• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Verdere harmonisering Casema, @Home en Multikabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
dutchmedia zei:
Naar aanleding van de wijzigingen en het commentaar van de Multikabel gebruikersvereniging toch een reactie van mijn zijde, aaangezien de nadelen voor het overgrote deel van de Zesko-abonnees niet wordt geschetst!

Casema-abonnees betalen thans GEEN extra bijdrage voor een tweede smartcard, als het om het standaardpakket gaat. Voor ruim 3 miljoen abonnees die digitaal willen kijken en voor ruim 700.000 digitale tv-kijkers is het wel degelijk een lastenverhoging omdat voor de eerste smartcard betaald moet worden, tenzij men bundelabonnee is, oftewel er wordt koppelverkoop toegepast! Een tv-klant bij Casema die thans zonder meerkosten 15,90 euro aan abonneementsgeld betaald is gewoon 2,08 euro per maand duurder uit indien hij twee smartcard gebruikt om digitaal het standaardpakket te kunnen kijken. Daarbij heeft hij ook al 29,95 euro betaald om de smartcard te verkrijgen.

Let wel, dit is niet ongewoon! Ook iedereen die het digitale tv-produkt met EEN smartcard afneemt in het @Home/Casema gebied gaat er op achteruit. En ook voor nieuwe abonnees worden drempels ingebouwd.

Ogenschijnlijk is dit misschien voor Multikabel-abonnees een voordeel maar in de praktijk is dit, zoals ik al schreef, een verkapte prijsverhoging. En dat zeker voor 93 % van het verzorgingsgebied van Zesko Holding, waar bovendien de abonneeprijzen de afgelopen jaren al behoorlijk zijn gestegen. De abonnees van Multikabel vormen slechts 7 % van het totale Zesko-abonneebestand.

Helaas vergeet het MGV wel eens dat er ook niet bundel abonnees zijn bij Multikabel. Ik ben daar één van die alleen TV diensten afneemt en ook niet direct geïnteresseerd is in de digitale TV uitbreidingspakketten.
 
ArChie zei:
Helaas vergeet het MGV wel eens dat er ook niet bundel abonnees zijn bij Multikabel. Ik ben daar één van die alleen TV diensten afneemt en ook niet direct geïnteresseerd is in de digitale TV uitbreidingspakketten.

Nee de MGV vergeet dat niet hoor. We hebben alleen de situatie geschetst van de bundels. De berekening voor de overige kun je zelf maken. Het artikel geeft alleen de hoofdlijnen aan van het gesprek aan omdat dit eind van de middag plaatsvond en er dus geen tijd was voor een volledig verslag.

Als je vroeger alleen RTV afnam met het digitale basispakket ben je zelfs iets goedkoper uit in de nieuwe situatie.

De mensen die door een overgangsregeling vroeger niets betaalden voor het uitgeklede digitaal basispakket gaan er dus straks blijkbaar 1,25 per maand voor betalen en gaan er dan dus op achteruit maar krijgen daar wel veel meer TV en Radiozenders voor. Ik weet niet of destijds voor deze overgangsregeling een garantie gegeven is hoe lang deze geldig was? Dat je 1.25 per maand meer moet betalen is natuurlijk erg zuur, echter heeft de MGV hier geen invloed op.
 
CeeS zei:
De mensen die door een overgangsregeling vroeger niets betaalden voor het uitgeklede digitaal basispakket gaan er dus straks blijkbaar 1,25 per maand voor betalen en gaan er dan dus op achteruit maar krijgen daar wel veel meer TV en Radiozenders voor. Ik weet niet of destijds voor deze overgangsregeling een garantie gegeven is hoe lang deze geldig was? Dat je 1.25 per maand meer moet betalen is natuurlijk erg zuur, echter heeft de MGV hier geen invloed op.
Nee, er is toen door Multikabel niet aangegeven dat deze regeling eindig was. Mogelijk is die opt-out regeling toen in het leven geroepen vanwege de commotie die ontstond door het opheffen van gratis digitale basis pakket en nu een jaar later doen ze dat dus alsnog zonder duidelijke uitleg. Voor de klanten die toen hebben gekozen voor die regeling is er in feite nog steeds niets gewijzigd aan de redenen voor dat besluit. Immers deze klanten hebben in de jaren voor het aanschaffen op basis van het gratis basis pakket besloten om te investeren in een ontvanger en smartcard. Met de introductie van de basis bijdrage voor de smartcard is wederom de situatie ontstaan dat die klanten in feite geen andere keus hebben om nu maar gaan te betalen want anders kunnen ze hun ontvanger en smartcard weggooien. Jaren lang heeft Multikabel altijd gepromoot dat het basis digitale TV abonnement gratis was. Voor veel mensen aanleiding om in te stappen en nu ze voldoende zieltjes gewonnen hebben worden de voorwaarden even aangepast zodat je alsnog kan betalen. Ik vind dat neigen naar chantage.

Ik begrijp dat het MGV geen rechtstreekse invloed heeft op dit soort zaken, maar het zou het MGV sieren als ze wel een standpunten innemen over dit soort kwesties. Nu ontstaat bij mij de indruk dat het MGV tegenwoordig eigenlijk niet veel meer is dan een spreekbuis voor Zesko/Multikabel. Telkens bij ingrijpende veranderingen zie ik dat er naarstig gezocht wordt naar wat rekenvoorbeelden waaruit blijkt dat het voor een deel van de Zesko/Multikabel klanten misschien wel voordeliger uitvalt en onder het mom van "zie je wel dat het meevalt" moet de rest van het klantenbestand het daar dan maar mee doen. Ook nu weer moet ik maar blij zijn dat ik er wel kanalen bij krijg terwijl ik daar niet omgevraagd heb. Uiteraard zorgt Zesko/Multikabel er wel voor dat er altijd groepen van klanten zijn waar wijzigingen niet direct van invloed zijn, die worden de volgende keer wel weer aangepakt en zo zie je jaar in jaar uit dat de kosten alleen maar oplopen zonder dat ze duidelijke uitleg willen/kunnen geven waar de nieuw te introduceren kosten nu eigenlijk op slaan.

Als een gebruikersvereniging ze ook al geen stroobreed meer in de weg ligt wat is dan nog de toegevoegde waarde? Het MGV zou nu bijvoorbeeld kunnen gaan lobbyen voor het ongecodeerd digitaal doorgeven van het analoge kanalen pakket als compensatie voor de valse voorwendselen waaronder Zesko/Multikabel vroeger de klanten heeft gelokt om apparatuur en een smartcard aan te schaffen omdat het basis pakket gratis was en klanten dus niet geconfronteerd zouden worden met extra kosten.

Volgens mij heb ik onlangs op de Digitale kabeltelevisie website gelezen dat zo'n 50% van de @Home klanten alleen maar beschikt over een nu nog gratis digitaal basis pakket. Die klanten hadden kennelijk dus ook allemaal de indruk dat het zou blijven bij de kosten voor aanschaf van apparatuur en smartcard. Ook die klanten worden dan per april geconfronteerd met extra kosten en bij Casema zal dat waarschijnlijk niet anders zijn...
 
ArChie zei:
[Het MGV zou nu bijvoorbeeld kunnen gaan lobbyen voor het ongecodeerd digitaal doorgeven van het analoge kanalen pakket
Wat de MGV dus al jaren doet ..... (beetje opletten hoor)
 
CeeS zei:
ArChie zei:
[Het MGV zou nu bijvoorbeeld kunnen gaan lobbyen voor het ongecodeerd digitaal doorgeven van het analoge kanalen pakket
Wat de MGV dus al jaren doet ..... (beetje opletten hoor)

ArChie bedoelt dat jullie de huidige situatie kunnen gebruiken om dit nu eindelijk eens voor elkaar te krijgen (wel op blijven letten hoor CeeS)
 
Ok, ik kom hier niet zo vaak meer, maar de nieuwe zenderindeling deed mij even kijken.
Als ik het dus allemaal goed begrijp mag ik straks gaan betalen?
Ik ben 1 van die klanten die uit onvrede ben overgestapt naar het digitale niets pakket (standaard analoog pakket ook digitaal).
Multikabel heeft mij nog niet verteld dat ik nu ineens zou moeten gaan betalen. Zowel heb ik nog een humax fox-ir te koop.
Ik heb ondertussen een schotel staan voor BBC 3 en 4 (de reden waarom ik het digitaal basis pakket had...en opgezegd heb), dus daar kan ik prima ook even een kaartje bij prikken voor de rest van de zenders....

Maar goed, klopt het dus dat mensen die nu helemaal niets betalen alsnog moeten gaan betalen, of blijft de opt-out regel van toepassing?
 
ArChie zei:
Nu ontstaat bij mij de indruk dat het MGV tegenwoordig eigenlijk niet veel meer is dan een spreekbuis voor Zesko/Multikabel. Telkens bij ingrijpende veranderingen zie ik dat er naarstig gezocht wordt naar wat rekenvoorbeelden waaruit blijkt dat het voor een deel van de Zesko/Multikabel klanten misschien wel voordeliger uitvalt en onder het mom van "zie je wel dat het meevalt" moet de rest van het klantenbestand het daar dan maar mee doen. Ook nu weer moet ik maar blij zijn dat ik er wel kanalen bij krijg terwijl ik daar niet omgevraagd heb.

Gelukkig is dat dan hopenlijk alleen maar jouw indruk, alhoewel ik daar ook wel een beetje kan inkomen. Wel is het zuiver speculatief als je zegt dat wij rekenvoorbeelden geven om zaken te "verkopen voor MK". Zou het niet zo kunnen zijn dat dat ter verduidelijking gebeurt? Om niet al te uitputtend te zijn beperk je je daarbij tot wat opgaat voor het gros der abonnees.

Dat we aan het handje van MK lopen is pertinent onjuist. Dat het mogelijk zo overkomt daar kunnen we rekening meehouden. Bedenk wel dat we niet in een machtspositie zitten, het enige "pressiemiddel" waar wij mee kunnen werken is publiciteit, gelukkig is dit erg effectief. Daartoe is o.a. ook dit forum in het leven geroepen. Tot nog toe hebben we dan ook nooit buiten dit forum hoeven te treden. Het allerlaatste wat MK wilt, is dat klanten weglopen of nieuwe afhaken.

We hebben gekozen om niet het conflict model te hanteren in onze benadering van MK. Je hebt aan den lijve ondervonden dat proberen af te dwingen naar MK nauwelijks effect heeft. Gezien onze score tot nu toe zie ik dan ook geen noodzaak een andere benadering te kiezen.

Ik denk dat wij in onze reacties op het forum en het aantal zaken dat we aangeven op te pakken voldoende duidelijk maken hoe we over zaken denken. Zodra er misstanden opduiken kunnen wij het ons niet permitteren om te speculeren en zullen dus altijd eerst verhaal proberen te halen bij MK. Als dat een bevredigend antwoord oplevert dan geven we dat door. Als dat antwoord ons niet zint, dan laten wij ons ook niet onbetuigd.

Wat betreft de consternatie rond de brief van Yoram kan ik zeggen dat er een reeks, bepaald niet aardige emails richting MK zijn gegaan uitmondend in een door MK gevraagde telefonische meeting. Ik kan je verzekeren dat het pakket wijzigingen er in eerste instantie heel anders uitzag. Inderdaad hadden we goede sier kunnen maken door hier veel ruchtbaarheid aan te geven, wellicht was het resultaat dan hetzelfde geweest, maar aan de andere kant is de "fusie" nog steeds gaande en willen deze "meelopers" bij de verdere invulling de mogelijkheid behouden om de belangen van de klanten te behartigen.

Dus al met al prima (graag zelfs), als men komt met kritiek en zaken die mede de aandacht verdienen, die kunnen we ons ter harte nemen en gaan we natuurlijk meenemen, maar bespaar ons "indrukken" vanaf de zijlijn.
 
CeeS zei:
ArChie zei:
Helaas vergeet het MGV wel eens dat er ook niet bundel abonnees zijn bij Multikabel. Ik ben daar één van die alleen TV diensten afneemt en ook niet direct geïnteresseerd is in de digitale TV uitbreidingspakketten.

Nee de MGV vergeet dat niet hoor. We hebben alleen de situatie geschetst van de bundels. De berekening voor de overige kun je zelf maken. Het artikel geeft alleen de hoofdlijnen aan van het gesprek aan omdat dit eind van de middag plaatsvond en er dus geen tijd was voor een volledig verslag.

Als je vroeger alleen RTV afnam met het digitale basispakket ben je zelfs iets goedkoper uit in de nieuwe situatie.
De mensen die door een overgangsregeling vroeger niets betaalden voor het uitgeklede digitaal basispakket gaan er dus straks blijkbaar 1,25 per maand voor betalen en gaan er dan dus op achteruit maar krijgen daar wel veel meer TV en Radiozenders voor. Ik weet niet of destijds voor deze overgangsregeling een garantie gegeven is hoe lang deze geldig was? Dat je 1.25 per maand meer moet betalen is natuurlijk erg zuur, echter heeft de MGV hier geen invloed op.

Het probleem is dat Multikabel, niet meer als Multikabel functioneert, maar als onderdeel van Zesko Holding. En aldus is 93 % van de klanten nadelig uit, tenzij ze internet en/of telefonie afnemen. Blijft circa 50 % van de klanten over voor wie dit een nadeel is. Dat (@Home en Casema) gaat om meer abonnees dan heel Multikabel bij elkaar en ogenschijnlijk wordt zo een 'voordeel' voor een kleine minderheid, over het geheel een nadeel.
 
dutchmedia zei:
Het probleem is dat Multikabel, niet meer als Multikabel functioneert, maar als onderdeel van Zesko Holding. En aldus is 93 % van de klanten nadelig uit, tenzij ze internet en/of telefonie afnemen. Blijft circa 50 % van de klanten over voor wie dit een nadeel is. Dat (@Home en Casema) gaat om meer abonnees dan heel Multikabel bij elkaar en ogenschijnlijk wordt zo een 'voordeel' voor een kleine minderheid, over het geheel een nadeel.

Het grootste deel van de MK klanten is ook duurder uit hoor, alleen de bundelaars met 1 smartcard blijven hetzelfde betalen en de mensen die € 1,95 p/m betaalde met 1 smartcard zijn goedkoper uit, alle andere klanten zijn gewoon meer geld kwijt.
 
BenJ zei:
ArChie zei:
Telkens bij ingrijpende veranderingen zie ik dat er naarstig gezocht wordt naar wat rekenvoorbeelden waaruit blijkt dat het voor een deel van de Zesko/Multikabel klanten misschien wel voordeliger uitvalt en onder het mom van "zie je wel dat het meevalt" moet de rest van het klantenbestand het daar dan maar mee doen.

Gelukkig is dat dan hopenlijk alleen maar jouw indruk, alhoewel ik daar ook wel een beetje kan inkomen. Wel is het zuiver speculatief als je zegt dat wij rekenvoorbeelden geven om zaken te "verkopen voor MK". Zou het niet zo kunnen zijn dat dat ter verduidelijking gebeurt? Om niet al te uitputtend te zijn beperk je je daarbij tot wat opgaat voor het gros der abonnees.
Archie heeft hier wel een punt. Niemand van MGV heeft hier bijvoorbeeld gereageerd op het feit dat mensen met keuzepakketten of het totaalpakket 1,95 per maand meer gaan betalen omdat het bedrag van het digitale basis pakket (dat vervangen wordt door de jaarlijkse smartcard-bijdrage) hierbij in zat. Mensen met één keuzepakket gaan hierdoor in feite voor dit pakket het dubbele betalen (vroeger 2 euro meer, nu 3,95!).
Daarnaast had je vroeger het aantrekkelijke plus pakket, waarmee je een gevarieerd aanbod aan themazenders had voor 4,95, voor een vergelijkbaar iets moet je nu meteen het totaal pakket nemen voor 9,95 (tussen de extra zenders van het digitale standaard pakket zit namelijk geen enkel themakanaal meer) en daar bovenop nog 15 euro per jaar betalen voor de smartcard die je nota bene zelf voor 10 euro al aangeschaft hebt in de winkel!
Mij is het een raadsel, dus laat dat nieuwe glasvezelnet maar komen! :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan