• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

EK voetbal in Superkwaliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan mogen ze wel een betere HD camera gebruiken bij dat Studio Sportzomer, want het ziet er gewoon uit als SD. (Lees: het is SD)
Niet alle Sportzomers worden in HD doorgegeven. Alleen als het logo de HD toevoeging draagt en dat is alleen tijdens de uitzending van rond 22:45. De herhaling daarvan anderhalf uur later is dan weer SD, duidelijk minder scherp beeld en geen HD toevoeging aan het logo. Kijk vanavond maar dan zal je het (hoop ik) zien.
 
Niet alle Sportzomers worden in HD doorgegeven. Alleen als het logo de HD toevoeging draagt en dat is alleen tijdens de uitzending van rond 22:45. De herhaling daarvan anderhalf uur later is dan weer SD, duidelijk minder scherp beeld en geen HD toevoeging aan het logo. Kijk vanavond maar dan zal je het (hoop ik) zien.

Ik heb gisteren rond 23:15 even gekeken naar studio sportzomer, maar het zag er echt niet uit als HD. Het HD logo stond wel in beeld.
 
Ik lees pas een aantal dagen dit forum en heb er al een boel van opgestoken. Ik kijk met de samsung decoder op een panasonic 32 inch lcd.
Ik was al te spreken over de normale SD kanalen maar HD knalt werkelijk van het scherm. Ik ondervindt geen noemenswaardige beeld problemen (in het begin, zaterdag, even wat bevroren beelden en artifacts) maar wel iets anders. Ik heb in deze discussie nog maar één dezelfde opmerking kunnen vinden. Daarom mijn vraag;

hebben er meer mensen last van een vertraagd geluid bij de beelden. De lippen bewegen niet synchroom; lipsink, met het geluid.

Als dit aan een instelling ligt van de decoder dan hoor ik dit graag. Bij de andere HD zenders is het (dacht ik) niet aanwezig (anders duidelijk minder opvallend).

Alvast bedankt voor de reacties
 
eerste ervaringen

mijn eerste ervaringen zijn als volgt:
geen problemen met lip sync
totaal beeld iets levendigere kleuren, totale contrast en detail verbetering matig (gras is nog steeds teveel een groen vlak)
Close up (slow motion) shots zijn prachtig
blijft jammer voor de de totale shots dat full HD niet geleverd wordt.....
 
Tijdens het WK in 2006 werd wél een dergelijke methode gebruikt, met als gevolg weinig of geen beweginsonscherpte. Nadeel hiervan is dat je per 720p beeld feitelijk put uit slechts één 1080i field dat uit 'maar' 540 beeldlijnen bestaat en dat kleine details kunnen gaan trillen omdat de informatie uit twee opeenvolgende fields niet overeen komt.

Hoeveel de scherpte minder wordt weet ik niet, omdat de twee verschillende fields natuurlijk wel beide aanwezig blijven, en het oog ze "combineert" zoals dat ook bij echt interlaced gebeurt.

Het trillen herken ik wel, dit was het gevolg (vertraagde weergave)

score.gif


Ik heb op onze site wat screenshots geplaatst, waarbij je vooral bij de laatste paar screenshots duidelijk kunt zien dat er nu van een field-blend algoritme gebruikgemaakt wordt om het 1080i signaal te deinterlacen.

https://www.hardware.info/nl-NL/news/ymickpqZwpyacJY/Nederland_1_HD_van_start_met_EK_voetbal/

Als ik dat bekijk vraag ik me af wat erger is, het middel of de kwaal. Hoe erg is het dat er af en toe een lijntje (vooral in gegenereerde strakke graphics) nauwelijks zichtbaar trilt, t.o.v. de onscherpte die nu te zien is.
 
Vanaf vanmiddag wordt een andere H.264/AVC encoder gebruikt waarvan de eerste indruk is dat deze encoder geen artefacts tot gevolg heeft op de Samsung DCB-H360 decoder.
 
Hier in Sittard zijn de problemen niet opgelost (ook Samsung DCB0H360RA). Nog steeds artefacts, twee keer twee seconden zwart beeld, waarna het geluid uitvalt. Je moet dan verder zappen en weer terug om het geluid terug te krijgen.
Helaas.....

Vanaf vanmiddag wordt een andere H.264/AVC encoder gebruikt waarvan de eerste indruk is dat deze encoder geen artefacts tot gevolg heeft op de Samsung DCB-H360 decoder.
 
Zojuist de hele wedstrijd gekeken NL-I, bij snelle bewegingen wordt het iets onscherper, maar volgens mij is dat normaal en niet te voorkomen. Realiseer je wel dat het LIVE TV is, en geen Blue Ray film..en dat heeft nu eenmaal zijn beperkingen, verzenden in 1080p kan nu eenmaal nog niet dus moeten ze wat doen met 1080i of verzenden in 720P. Andere HD kanalen zijn allemaal opgenomen docu's waar ze wellicht heel veel aan hebben kunnen optimaliseren voordat het wordt uitgezonden. Overigens ook bij die zenders bij snelle bewegingen bewegingsonscherpte.

Om kort te gaan, het beeld van NL1 HD is prima, en kan niet echt veel beter denk ik.

Lots
 
Nou nou, ik weet wel zeker dat het veel beter kan; dat zie je bij alle andere HD-kanalen. En storende artefacts, beeld dat op zwart springt, wegvallend geluid en lipsyncproblemen maken het er ook niet leuker op....
Dit is echt niet goed....

Om kort te gaan, het beeld van NL1 HD is prima, en kan niet echt veel beter denk ik.

Lots
 
eveneens, voer nog eens een factory default uit en evt een power cycle.
Er komen verder 2 audio tracks voor, selecteer geen Dolby Digital want daar hebben we in het weekend problemen op gezien.
Welke software versie gebruik je ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan