• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ervaringentopic Ubee EVW3200 WiFi-modemrouter Ziggo (Deel 1)

  • Onderwerp starter Magnetra
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Magnetra

Deel-2 van dit topic is inmiddels hier te vinden


Ik wil in dit topic graag de gelegenheid geven om ervaringen en eventuele vragen te plaatsen. Ook discussies zijn uiteraard welkom, zij het in niet al te omvangrijke vorm :)
ubeenew.jpg


Handige documentatie is hier te vinden


Handige informatie:
  • De webinterface is bereikbaar via het adres 192.168.178.1.
  • Verscheidene mensen laten weten dat het modem nogal snel vastloopt of herstart, voor sommigen lijkt de oplossing te zijn om "IP Flood Detection" uit te zetten in de Ubee. Het kan ook helpen tegen het eventueel dichtslibben van de router na verloop van tijd.
  • Het is mogelijk je eigen router te blijven gebruiken, lees hieronder verder.

Veelgestelde vragen:
  • Gebruik jij zelf ook een WiFi-modemrouter van Ziggo?
    Nee, ik gebruik een Cisco EPC3212 modem naar alle tevredenheid (en ik heb er nog 3 op stapel liggen als reserve) :mrgreen:

  • Schrijf je het woord modemrouter met "de" of "het"?
    Volgens de taalunie is zowel "de" als "het" correct voor het woord modem. Wanneer we er echter het woord "router" achter plakken wordt het weer lastiger, want het is wel "de router". Toch betrap ik mijzelf er constant op "het modemrouter" te schrijven op dit forum :?

  • Wanneer krijg ik nou zo'n ding dan van Ziggo?
    Alleen als je nog een DOCSIS2-kabelmodem hebt (Motorola/Scientific Atlanta). En dan moet je ook nog is een klant zijn met Alles-in-één plus of Ziggo Z2. Voldoe jij hier aan, dan is het een kwestie van tijd. Zeuren bij Ziggo heeft geen zin.

    Mensen die al een DOCSIS3-kabelmodem hebben (zonder WiFi, zoals de oude Ubee/Arris/Cisco) komen helaas niet in aanmerking.

  • Jamaar! Kan ik er dan niet zelf eentje kopen bij Ziggo?
    Nee, want je krijgt hem gratis in bruikleen.

  • Applicatie XYZ werkt niet goed met het modemrouter! Wat nu?
    Gebruik een eigen router. Ja, Ziggo kan en zal misschien voor grote problemen een firmwareupdate uitgeven maar in de meeste gevallen niet.

Veelgestelde opmerkingen:
  • SSH-verbindingen worden na een bepaalde tijd verbroken.
    Dit probleem is bekend en heeft te maken met de timeouts die de router hanteert. Mijn advies in dit geval: gebruik een eigen router of zet desnoods het apparaat in de DMZ.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Analyse Ubee modemrouter

Een analyse van de Ziggo modemrouter

Zoals het nu lijkt zijn de beschikbare features en instellingen in het nieuwe modemrouter positief te noemen. Er zijn mij echter een paar dingen opgevallen, of waar ik iets over wil opmerken:
  • Eigen DNS en/of WINS-servers zijn niet in te stellen in de DHCP-server. Niet erg handig voor de Active Directory-gebruikers onder ons.
  • Maximaal 10 NAT poortforwards mogelijk!
  • Alleen TCP/UDP poortforwards.
  • Géén Quality of Service mogelijkheden, dus bij zware (torrent-)downloads kan de router helemaal dicht gaan slibben.
  • Geen PPTP of OpenVPN server.
  • Draadloos "gastnetwerk" niet mogelijk.
  • Telnet of SSH-beheer onmogelijk.
  • Geen instelbare VLAN's of spanning tree (STP).
  • Geen instelbare routing tables.
  • LAN-subnetmasker niet instelbaar.
  • Webinterface van de modemrouter niet door de klant te benaderen vanaf het internet.
  • Wake on LAN over internet niet instelbaar.

