J
Jassy
Wat betekent CI+ Certificering in de praktijk voor de gebruiker.
Op de laatste pagina's van deze Philips-Thread is een aardige discussie over de "certificering" van CI+ toestellen gaande. Omdat die discussie daar niet thuis hoort heb ik hiervoor een aparte thread geopend.
Wat houdt nu concreet een gecertificeerd toestel in? Wat mag een klant verwachten van een gecertificeerd toestel en welke rechten kan men aan Ziggo ontlenen wat betreft de certificering? Wat zijn de eisen die een TV toestel moet hebben alvorens het een certificaat krijgt van Ziggo en dus het beroemde stickertje mag dragen?
Zoals in dezelfde Thread te lezen is, en wat mij overigens in het algemeen opvalt als ik zo door de threads blader, zijn er nog behoorlijk wat problemen met televisietoestellen in combinatie met de CI+ Irdeto CAM van Ziggo. Crashende TV's (!), ondertitelingsproblemen, authenticatie errors enzovoort.
Ik heb over deze CI+ perikelen onlangs met een paar dealers gesproken in de regio, die allerminst blij zijn met deze ontwikkeling. De klant denkt voor veel geld een goed en betrouwbaar product te kopen wat ook fatsoenlijk werkt. Wanneer echter blijkt dat, alvorens de televisie de winkel goed kan verlaten, er eerst talloze instellingen en updates moeten worden geinstalleerd, dan is de dealer reeds zijn winstmarge op het tv-toestel kwijt. Als dan achteraf blijkt dat er nog steeds problemen zitten in de firmware wordt het probleem groter. De dealer spreekt natuurlijk een bepaalde garantie af op het tv-toestel, waardoor er dus een monteurtje moet worden gestuurd om een eventuele software-update te installeren. Dit kost dus geld, en de klant verliest zijn vertrouwen in de dealer, die hem immers een deugelijk product moet verkopen.
De lange termijn gevolgen zijn dan dat de dealers helemaal niet meer aan het CI+ verhaal beginnen en er dus een standaard decoder bij doen die deze problemen niet kennen.
Alvorens er wordt geroepen: Jaa maar een firmwareupdate kan de klant best zelf wel installeren: Heel veel mensen zijn niet zo vindingrijk dat ze dit forum vinden en uit hunzelf een firmwareupdate installeren op hun gloednieuwe toestel (wat mij ook totaal niet nodig lijkt, waarom een tv-toestel uitgeven waar nog tig softwarefouten inzitten? Dit lijkt overigens de laatste jaren een trend te worden). Het is te makkelijk gedacht dat iedereen in staat moet zijn om een softwareupdate op een tv te zetten, met alle mogelijke problemen van dien.
Ik besef echter ook dat deze techniek nog aardig in de kinderschoenen staat, en dat de kinderziektes er nog niet helemaal uit zijn. Ik vind het daarom ook wel een pluim voor Ziggo dat ze deze techniek implementeren in het voordeel van de klant (geen losse ontvanger bij de televisie). Nu hopen dat het vroeg of laat goed komt!
Wat is jullie mening over het hele verhaal?
Op de laatste pagina's van deze Philips-Thread is een aardige discussie over de "certificering" van CI+ toestellen gaande. Omdat die discussie daar niet thuis hoort heb ik hiervoor een aparte thread geopend.
Wat houdt nu concreet een gecertificeerd toestel in? Wat mag een klant verwachten van een gecertificeerd toestel en welke rechten kan men aan Ziggo ontlenen wat betreft de certificering? Wat zijn de eisen die een TV toestel moet hebben alvorens het een certificaat krijgt van Ziggo en dus het beroemde stickertje mag dragen?
Zoals in dezelfde Thread te lezen is, en wat mij overigens in het algemeen opvalt als ik zo door de threads blader, zijn er nog behoorlijk wat problemen met televisietoestellen in combinatie met de CI+ Irdeto CAM van Ziggo. Crashende TV's (!), ondertitelingsproblemen, authenticatie errors enzovoort.
Ik heb over deze CI+ perikelen onlangs met een paar dealers gesproken in de regio, die allerminst blij zijn met deze ontwikkeling. De klant denkt voor veel geld een goed en betrouwbaar product te kopen wat ook fatsoenlijk werkt. Wanneer echter blijkt dat, alvorens de televisie de winkel goed kan verlaten, er eerst talloze instellingen en updates moeten worden geinstalleerd, dan is de dealer reeds zijn winstmarge op het tv-toestel kwijt. Als dan achteraf blijkt dat er nog steeds problemen zitten in de firmware wordt het probleem groter. De dealer spreekt natuurlijk een bepaalde garantie af op het tv-toestel, waardoor er dus een monteurtje moet worden gestuurd om een eventuele software-update te installeren. Dit kost dus geld, en de klant verliest zijn vertrouwen in de dealer, die hem immers een deugelijk product moet verkopen.
De lange termijn gevolgen zijn dan dat de dealers helemaal niet meer aan het CI+ verhaal beginnen en er dus een standaard decoder bij doen die deze problemen niet kennen.
Alvorens er wordt geroepen: Jaa maar een firmwareupdate kan de klant best zelf wel installeren: Heel veel mensen zijn niet zo vindingrijk dat ze dit forum vinden en uit hunzelf een firmwareupdate installeren op hun gloednieuwe toestel (wat mij ook totaal niet nodig lijkt, waarom een tv-toestel uitgeven waar nog tig softwarefouten inzitten? Dit lijkt overigens de laatste jaren een trend te worden). Het is te makkelijk gedacht dat iedereen in staat moet zijn om een softwareupdate op een tv te zetten, met alle mogelijke problemen van dien.
Ik besef echter ook dat deze techniek nog aardig in de kinderschoenen staat, en dat de kinderziektes er nog niet helemaal uit zijn. Ik vind het daarom ook wel een pluim voor Ziggo dat ze deze techniek implementeren in het voordeel van de klant (geen losse ontvanger bij de televisie). Nu hopen dat het vroeg of laat goed komt!
Wat is jullie mening over het hele verhaal?
Laatst bewerkt door een moderator: