je moeten kijken (stap voor stap) wanneer je probleem optreedt. En dat zou maar zo een versterker kunnen zijn die overstuurd wordt bijvoorbeeld.
Het discussiepunt was alleen Nederland HD, he? Geen generieke ontvangstproblemen, dwz BER-problemen bij de andere transponders.
Mijn "probleem" betrof alleen Ned1/2HD. Inmiddels dus nagenoeg opgelost.
En wat die Duitse kabel betreft: tsja.:sad:
 
Mijn "probleem" betrof alleen Ned1/2HD.
Maar die zitten samen op 1 transponder op een nieuwe hoge frequentie. Je kunt een lokale storing hebben op die transponderfrequentie of een te zwak signaal op alleen die hoge frequentie. Het 'algemene AOP verhaal' gaat hier dus ook gewoon op om te testen.
 
Dank.
Echter, ik heb uitstekend materiaal (o.a. Hirschmann-versteker met 4 aftappunten op een losse verdeler) en had noch heb BER-schommelingen op geen enkele zender behalve nu Ned1/2HD, zij het bijna 0.
Toen ik gisteren nog even een andere kabel tussen de versterker en het AOP deed (Een kant-en-klare Neuling HQ-kabel gekocht in Duitsland met vergulde f-connectoren.) nam de BER ernstig toe en kon de Hirschmann-versterker die niet meer compenseren. Mijn zelfgemaakte kabel bracht Ned1/2HD weer terug naar 0-2. ALLE andere zenders hebben nog steeds BER 0. Het is en blijft opmerkelijk.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Heb je een Hirschman versterker met 4 aansluitingen of een Hirschman versterker die naar een 4 voudige splitter loopt. Of een multitap met 4 aansluitingen?
Zitten op de eventuele loze aansluitingen afsluitweerstanden?

Weer je zeker dat de Neuling kabel 75 Ohm is en geen sat kabel want ik dacht dat neuling vooral in de sattelietspullen zat.
 
Ik heb een andere theorie: Mogelijk is er een storingsmonteur bij iemand langs geweest die in hetzelfde signaal pad zit als jij en waarbij de monteur iets heeft zitten rommelen aan de apparatuur van Ziggo in dat signaal pad. Dat pakt dan kennelijk nu ook gunstig voor jou uit. De kans bestaat echter dat dit rommelen aan die apparatuur een nadelig effect heeft gehad voor een andere abonnee in hetzelfde signaalpad, zodat over een tijdje na de nodige klachten weer een monteur op pad wordt gestuurd om de klacht van die andere abonnee op te lossen zonder dat daarbij rekening wordt gehouden met eerdere afregel wijzigingen. Dat kan dan weer een nadelig gevolg hebben voor jouw aansluiting waarna het spelletje opnieuw begint.

Sinds Multikabel en Casema zijn samengevoegd, en er het nodige aan nieuwe apparatuur geplaatst is omdat de headend van Multikabel is opgeheven, zit ik om de zoveel tijd met een slechtere signaal kwaliteit dat dan na verloop van tijd weer als sneeuw voor de zon verdwijnt. Daarvoor wijzig ik zelf helemaal niets en ik schakel ook geen monteur van Ziggo in om iets te wijzigen. De enige conclusie die ik daar aan kan verbinden is dat Ziggo monteurs onafhankelijk van elkaar maar dingen blijven afregelen waarbij voor één abonnee het probleem wordt opgelost, maar voor andere abonnees juist problemen introduceert omdat dan het signaal bijvoorbeeld te zwak of te sterk is geworden.

Heeft waarschijnlijk niet met het probleem te maken maar ik weet uit ervaring dat het helaas zo werkt.
Ook gebeurt het dat (onder)aannemers bij storingen of minder goede werking van het modem de aansluiting van die klant op een hoger nummer (=minder demping dus meer signaal) op de multitap zetten in de straat. Een ander gaat dan gewoon op een hogere aansluiting. Bij afsluitingen ivm betalingsachterstand worden zo dus ook vaak per abuis de verkeerde mensen afgesloten.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top