De rest ben ik wel over te spreken eigenlijk. In het bijzonder:
  • Uitlezen van DOCSIS-signaalwaardes.
  • UPnP (ik had ook niet anders verwacht, tegenwoordig een de-facto vereiste voor gameconsoles).
  • Dynamic DNS
  • Firewall instelbaar (KPN mag een voorbeeld gaan nemen aan Ziggo!)
  • Configuratie opslaan/herstelmogelijkheden.
  • Wireless WDS-bridge/repeater ondersteuning.
  • IPsec VPN, hoewel de implementatie niet heel degelijk op mij over komt.
  • Duidelijke scheiding tussen het door Ziggo ondersteunde deel en het klantendeel.

Voor de meeste doorsnee klanten zal het modemrouter goed voldoen. Ook de gebruiker die incidenteel een standaard-soort instelling moet aanpassen zal er mee uit de voeten kunnen (poortforwards/UPnP/firewall en dergelijk).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gebruik van een eigen router

Gebruikers die wat meer willen kunnen het modemrouter ook gebruiken in combinatie met een eigen router. Er zijn twee mogelijkheden om dit te bereiken:
  1. De helpdesk kan de routerfunctie voor je uitzetten. Het apparaat werkt dan gewoon weer als een "dom" kabelmodem, de aangesloten router zal dan gewoon een publiek IP-adres toegewezen kregen aan zijn WAN-poort.
  2. Je kon in de Ubee een Passthrough aangeven voor je eigen router, dit is helaas niet meer mogelijk.

--> Meer screenshots van de webinterface
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot nu toe tevreden gebruiker :) :

gemeten snelheden

Met de voldende kanttekeningen:
  • er zit een warme spot in het modem aan de kant van de coaxaansluiting. Ik zou het modem absoluut vrij laten.
  • Op pagina 14 van de modem handleiding staat de verkeerde kleur bij het 2e led van rechts, in de uitgebreide handleiding staat het beter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een simpele vraag:

Kan het WiFi modem verticaal aan de wand opgehangen worden ?

Ja, daarvoor zitten 2 sleuven met uitsparingen in het modem, in de handleidingen staat er inderdaad niets over :?
 
vraag

als je tijdelijk even terug wil van draadloos naar kabel hoe doe je dat dan in windows7 home ?? graag een simpele uitleg bedankt alvast.
 
als je tijdelijk even terug wil van draadloos naar kabel hoe doe je dat dan in windows7 home ?? graag een simpele uitleg bedankt alvast.

Je verbind de router met je pc met een kabel. moeilijker is het niet ( bij de standaard instellingen ) :mrgreen:
 
Traag wireless

Mijn ervaringen met de nieuwe Ubee EVW3200 zijn niet om over naar huis te schrijven. Bedraad haal ik netjes 119 Mbps maar draadloos bij lange na niet :cry:

Zowel met een macbook pro, HP probook met sitecom wireless N USB micro adapter (3 antennes), als een wat oudere Dell laptop met netgear wireless N adapter haal ik bij lange na de opgegeven snelheid niet.

Nu snap ik dat er draadloos wat snelheid verloren gaat maar op 1 meter afstand haal ik draadloos met de macbook pro max 70 Mbps.

Eerst stond de Ubee in een ikea tv kast (zo'n Ikea PS kast die heel Nederland heeft). Heb heb daar maar uitgehaald en op de muur gemonteerd (achter de kast) maar dat mag niet echt baten.

Hoorde dat de Ubee EVW3200 draadloos maar max 80 Mbps ondersteunt. Kan iemand dat bevestigen/ ontkrachten?

Op nog geen 10 meter haal ik met mijn HP probook nog net 10 Mbps, dus bereik is ook niet best. Overweeg sterk om alsnog een losse router er aan vast te hangen, maar vind dat eigenlijk zonde van het geld.

kortom...nog niet heel blij met het nieuwe modem
 
Waarom is dit model eigenlijk niet op de Ubee website te vinden?
Ik zou graag de specs/mogelijkheden van dit modem zien.
Met name ipv6 vind ik interessant
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan