Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  


Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > CI+

Mededelingen

CI+ Nieuws, algemene vragen en opmerkingen over CI+ modules en CI+ geschikte TV's
(specifieke posts over bepaalde merken TV's of CI+ CAMS in de eigen subforums)

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 oktober 2009, 11:05
Jassy's schermafbeelding
Jassy Jassy is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Locatie: Ootmarsum
Ziggo Internet: KPN Alles in 1 Glas
DTV: Gigablue Quad DVB-S2/C/T, 3x Arcadyan HMB2260, Digitenne
Berichten: 647
Standaard Wat betekent CI+ Certificering in de praktijk voor de gebruiker.

Op de laatste pagina's van deze Philips-Thread is een aardige discussie over de "certificering" van CI+ toestellen gaande. Omdat die discussie daar niet thuis hoort heb ik hiervoor een aparte thread geopend.

Wat houdt nu concreet een gecertificeerd toestel in? Wat mag een klant verwachten van een gecertificeerd toestel en welke rechten kan men aan Ziggo ontlenen wat betreft de certificering? Wat zijn de eisen die een TV toestel moet hebben alvorens het een certificaat krijgt van Ziggo en dus het beroemde stickertje mag dragen?

Zoals in dezelfde Thread te lezen is, en wat mij overigens in het algemeen opvalt als ik zo door de threads blader, zijn er nog behoorlijk wat problemen met televisietoestellen in combinatie met de CI+ Irdeto CAM van Ziggo. Crashende TV's (!), ondertitelingsproblemen, authenticatie errors enzovoort.

Ik heb over deze CI+ perikelen onlangs met een paar dealers gesproken in de regio, die allerminst blij zijn met deze ontwikkeling. De klant denkt voor veel geld een goed en betrouwbaar product te kopen wat ook fatsoenlijk werkt. Wanneer echter blijkt dat, alvorens de televisie de winkel goed kan verlaten, er eerst talloze instellingen en updates moeten worden geinstalleerd, dan is de dealer reeds zijn winstmarge op het tv-toestel kwijt. Als dan achteraf blijkt dat er nog steeds problemen zitten in de firmware wordt het probleem groter. De dealer spreekt natuurlijk een bepaalde garantie af op het tv-toestel, waardoor er dus een monteurtje moet worden gestuurd om een eventuele software-update te installeren. Dit kost dus geld, en de klant verliest zijn vertrouwen in de dealer, die hem immers een deugelijk product moet verkopen.

De lange termijn gevolgen zijn dan dat de dealers helemaal niet meer aan het CI+ verhaal beginnen en er dus een standaard decoder bij doen die deze problemen niet kennen.

Alvorens er wordt geroepen: Jaa maar een firmwareupdate kan de klant best zelf wel installeren: Heel veel mensen zijn niet zo vindingrijk dat ze dit forum vinden en uit hunzelf een firmwareupdate installeren op hun gloednieuwe toestel (wat mij ook totaal niet nodig lijkt, waarom een tv-toestel uitgeven waar nog tig softwarefouten inzitten? Dit lijkt overigens de laatste jaren een trend te worden). Het is te makkelijk gedacht dat iedereen in staat moet zijn om een softwareupdate op een tv te zetten, met alle mogelijke problemen van dien.

Ik besef echter ook dat deze techniek nog aardig in de kinderschoenen staat, en dat de kinderziektes er nog niet helemaal uit zijn. Ik vind het daarom ook wel een pluim voor Ziggo dat ze deze techniek implementeren in het voordeel van de klant (geen losse ontvanger bij de televisie). Nu hopen dat het vroeg of laat goed komt!

Wat is jullie mening over het hele verhaal?

Laatst gewijzigd door Jassy; 23 oktober 2009 om 12:00
  #2  
Oud 23 oktober 2009, 11:09
Jassy's schermafbeelding
Jassy Jassy is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Locatie: Ootmarsum
Ziggo Internet: KPN Alles in 1 Glas
DTV: Gigablue Quad DVB-S2/C/T, 3x Arcadyan HMB2260, Digitenne
Berichten: 647
Standaard

Overigens sluit deze thread mooi aan op bovenstaand verhaal: Verzoek tot publicatie van certificeringseisen Ziggo
  #3  
Oud 23 oktober 2009, 11:32
Paros's schermafbeelding
Paros Paros is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 10 maart 2009
Locatie: Roermond @Home
Ziggo Internet: Connect & Play Max
DTV: Humax iHDR-5050c, Humax iRHD-5300c, Horizon
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jassy Bekijk bericht
De lange termijn gevolgen zijn dan dat de dealers helemaal niet meer aan het CI+ verhaal beginnen en er dus een standaard decoder bij doen die deze problemen niet kennen.
Niet op lange termijn.... In Roermond is er al 'n dealer die de klanten adviseert niet aan CI+ te beginnen!
  #4  
Oud 23 oktober 2009, 13:44
TomF's schermafbeelding
TomF TomF is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 3 juli 2009
Locatie: Deventer
DTV: 1x Philips 40PFL8007K/12 en 2x Philips 32PFL7404H/12
Berichten: 425
Standaard

Ik vind het een heel goed idee om de discussie niet in het draadje over Philips firmware te houden.

Om de discussie een beetje aan te zwengelen, maar ff een paar stellingen:

1) Als een bepaald product door Ziggo wordt gecertificeerd, dan voldoet de fabrikant aan de gestelde eisen en zal de fabrikant daarom het product niet meer doorontwikkelen. (Firmware-updates en functionaliteit).

2) Ziggo trekt, als gevolg van de certificering, de verantwoordelijkheid voor de juiste werking van de hardware naar zichzelf toe terwijl die bij de fabrikant ligt.

3) Ziggo eist, bijv. bij de Cisco 8455, dat de USB-poort en netwerk-aansluiting niet meer werken. Dit wordt blijkbaar gedaan omdat de content-providers dit zouden eisen. Maar waarom stellen de content-providers die eisen dan niet aan de hardware-fabrikanten?

Edit:
4) Ziggo zou beter een lijstje kunnen maken met 'Door Ziggo geadviseerd' im plaats van 'Ziggo gecertificeerd'.

Laatst gewijzigd door TomF; 23 oktober 2009 om 14:12
  #5  
Oud 23 oktober 2009, 13:53
ArChie's schermafbeelding
ArChie ArChie is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 3 juli 2005
Locatie: -
Berichten: 3.917
Standaard

En voor alle duidelijkheid: Ziggo "certificeert" geen CI+ sloten, maar "certificeert" apparatuur waarmee het digitale kabel RTV signaal kan worden weergegeven. Zo'n apparaat is dus of een losse digitale kabel ontvanger/PVR, of een TV met geïntegreerde DVB-C tuner en geïntegreerde Irdeto softCAM, of een TV met geïntegreerde DVB-C tuner en een CI+ slot. Afhankelijk van het type apparaat dat Ziggo "certificeert" zijn er dus eisen waaraan dat apparaat moet voldoen om in aanmerking te komen voor het Ziggo "gecertificeerd" plakkertje:

  #6  
Oud 23 oktober 2009, 14:10
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member
 
Geregistreerd: 23 oktober 2009
Locatie: Stadskanaal/@home
Ziggo Internet: Alles in één basis
DTV: DM-8000 SSCT Ziggo en FTA Sat
Berichten: 90
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jassy Bekijk bericht
Ik vind het daarom ook wel een pluim voor Ziggo dat ze deze techniek implementeren in het voordeel van de klant (geen losse ontvanger bij de televisie). Nu hopen dat het vroeg of laat goed komt!

Wat is jullie mening over het hele verhaal?
Het is helemaal geen pluim waard. Een pluim waard zou het zijn als men voor proven technology (dus normale CI) zou hebben gekozen en niet voor een beknottend wanproduct als CI+.
  #7  
Oud 23 oktober 2009, 14:22
ArChie's schermafbeelding
ArChie ArChie is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 3 juli 2005
Locatie: -
Berichten: 3.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomF Bekijk bericht
Edit:
4) Ziggo zou beter een lijstje kunnen maken met 'Door Ziggo geadviseerd' im plaats van 'Ziggo gecertificeerd'.
Bij Caiway worstelen ze ook met een goede naamgeving. In de PDF's die je kan downloaden spreken ze over "Door Caiway gevalideerde toestellen" wat in ieder geval minder verwarring wekt dan de term "gecertificeerd".

http://www.caiway.nl/site/documents/...ies_Caiway.pdf
http://www.caiway.nl/site/documents/...info_CICAM.pdf

Op de website pagina over de CI+ CAM vervallen ze echter toch weer tot de term "gecertificeerd":
Citaat:
CI+ CAM

Digitaal televisiekijken zonder gebruik van een aparte digitale ontvanger? Dat kan nu met de CI+ CAM (Conditional Access Module). De CI+ CAM inclusief smartcard is de toegangskaart die er voor zorgt dat je alle radio- en televisiezenders uit het gekozen pakket ook daadwerkelijk kunt ontvangen. U heeft dus geen extra apparatuur, afstandbedieningen en kabels meer nodig! Wilt u weten welke televisies de juiste CAM-aansluiting hebben? Kijk dan hier voor een overzicht van door Caiway gecertificeerde toestellen. De CI+ CAM is te koop in alle Caiway Shops. Daarnaast verkopen een aantal retailers de CI+ CAM.
http://www.caiway.nl/site/nl/particu...cten/cipluscam
  #8  
Oud 24 oktober 2009, 11:18
JW-NHS's schermafbeelding
JW-NHS JW-NHS is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 18 februari 2009
Locatie: casema
DTV: 22 en 26PFL5604H FW.078 met resp. Neotion en SMiT
Berichten: 709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jalu Bekijk bericht
Het is helemaal geen pluim waard. Een pluim waard zou het zijn als men voor proven technology (dus normale CI) zou hebben gekozen en niet voor een beknottend wanproduct als CI+.
Heb jij je al eens verdiept in het waarom van CI+?
Met gewone CI is het niet mogelijk de zaak zodanig te versleutelen dat zelf opnemen in HD kwaliteit, en daarmee ongewenst kopiëren voorkomen wordt. Dat kan met CI+ wel.

Dat kan je allemaal niet leuk vinden, het is wél de realiteit.

Groet,
JW
  #9  
Oud 25 oktober 2009, 00:50
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member
 
Geregistreerd: 23 oktober 2009
Locatie: Stadskanaal/@home
Ziggo Internet: Alles in één basis
DTV: DM-8000 SSCT Ziggo en FTA Sat
Berichten: 90
Standaard

De realiteit is dat de kabelprovider wil voorkomen dat je zelf programma's opneemt omdat men liever verdient aan diensten als Uitzending Gemist (of vergelijkbaar) en andere interactieve diensten.

Realiteit of niet: het gaat om het verregaand inperken van je mogelijkheden als consument.
  #10  
Oud 25 oktober 2009, 01:11
JW-NHS's schermafbeelding
JW-NHS JW-NHS is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 18 februari 2009
Locatie: casema
DTV: 22 en 26PFL5604H FW.078 met resp. Neotion en SMiT
Berichten: 709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jalu Bekijk bericht
De realiteit is dat de kabelprovider wil voorkomen dat je zelf programma's opneemt omdat men liever verdient aan diensten als Uitzending Gemist (of vergelijkbaar) en andere interactieve diensten.

Realiteit of niet: het gaat om het verregaand inperken van je mogelijkheden als consument.
Er is geen probleem om zelf programma's op te nemen, dat kun je gewoon blijven doen. De enige beperking is dat dit, om de eerder aangegeven reden, niet in HD kwaliteit kan, op SD niveau en analoog is er geen beperking.
Oftewel, voor eigen gebruik legt CI+ je geen beperking op als je een keer niet de kans hebt om een uitzending te zien.

Groet,
JW
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > CI+




Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.


© 2017 - Ziggo-Gebruikers.nl