Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > Humax > Humax iRHD-5000 (HD-Tuner)

Mededelingen

Humax iRHD-5000 (HD-Tuner) Ervaringen, vragen en opmerkingen over de iRHD-5000 High Definition kabel ontvanger van Humax

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 oktober 2009, 17:11
wsmaal's schermafbeelding
wsmaal wsmaal is offline
Member

DTV: Humax IRHD-5000C, IR-FOX C & Anysee E30C
Standaard IRHD-5000C oorzaak probleem met HD Ned 1 en 2?

De afgelopen week heb ik een aantal malen via email en telefonisch met Ziggo klantenservice contact gehad over de (plotselinge) foutmelding E48-32 (geen signaal) op HD Ned 1 en 2, i.c.m. de Humax IRHD-5000C (HD Ned 3 heeft een prima beeld). De Humax 5000c heb ik sinds de introductie (augustus 2008) tot volle tevredenheid in gebruik. Na de introductie, deze zomer, van de HD zenders van Ned 1, 2 en 3 heb ik tot begin vorige week geen problemen met de voornoemde HD zenders ondervonden.

Na de bekende standaard procedures (software update, terug fabr. inst., zenders opnieuw zoeken, bekabeling, etc.) te hebben bevestigd heeft Ziggo klantenservice geopperd dat interferentie van signalen van externe bronnen een mogelijke oorzaak kan zijn van het probleem.

HD (1080i) Ned 1 en Ned 2 wordt op een veel hogere frequentie (802 Mhz) aangeboden dan HD Ned 3 (498 Mhz) en is een solide bekabeling van groot belang. Echter, omdat HD Ned1 en Ned 2 tot voor begin vorige week altijd een prima beeld heeft gehad en na "de storing" om voor mij onverklaarbare redenen soms (kwartier of langer) wel een prima beeld te zien is is het probleem m.i. niet te wijten aan een slechte bekabeling. Ziggo beweert dat het probleem niet wordt veroorzaakt door het aangeboden signaal omdat de analoge en digitale zenders Ned 1 en 2 (71 en 72) in mijn geval wel een goed beeld geven.

Inmiddels heb ik een belangrijke verbetering ontdekt door de aarde van de kabel ingang van de Humax IRHD-5000C (extern) door te verbinden met de aarde van de kabeluitgang met een metalen voorwerp, waarna de signaal kwaliteit van HD Ned 1 en 2 weer 100% is. De kabeluitgang is niet aangesloten (niet doorgelust). De workaround is reproduceerbaar want als ik het metalen voorwerp verwijder dan is de signaal kwaliteit van Ned 1 en 2 onmiddellijk geen 100% meer. Hoewel de signaal kwaliteit 100% is, is het niet zo stabiel als voor de genoemde E48-32 signaleringen, want soms zie ik kortstondig toch nog blokvorming in het beeld. Voorgaande is de belangrijkste reden om Humax support te confronteren met het voornoemde (incidenteel?) probleem, die wellicht aan mijn Humax IRHD-5000C te wijten is...

De klantenservice van Ziggo kan, zoals zij inmiddels hebben laten weten, niets meer voor mij doen...

Conclusie (Je hoeft niet de gehele thread door te lezen ;-)
Oorzaken/oplossingen van problemen met HD Ned 1 en 2:

- Het huisnet (antenne-/coaxkabel cq. kabelaansluitdoos) is niet geaard.
- Zwaardere constructie coax plug voor de TV ingang van de Humax..

In een beperkt aantal gevallen zijn er nog problemen...
30-12-2009

Laatst gewijzigd door wsmaal; 30 december 2009 om 12:33 Reden: conclusie toegevoegd
Oud 12 oktober 2009, 20:23
s3n's schermafbeelding
s3n s3n is offline
Junior Member

Standaard

Held!
Speciaal hiervoor mezelf maar aangemeld voor dit forum. Ik lees al een tijdje maar heb nooit wat gepost.
Ik heb exact het probleem wat je beschrijft, alleen dan al vanaf het moment dat de HD zenders aangeboden worden. Ik ben zojuist met wat speakerkabel en ducttape aan de slag geweest. En eindelijk werken de HD kanalen
Oud 12 oktober 2009, 22:04
G.bruiker's schermafbeelding
G.bruiker G.bruiker is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles in een extra 200/20,Ubee EVW320b
DTV: 2x Samsung CI+ TV met SMiT cam,Samsung SMT-C7140A HD Recorder, Humax 5300C
Standaard

Als je de antenne uitgang niet gebruikt is deze niet afgesloten.
Dus is het het beste om een oude plug te nemen en een weerstand van 75 ohm te monteren tussen binnen en buitenkern aansluiting van die plug.
Deze doe je vervolgens in de uitgang en voila, probleem weg.
Je monteert dus een afsluitweerstand in de uitgang waar anders een 75 ohm kabel naar de tv had gezeten.
Oud 12 oktober 2009, 22:54
wsmaal wsmaal is offline
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.bruiker Bekijk bericht
Als je de antenne uitgang niet gebruikt is deze niet afgesloten.
Dus is het het beste om een oude plug te nemen en een weerstand van 75 ohm te monteren tussen binnen en buitenkern aansluiting van die plug.
Deze doe je vervolgens in de uitgang en voila, probleem weg.
Je monteert dus een afsluitweerstand in de uitgang waar anders een 75 ohm kabel naar de tv had gezeten.
Dat is de correcte manier om een uitgang met de juiste impedantie af te sluiten (geen interferentie meer). Op zondag zijn geen (elektro) winkels open en heb ik een metalen klem voor de waterslang gebruikt ;-) Humax heeft naar aanleiding van mijn email telefonisch contact opgenomen met de mededeling dat het probleem niet eerder is gemeld en voorgelegd wordt aan de technische afdeling. Voorts meldde de zegsman van Humax dat binnenkort nieuwe firmware beschikbaar komt voor de 5000, met name om het groene zweem probleem, waarvan ik overigens geen last heb, op te lossen.

Ondanks dat ik Ziggo een follow-up mail heb gestuurd is daarop niet gereageerd.
Oud 17 oktober 2009, 20:26
Sabre1985's schermafbeelding
Sabre1985 Sabre1985 is offline
Junior Member

Ziggo Internet: Alles in 1
Standaard

Beste,

Jullie hebben helemaal ons probleem weergegeven, maar ik begrijp niet helemaal de oplossing.

Kunnen jullie het voor in mij jip en janneke taal uitleggen.

Alvast ontzettend bedankt, want ik word er echt gek van!
Oud 17 oktober 2009, 20:42
mesa57's schermafbeelding
mesa57 mesa57 is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Ai1 Extra met Ubee EVM3200 en DIR 868L
DTV: CI+ Cam (Sony) / Humax 5000/5300 / Cisco 8455
Standaard

De jip en janneke oplossing is een stukje coax tussen de humax TV OUT en je TV te zetten. Kun je gelijk nog eens analoog kijken als digitaal niet bevalt (of je de plaatselijke lokale zender wilt zien).
Oud 18 oktober 2009, 09:41
Sabre1985's schermafbeelding
Sabre1985 Sabre1985 is offline
Junior Member

Ziggo Internet: Alles in 1
Standaard

Dank vor de oplossing. Wij hebben het gisteren geprobeerd en het werkt. Nog niet helemaal optimaal, de zenders Ned 1, 2 en 3 geven nog wel de code e48, geen signaal, maar vinden die dan wel heel snel weer. Eerst hadden we alleen maar zwart beeld. En we kunnen nu gewoon de overige zenders digitaal bekijken en dan Ned1,2 en 3 analoog.

Niet ideaal want eigenlijk zouden ze in HD kwaliteit moeten zijn, maar dat is dan even niet anders.
Oud 18 oktober 2009, 10:15
wsmaal wsmaal is offline
Member

Standaard

Het doorlussen van cable out via een coax kabel naar de antenne ingang van de TV is (in mijn geval) niet de oplossing. Het afsluiten van "cable out" met 75 ohm heb ik (nog) niet geprobeerd.

Essentieel lijkt dat de buitenmantel van cable/in en cable/out (1 en 2) aan de achterzijde (zie blz. NL10 van de Humax 5000c handleiding) met elkaar doorverbonden zijn. Ik heb dat gedaan met een metalen slang klem waarvan de diameter met een schroef te verstellen is en vervolgens de diameter zodanig instelt dat de klem net over beide kabel pluggen schuift.

Ik heb Humax geattendeerd op deze thread waaruit blijkt dat ik niet de enige ben met ontvangst problemen van de Nederlandse HD zenders.
Oud 23 oktober 2009, 12:49
gklaas's schermafbeelding
gklaas gklaas is offline
Member

Ziggo Internet: Alles in 1 extra
DTV: Samsung HD TV, Qbox HD Sateliet/Cable tuner, Eminent Mediaplayer, Philips Streaming Player
Standaard

Waar praten we hier eigenlijk over want ik ken geen Humax IRD-5000C.
Wel de IRD-5050C of de IRD-5000.

Ik heb in ieder geval laats genoemde en nog nooit geen problemen ondervonden met de Nederladse HD zenders.

Mijn bekabeling loopt als volgt:

Splitter op de kabeldoos aan de muur, van daaruit 1 kabel naar mijn Samsung digitale ontvanger op de slaapkamer en 1 kabel naar een tweede splitter in de woonkamer achter mijn tvmeubel.
Van hier gaat een kabel naar de Humax IRD-5000 en een kabel naar mijn stereo installatie.
Vanaf de Humax out gaat er dan nog een kabel naar de analoge aansluiting van mijn tv.

Ik heb zo op al mijn apparaten uitstkende onntvangst.

Laatst gewijzigd door gklaas; 23 oktober 2009 om 12:57
Oud 23 oktober 2009, 17:07
Hengelerweend's schermafbeelding
Hengelerweend Hengelerweend is offline
Inactieve account

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gklaas Bekijk bericht
Waar praten we hier eigenlijk over want ik ken geen Humax IRD-5000C.
Wel de IRD-5050C of de IRD-5000.
Het is de Humax IRHD-5000c
Dus waar praten we eigenlijk over
Bezoekje aan Hans Anders een optie ?
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > Humax > Humax iRHD-5000 (HD-Tuner)

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten