Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Internet > Ziggo Internet - Vragen en nieuws

Mededelingen

Ziggo Internet - Vragen en nieuws Discussies en vragen over problemen met je Ziggo Internet-verbinding en modem, nieuwe internetdiensten, voip e.d.

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 oktober 2009, 19:40
Zer0K3wL's schermafbeelding
Zer0K3wL Zer0K3wL is offline
Banned User

Ziggo Internet: Alles in 1 extra 120 mbit
DTV: Humax IR-FOX C
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
Niet helemaal waar. Als hop 2 (router-modem) een ping tijd van 120ms geeft zal hop 3 met een standaard traceroute nooit lager uit kunnen komen.

@kontknager;
Mooi verhaal, delen ervan zijn waar, maar ook grote delen niet. Nee ping is absoluut niet relateerbaar aan knijpen. Pingtijden hebben ook helemaal niets met de snelheid van een verbinding te maken.

Het is wel zo dat de pingtijden direct worden beinvloed door de drukte op de router. ICMP aanvragen hebben de allerlaagste prioriteit, dus zullen door een router/node ook als laatste afgehandeld worden of zelfs gedropt worden. Dat wil nog niet zeggen dat de snelheid daar onder de lijden heeft. Als de router boven een x% aan belasting komt zal dat al sterk merkbaar zijn in de pingtijden. Dit is juist zo ingesteld om te voorkomen dat ander verkeer hinder ondervind van een bak ICMP aanvragen over een router.

Dus leuk verhaal, zitten punten van waarheid in, maar de manier waarop je het aan elkaar geknoopt hebt klopt echter niet.

@Zer0K3wL;
Terug naar jou probleem. De grootste vertraging vind plaats tussen het modem en de router.

1- Heb je het geheel al eens gereset? Nee, dat als eerste doen?
2- Lost dit het probleem niet op. Heb je het probleem ook als je de pc direct op het modem aansluit?
3- Voer in beide situaties eens een pathping uit naar de server van WOW, dat geeft al een iets (nog steeds niet betrouwbaar) beeld van de verbinding.

zou het dan ook niet reflecteren op de snelheid.

vandaar dat ik het ook knijpen noem.
nu weer piek uur en het begint al.
overdag was nog stabiel.
nu in eens onstabiel.
de de hoge latency is in hengelo niet hier in enschede waar ik woon.
oftewel ze moggen data center wel opschroefen in hengelo dan om meer verkeer toe te laten.

verder nog tracerts komen er niet altijd zo slecht uit meeste keren vrij normale waardes.
maar flucteert dus wel als gek in piek uur.

edit: nu rond 01:06 s'nachts weer flucterende latency.
doet ziggo in geheim soms onderhoud en upgrades zonder dit te melden op ziggo site.

ook weer 1x disconnected......

Laatst gewijzigd door Zer0K3wL; 30 oktober 2009 om 01:08
Oud 30 oktober 2009, 06:54
TRaSH's schermafbeelding
TRaSH TRaSH is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles-in-1 Plus / CISCO EPC3212 / Router: Asus RT-N66U (Merlin build)
DTV: Humax iHDR-5050C Samsung 46C630/Sony 40Z5500 CI+
Standaard

en heb te nou die testen gedaan zoals eerder gepost was ? Resetten en rechtstreeks op modem ?
Mozilla/5.0 (SymbianOS/9.2; U; Series60/3.1 NokiaN95_8GB/31.0.015; Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 ) AppleWebKit/413 (KHTML, like Gecko) Safari/413
Oud 30 oktober 2009, 07:38
om1's schermafbeelding
om1 om1 is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect Max, Cisco EPC3928AD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kontknager Bekijk bericht
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je een connection orientated protocol gebruikt zoals TCP/IP om ICMP packketjes te verzenden (ping is een functie binnen dit protocol), dan zal je een hogere pingtijd kunnen krijgen als je volledige bandbreedte wordt gebruikt. Als de upload lekker vol zit dan zullen je pakketjes achteraan in de wachtrij komen bij het ping verzoek naar buiten, en vervolgens na het ontvangen van data moet je nog een ACK verzenden om door te geven dat je het pakketje hebt ontvangen. Voor de download bandbreedte is het iets minder relevant omdat je alleen de data hoeft binnen te halen.

Dit alles is ook de reden waarom een connectionless protocol zoals FTP een stuk minder moeite heeft om te werken in een drukke omgeving. Het mechanisme om data op validiteit te controleren zit daarbij in de applicatielaag, en vraagt simpelweg alleen een nieuw pakketje aan mocht er toch iets fout zijn. Sneller, maar minder betrouwbaar.

Afknijpen werkt wel degelijk dus. Netlimiter is erg leuk om een stabiele ping te krijgen als je bv. usenet open hebt staan. Heb dit tegenwoordig niet nodig omdat ik een streamengine heb.
Je vergist je twee maal: ICMP is connectionless, gebruikt direct IP. FTP gebruikt TCP streams en is dus niet connectionless, maar juist connected.

Verder zeggen ping tijden bijna niks over bandbreedte. Vroeger wel gewerkt over satellietverbindingen met roundtriptijden die in de honderden miliseconden liepen, en toch een zeer respectabele bandbreedte hadden.
Oud 30 oktober 2009, 08:05
om1's schermafbeelding
om1 om1 is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zer0K3wL Bekijk bericht
zou het dan ook niet reflecteren op de snelheid.

vandaar dat ik het ook knijpen noem.
nu weer piek uur en het begint al.
overdag was nog stabiel.
nu in eens onstabiel.
de de hoge latency is in hengelo niet hier in enschede waar ik woon.
oftewel ze moggen data center wel opschroefen in hengelo dan om meer verkeer toe te laten.

verder nog tracerts komen er niet altijd zo slecht uit meeste keren vrij normale waardes.
maar flucteert dus wel als gek in piek uur.

edit: nu rond 01:06 s'nachts weer flucterende latency.
doet ziggo in geheim soms onderhoud en upgrades zonder dit te melden op ziggo site.

ook weer 1x disconnected......
Als je eerste hop lang duurt hoeft dat nog geen effect te hebben op de totale bandbreedte.

Het lijkt erop dat je meer last hebt van overbelasting, ergens tussen jijzelf en de servers warvan je gebuikt maakt (of de servers zelf). Dat levert mogelijk packetloss op, wat voor gaming niet fijn is.

Maar sowieso, je je thuissituatie op orde krijgen is de eerste stap.
Oud 30 oktober 2009, 09:25
kontknager's schermafbeelding
kontknager kontknager is offline
Member

Ziggo Internet: AIE Extra Ubee + Arris
DTV: Cisco
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door om1 Bekijk bericht
Je vergist je twee maal: ICMP is connectionless, gebruikt direct IP. FTP gebruikt TCP streams en is dus niet connectionless, maar juist connected.

Verder zeggen ping tijden bijna niks over bandbreedte. Vroeger wel gewerkt over satellietverbindingen met roundtriptijden die in de honderden miliseconden liepen, en toch een zeer respectabele bandbreedte hadden.
Inderdaad, heb het machtige netstat geraadpleegd en zie idd. tcp open staan. Geen idee welk bron die info bij mij erin heeft gestampt.

Maar pingtijden zijn wel degelijk enigsinds afhankelijk van de bandbreedte. Is common knowledge dacht ik zo. Ik weet alleen niet of we in dezelfde context zitten te denken. Probeer maar eens je download volledig te stressen, en kijk wat de uitkomsten zijn. Hierbij neem ik aan dat er geen router wordt gebruikt die QoS technieken gebruikt.
Oud 30 oktober 2009, 09:54
om1's schermafbeelding
om1 om1 is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kontknager Bekijk bericht
Inderdaad, heb het machtige netstat geraadpleegd en zie idd. tcp open staan. Geen idee welk bron die info bij mij erin heeft gestampt.

Maar pingtijden zijn wel degelijk enigsinds afhankelijk van de bandbreedte. Is common knowledge dacht ik zo. Ik weet alleen niet of we in dezelfde context zitten te denken. Probeer maar eens je download volledig te stressen, en kijk wat de uitkomsten zijn. Hierbij neem ik aan dat er geen router wordt gebruikt die QoS technieken gebruikt.
Het mag misschien common knowledge zijn, maar het is niet waar.
Natuurlijk worden ping pakketjes vertraagd als de beschikbare bandbreedte voor andere dingen wordt gebruikt. Maar dat betekent nog niet dat je kan concluderen: lage pingtijden betekent grote bandbreedte, of hoge pingtijden betekent weinig bandbreedte.

