Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Vragen en Opmerkingen

Mededelingen

Vragen en Opmerkingen Algemene vragen en opmerkingen over digitale TV en Radio bij Ziggo

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 oktober 2009, 18:41
Pier's schermafbeelding
Pier Pier is offline
Senior Member

DTV: Humax iHDR-5050C, Samsung DCB-9401
Standaard B.E.R. stijgt na antenneversterker

Heb niet echt een probleem met de ontvangst. De signaalsterkte ligt normaliter op 42% bij normaal aansluiten zonder splitters e.d. en levert een B.E.R. van 0.

Nu had ik nog een regelbare antenne versterker liggen (12 dB - 21 dB, 3 uitgangen) en wilde die als splitter gaan gebruiken voor uitbreiding naar meerdere TV's. Als ik deze aansluit en op minimale versterking zet dan stijgt de signaalsterkte naar 66% maar de B.E.R. blijft niet 0, die stijgt naar tussen de 2 en 4. Draai ik de versterking hoger op dan begint de B.E.R. ook flink op te lopen. Ook de kwaliteit direct op de analoge TV neemt dan behoorlijk af, de ontvanger wordt dan duidelijk overstuurd.

Kortom, oppassen met antenneversterkers. Heb je al een goed signaal dan kan zo'n ding ook de boel verslechteren.
Oud 21 oktober 2009, 19:35
mesa57's schermafbeelding
mesa57 mesa57 is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Ai1 Extra met Ubee EVM3200 en DIR 868L
DTV: CI+ Cam (Sony) / Humax 5000/5300 / Cisco 8455
Standaard

Datzelfde probleem heb ik ook gehad.
Nog niet helemaal opgelost, want de versterking heb ik wel voor de bovenaansluiting nodig. Beneden maar tijdelijk een rijgdoos met 15db demping er tussen gezet.
Oud 21 oktober 2009, 19:50
Bullet NL's schermafbeelding
Bullet NL Bullet NL is offline
Banned User

Ziggo Internet: Alles-In-1 Extra 120/10Mbit, Ubee EMV3200B, D-LINK DIR 855
DTV: Digtaal TV Totaal, HD Pakket & Eredivisie Live, Humax 5050C, Samsung DCB-H360RA, Smit CI+
Standaard

Misschien kunnen jullie ook vermelden welk type versterker jullie hebben
Oud 21 oktober 2009, 19:57
mesa57 mesa57 is offline
Senior Member

Standaard

Ik had eerst een hirschman GHV830A. Die blies bijna de antenneingang op. Omgeruild voor een König AMP-20. Die is ook een stuk goedkoper
Oud 21 oktober 2009, 21:47
GolfTouch's schermafbeelding
GolfTouch GolfTouch is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect&Play Max | Modem: Technicolor | Router: TP-link C9 | Switch: D-Link DGS-1016D & 2x 1008D
DTV: CI+ 1.3 Interactief UE55HU7500L | 2x Humax 5050 & IR-FOX | 2x Horizon Box | Anysee E30TC+
Standaard

Waar hebben jullie deze versterker aangesloten zitten?
In de meterkast direct na binnenkomst AOP (abonnee overname punt) of verderop in de woning net voor bv de digitale ontvanger?
Oud 21 oktober 2009, 23:13
mesa57 mesa57 is offline
Senior Member

Standaard

Bij mij direct na het AOP (dat er niet zat, maar nu wel).
Oud 22 oktober 2009, 11:28
Hillpet's schermafbeelding
Hillpet Hillpet is offline
Member

DTV: Humax 5050c, PCH-C-200, Siemens Gigaset 750c
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
Heb niet echt een probleem met de ontvangst. De signaalsterkte ligt normaliter op 42% bij normaal aansluiten zonder splitters e.d. en levert een B.E.R. van 0.

Nu had ik nog een regelbare antenne versterker liggen (12 dB - 21 dB, 3 uitgangen) en wilde die als splitter gaan gebruiken voor uitbreiding naar meerdere TV's. Als ik deze aansluit en op minimale versterking zet dan stijgt de signaalsterkte naar 66% maar de B.E.R. blijft niet 0, die stijgt naar tussen de 2 en 4. Draai ik de versterking hoger op dan begint de B.E.R. ook flink op te lopen. Ook de kwaliteit direct op de analoge TV neemt dan behoorlijk af, de ontvanger wordt dan duidelijk overstuurd.

Kortom, oppassen met antenneversterkers. Heb je al een goed signaal dan kan zo'n ding ook de boel verslechteren.
Zeker oppassen. Het verbaast mij ook wel enigsinds dat de bit error rate verbeterd na versterking. Daar je signaal/ruis verhouding niet wezenlijk anders is, zou de BER ook gelijk moeten blijven.
-Peter-
Oud 22 oktober 2009, 11:47
Pier's schermafbeelding
Pier Pier is offline
Senior Member

DTV: Humax iHDR-5050C, Samsung DCB-9401
Standaard

Hij zit (zat, want ik heb er weer tussenuit gehaald) direct na het AOP in de meterkast. Het TV beeld met de kabel direct op de TV (analoog dus) is wel uitstekend met 12 dB versterking maar wordt snel slechter als ik de versterking hoger zet. Duidelijk geval van oversturing. Zou best kunnen dat het binnenkomende signaal al dermate hoog is dat bij te veel versterking de antenne versterker vast gaat lopen. Het is een HQ ANT MP3 die ik bij de schotelboer gekocht heb. Een vrij solide gesloten spuitgiet alu doos.

Heb nog even gekeken en het treed op bij zowel de kanalen laag in de band (frequentie) als hoog in de band.
Oud 22 oktober 2009, 11:54
G.bruiker's schermafbeelding
G.bruiker G.bruiker is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles in een extra 200/20,Ubee EVW320b
DTV: 2x Samsung CI+ TV met SMiT cam,Samsung SMT-C7140A HD Recorder, Humax 5300C
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hillpet Bekijk bericht
Zeker oppassen. Het verbaast mij ook wel enigsinds dat de bit error rate verbeterd na versterking. Daar je signaal/ruis verhouding niet wezenlijk anders is, zou de BER ook gelijk moeten blijven.
-Peter-
Ber heeft weinig te maken met signaal/ruisverhouding en het verbetert niet maar gaat oplopen,een ideale Ber = 0
BER staat voor Bit Error Ratio en hoe hoger die wordt des te meer pakketjes de decoder heeft ontvangen waar een fout in zit.
Een hogere BER betekent dus een slechter signaal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_error_ratio
Nu kan de decoder een beperkt aantal foutjes verbeteren maar wordt de BER te hoog dan kan dit niet meer en krijg je blokjes.
Mijn Hirschmann heeft dan ook 4 uitgangen waarvan de eerste 0 DB versterkt. (passtrough)
Die is voor de huiskamer.
Als je 90% beeld hebt met 10% ruis en je gaat dat met 10 versterken blijft de signaal ruis verhouding in princiepe gelijk (bij een goede versterker) maar heb je wel 900% beeld en 100% ruis.
De signaal ruis verhouding blijft wel gelijk,maar beiden,signaal en ruis,worden wel versterkt.
Waardoor de ruis kritisch kan worden,digitale tv is niet een beeld dat verstuurd wordt maar een stream data op een frequentie waar analoog geen beeld zichtbaar is.
Dat je beeld beter wordt analoog betekent dus niet dat het digitaal ook beter moet worden.
Een versterker die alleen het beeld versterkt en niet de ruis zal je als ie er al is,niet snel in het huis segment vinden.
Oud 22 oktober 2009, 12:22
GolfTouch's schermafbeelding
GolfTouch GolfTouch is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect&Play Max | Modem: Technicolor | Router: TP-link C9 | Switch: D-Link DGS-1016D & 2x 1008D
DTV: CI+ 1.3 Interactief UE55HU7500L | 2x Humax 5050 & IR-FOX | 2x Horizon Box | Anysee E30TC+
Standaard

Een versterker is ook niet altijd nodig. Je kunt een signaal inderdaad overversterken waardoor met het gebruik van een versterker juist slechter wordt (meer storing).
Om die reden is de stelregel ook altijd eerst versterken dan pas splitsen.
Door het gebruik van splitters (multitaps), langere kabels, verdeelelementen, etc, treedt er (weer) verlies op. Dat is nodig om de versterking te dimmen/reguleren.

In veel gevallen kun je een versterker ook regelen om niet te overversterken. Ook hebben enkele versterkers verschillende dB uitgangen. Het is vaak even goed de situatie bekijken op welke uitgang wat angesloten moet worden.

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Vragen en Opmerkingen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten