• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Tip voor ontvangst probleem Ned 1/2/3 HD

Volgens mij was er wat anders aan de hand bij jou. Een signaalsterkte van 54% is namelijk meer dan genoeg. Een versterker was dus niet nodig. Dat het bij jou geholpen heeft kan ook liggen aan een defecte plugt of iets dergelijks. Bij een signaalsterke van 54% zou ik in ieder geval GEEN versterker aanraden. ( btw: Er zitten verder meer dan 2 zenders op 1 transportstream).
 
....
De splitter die ik er nog tussen had was een passieve, met -3 dB verlies.
die heb ik nu vervangen door een antenneversterker met 2 uitgangen en een versterking van +3 dB. Het resultaat is verbazingwekkend!!!
Op de draaggolf die ned 3 en rtl 4 distribueert op 498 MHz, meette ik ineens een signaalsterkte van 94 % met een kwaliteit van 100%.

Mooi resultaat.
Zou je kunnen melden werk merk en type antenneversterker je hebt gebruikt.
Alvast bedankt.
 
toepassen antenneversterker.

Mesa57:

Wat ik hier zie is dat er steeds 2 zenders per draaggolf meekomen. Wat er eventueel meer op zit is voor het verhaal niet belangrijk. Punt is dat die 2 zwakke zenders precies op 1 draaggolf zitten.
Verder pas ik inderdaad liever helemaal geen antenneversterker toe. Dat had ook niet nodig geweest als Ziggo de distributie van alle zenders op hetzelfde niveau had gedaan. De draaggolf op 498,75 MHz is overal in limburg erg zwak t.o.v. de andere zenders dus helaas..

Beev:

Sorry, maar het is een oud model dat ik nog had liggen. Het merkplaatje is er af gevallen. Van vroeger weet ik nog dat er op vermeld stond dat hij de VHF en UHF band met +3 dB versterkt.
Ik neem aan dat als u een beetje zoekt naar beschikbare modellen dat u wel een goede versterker vind.
 
Verder pas ik inderdaad liever helemaal geen antenneversterker toe. Dat had ook niet nodig geweest als ziggo de distributie van alle zenders op hetzelfde niveau had gedaan. De draaggolf op 498,75 MHz is overal in limburg erg zwak t.o.v. de andere zenders dus helaas..

Ik denk dat je conclusie dat 498.75 zwakker op de kabel gezet wordt dan de andere streams niet klopt. Ziggo zorgt er echt wel voor dat alle streams de juiste power hebben. Wat wel kan is dat in Limburg de 498.75 MHz (of daar in de buurt) gebruikt wordt door andere diensten die in de Ether uitzenden. Als je coax kabels van je huisinstallatie niet genoeg afschermen of als je coax-stekkers of splitters gebruikt die plastic kapjes of behuizingen hebben kan zo'n sigaal uit de lucht in de coax terecht komen en daar het bestaande signaal verstoren. Dat zorgt dan voor blokjes in je TV beeld.

Die frequentie 498 MHz is door Digitenne in gebruik in Limburg. Er staan zenders in Maastricht (10 Kilowatt), Sittard (20 Kilowatt), Roermond (20 Kilowatt) en Heerlen (20 Kilowatt). Die zenders hebben dus een zeer groot vermogen en als je huisinstallatie al een klein beetje 'lek' is zul je dat merken. Het is daarom heel belangrijk om te zorgen dat echt alle kabel en verbindingskabeltjes goede kwaliteit zijn en metalen stekkers gebruiken waarbij de afscherming van de kabel (de mantel en folie) goed aangesloten zijn. Ook de korte plastic coax kabeltjes die vaak bij apparaten zitten zijn onvoldoende. En zo'n kabel of plastic coax stekker hoef dus niet bij de TV te zitten die stoort. Een open kabel (die niet aangesloten is) of een slechte plug die boven in de slaapkamer zit, kan voor een 'lek' zorgen waardoor signalen van buiten in de coax huisinstallatie komen en dan overal in die installatie kunnen storen op TV's die eraan hangen.

De oplossing met een versterker kan dus een schijnoplossing zijn. Als je het signaal van de kabel nu sterker gemaakt hebt dan het stoorsignaal van buiten kan je het probleem kwijt zijn, maar dat wil niet zeggen dat het op en gegeven moment niet terug komt als je bijvoorbeeld de kabels die de storing oppikken iets anders neerlegt.

De 'sterkte' indicatie 50% of 80% zegt helemaal niets, dat is een relatief getal wat bij elke ontvanger anders is. Ik heb hier een Humax die aangeeft dat ik maar 10% sterkte zou hebben, maar een perfect signaal. Een andere TV op dezelfde aansluiting geeft dan 80% aan.

Samenvattend:
Storing komt vrijwel altijd door storing van buitenaf die binnendringt in je huisinstallatie. In Limburg is dat onder andere op 498MHz, maar er zijn veel meer frequenties door Digitenne, C2000, binnenkort 4G telefoons in de 800Mhz en vele andere diensten in gebruik en dat wordt steeds meer. Daarom is het zo belangrijk om te zorgen dat je huisinstallatie heel goed is. En een heel goede installatie kan helemaal verpest worden door 1 foute plug of kabeltje in die installatie.

PS:
De 20Kilowatt zender waar jij last van hebt is deze die zo te zien midden in een woonwijk staat...... Daar worden ook de frequenties 522, 578, 714 en 738 MHz gebruikt met 20kW, op streams rond die frequenties zul je dus ook wel problemen hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
toepassen antenneversterker.

Ok bedankt voor die info. Een sterke zender in de buurt van die frequenties zou inderdaad ook de oorzaak kunnen zijn van de matige ontvangst van die draaggolf. Dat zou ook kunnen verklaren waarom zoveel mensen er last van hebben.
Ook verklaart het waarom die antenneversterker oplossing bij mij zo goed werkt. Ik heb namelijk de aansluiting en de filters van Ziggo in de kelder zitten, waar het signaal van zo'n zender echt niet sterk kan zijn. Daar zit dus nu ook de antenneversterker met ongeveer 1 meter coax tussen dat filter en de ingang van die versterker. Zodoende wordt er nu een zo zuiver mogelijk signaal versterkt. Dat signaal in de coax is dus nu veel sterker en zal een veel betere verhouding hebben ten opzichte van de storende invloed van die zender. Het resultaat is zoals gezegd een veel betere prestatie.
 
Terug
Bovenaan