Als ik mijn giabit ethernet kaart forceer naar 10megabit/s, dan veranderen mijn pingtijden op het lan niet. Ze zijn nog steeds een paar honderd nanoseconden. Maar de bandbreedte is wel met een factor 100 afgenomen.

Als je een fiber rond de wereld legt, heb je vrije lange pingtijden in verband met de snelheid van het licht, maar de bandbreedte is nog steeds vele gigabits/s.
Oud 30 oktober 2009, 10:02
kontknager's schermafbeelding
kontknager kontknager is offline
Member

Ziggo Internet: AIE Extra Ubee + Arris
DTV: Cisco
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door om1 Bekijk bericht
Het mag misschien common knowledge zijn, maar het is niet waar.
Natuurlijk worden ping pakketjes vertraagd als de beschikbare bandbreedte voor andere dingen wordt gebruikt. Maar dat betekent nog niet dat je kan concluderen: lage pingtijden betekent grote bandbreedte, of hoge pingtijden betekent weinig bandbreedte.
We dachten dus niet in dezelfde context. Het gaat mij om de eerste zin. Als je het zo bekijkt zijn ze wel afhankelijk van elkaar.

Een lage ping kan natuurlijk net zo goed met een 1Mbit lijntje worden gehaald.
Oud 30 oktober 2009, 16:14
Zer0K3wL's schermafbeelding
Zer0K3wL Zer0K3wL is offline
Banned User

Ziggo Internet: Alles in 1 extra 120 mbit
DTV: Humax IR-FOX C
Standaard

trouwens ik gebruik ook nog eens packet tweak tis tweak speciaal op world of warcraft goed effect heeft en latency halfeert.

dus zonder tweak 400 ms kan net zo goed bv 800 ms zijn.
oftewel TcpNodelay 1
en TcpAckFrequency 1

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TRaSH Bekijk bericht
en heb te nou die testen gedaan zoals eerder gepost was ? Resetten en rechtstreeks op modem ?
Mozilla/5.0 (SymbianOS/9.2; U; Series60/3.1 NokiaN95_8GB/31.0.015; Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 ) AppleWebKit/413 (KHTML, like Gecko) Safari/413
die test voer ik nu uit zo nu goed maar dit kan gewoon toeval zijn.
want eerder op router was ook rond bepaalde tijden totaal random.
Oud 31 oktober 2009, 01:27
tja's schermafbeelding
tja tja is offline
Senior Member

Ziggo Internet: A-i-1 Plus, Modem: Ubee
DTV: LG 32LD350 (zonder CAM); Cisco 8455, Ziggo IPTV pilot, Humax Fox C
Standaard

Allemaal leuke wetenswaardigheden over ICMP verkeer, maar waar (bijna) geen aandacht voor is, is dat op latere hops de pingtijden wel goed zijn. Dat houdt in dat de hops 2 en 3 blijkbaar een zeer lage prio geven aan ICMP verkeer, en het doorgaande verkeer wel goed doorloopt. Hoge pingtijden op tussen-hops kun je daarom altijd negeren als de pingtijd op de laatste hop goed is.

PS: hop 2 is niet het modem, maar de CMTS, aangezien het IP op .1 eindigt.
Oud 31 oktober 2009, 20:26
Uniseat's schermafbeelding
Uniseat Uniseat is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles in 1 Plus/ Ubee modem/ WNDR4500
DTV: Humax IRHD5050
Standaard

Leuk dat het op.1 eindigt, maar een gateway van een router kan soms ook op op .1 eindigen.
Een hop geeft eigenlijk niks meer dan een verbinding tussen de laatste 2 adressen. Dus de totale tijd kan wel degelijk langer duren, als de hoptijden op het laatst snel zijn.
Het is uiteindelijk toch een vertraging.

grtz bas
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Internet > Ziggo Internet - Vragen en nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten