Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Vragen en Opmerkingen

Mededelingen

Vragen en Opmerkingen Algemene vragen en opmerkingen over digitale TV en Radio bij Ziggo

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 oktober 2009, 16:16
sammyx's schermafbeelding
sammyx sammyx is offline
Junior Member

Standaard CI+ en digitaal willen opnemen

Op dit moment kijk ik nog op analoge wijze tv via een beeldbuis en neem ik programma's op met een harddisk-recorder. Ik wil graag een LCD-televisie kopen en dan ook overstappen op digitale televisie. Uit onder andere dit forum maak ik op dat ik met digitale televisie niet het ene programme kan kijken en het andere programma digitaal kan opnemen, wat betekent dat ik een decoder met twintuner/harddisk moet aanschaffen. Nu heeft de televisie die ik op het oog heb een CI+ module. Mijn vraag is: begrijp ik het goed dat die ingebouwde CI+ module voor mij weinig zin heeft, omdat ik toch een decoder met twintuner/harddisk moet aanschaffen? Of zijn er andere mogelijkheden waardoor ik toch geen decoder hoef aan te schaffen, maar wel kan opnemen terwijl ik naar een ander programma kijk?
Oud 1 oktober 2009, 16:48
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member

Ziggo Internet: CMax300|TC7210|Asus RT-AC87U(Merlin)
DTV: CI+1.3 LG|Horizon 7401|Humax 5050&5200
Standaard

Dan moet je een TV hebben die dit kan doen én CI+ heeft. Deze zijn nog niet op de markt.
Er schijnen in de toekomst ook CI+ modules te komen waar een opname mogelijkheid aanwezig is via de CI+ module. Ook deze zijn nog niet op de markt.

Wil je dus niet nog een tijd wachten tot deze oplossingen er komen, dan kun je het beste een PVR kopen, bijvoorbeeld de Humax 5050 of Cisco als je ook HD wilt opnemen. Zie elders op het forum voor ervaringen hiermee.
Oud 1 oktober 2009, 17:52
Harold's schermafbeelding
Harold Harold is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles in 1 plus
DTV: Nu Humax 5200 en Horizon, had CI+, Samsung DCB-B270R en Digi1
Standaard

Of, goedkoper als je toch een CI+ televisie koopt, een gewone losse (single tuner) decoder, dan kan je met je TV live kijken en met je decoder opnemen, kost wel eenmalig een extra kaartje.
[edit] als je nu al een hd/dvd recorder hebt, daar ben ik ten onrechte vanuit gegaan.
Oud 1 oktober 2009, 20:33
sammyx sammyx is offline
Junior Member

Standaard

Ik heb nu inderdaad een hd-recorder. Zie ik het dan goed dat ik dan één keer het installatiepakket van Ziggo bestel van 29,95 euro en een CI+ (volgens mij ongeveer 80,00 euro) en dan nog een keer een smartcard? (weet iemand wat een losse smartcard kost? Ik kan het niet vinden op de Ziggo-site)? Klinkt wel als een goed idee. Dan ben ik volgens mij ongeveer 120 euro kwijt + de kosten van een smartcard en anders ongeveer 230, als ik de goedkoopste digitale ontvanger met harddisk neem.
Oud 1 oktober 2009, 20:42
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member

Ziggo Internet: CMax300|TC7210|Asus RT-AC87U(Merlin)
DTV: CI+1.3 LG|Horizon 7401|Humax 5050&5200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sammyx Bekijk bericht
Ik heb nu inderdaad een hd-recorder. Zie ik het dan goed dat ik dan één keer het installatiepakket van Ziggo bestel van 29,95 euro en een CI+ (volgens mij ongeveer 80,00 euro) en dan nog een keer een smartcard? (weet iemand wat een losse smartcard kost? Ik kan het niet vinden op de Ziggo-site)? Klinkt wel als een goed idee. Dan ben ik volgens mij ongeveer 120 euro kwijt + de kosten van een smartcard en anders ongeveer 230, als ik de goedkoopste digitale ontvanger met harddisk neem.
Niet helemaal, het installatiepakket van 29.95 is alleen een smartcard en geen digitale ontvanger. Je moet dus nog een digitale ontvanger kopen, bijvoorbeeld een IR-Fox, bij je berekening komt dus nog 75 tot 99 euro (prijzen van kieskeurig.nl). Deze digitale ontvanger is geen HD (High Definition), die zijn nog iets duurder (Humax 5000 of Samsung 380, zoek op kieskeurig naar prijzen). Maar aangezien je HD recorder toch geen HD kan opnemen heeft dat niet veel zin.
Verder is een losse HD-recorder met een losse digitale ontvanger lastig te gebruiken. Het kan allemaal wel, maar je moet met 2 afstandbedieningen werken en 2 apparaten programmeren als je iets wilt opnemen.
Met een digitale TV ontvanger met ingebouwde harde schijf kun je simpeler opnames maken en met timeshift kijken. PVR's heb je in standaard en in high-definition met bijbehorende prijskaartjes.
Oud 1 oktober 2009, 20:47
sammyx sammyx is offline
Junior Member

Standaard

hm, jammer. Ik had gehoopt een LCD te kopen en het casemapakketje...en dan klaar. Dat gedoe met die dvd-recorder gaat het toch allemaal weer wat duurder maken....en ik wil toch programma's kunnen opnemen. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Ik denk toch dat het een digitale ontvanger met hard-disk moet worden.
Oud 1 oktober 2009, 22:53
mfr's schermafbeelding
mfr mfr is offline
Junior Member

Ziggo Internet: Z1 met cam/42pfl7404
DTV: samsung DCB-P850R PVR/sony hd recorder
er zijn ook digitale hdrecorders met twin tuners(samsung), 2 programma's opnemen en evt 3de kijken zo mis je niks. Wel startpakket van ziggo nodig.
Oud 1 oktober 2009, 23:00
Riparius's schermafbeelding
Riparius Riparius is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sammyx Bekijk bericht
hm, jammer. Ik had gehoopt een LCD te kopen en het casemapakketje...en dan klaar. Dat gedoe met die dvd-recorder gaat het toch allemaal weer wat duurder maken....en ik wil toch programma's kunnen opnemen. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Ik denk toch dat het een digitale ontvanger met hard-disk moet worden.
Ik weet niet of je nu, met je huidige DVD/HDD recorder dus, veel programma's op DVD overzet om ze duurzaam te kunnen bewaren? Als je dat graag doet dan moet je je realiseren dat dat met een PVR een stuk minder gemakkelijk gaat, en wellicht helemaal niet (afhankelijk van het type).
Oud 1 oktober 2009, 23:07
Riparius's schermafbeelding
Riparius Riparius is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CeeS Bekijk bericht
Niet helemaal, het installatiepakket van 29.95 is alleen een smartcard en geen digitale ontvanger. Je moet dus nog een digitale ontvanger kopen, bijvoorbeeld een IR-Fox, bij je berekening komt dus nog 75 tot 99 euro (prijzen van kieskeurig.nl). Deze digitale ontvanger is geen HD (High Definition), die zijn nog iets duurder (Humax 5000 of Samsung 380, zoek op kieskeurig naar prijzen). Maar aangezien je HD recorder toch geen HD kan opnemen heeft dat niet veel zin.
Verder is een losse HD-recorder met een losse digitale ontvanger lastig te gebruiken. Het kan allemaal wel, maar je moet met 2 afstandbedieningen werken en 2 apparaten programmeren als je iets wilt opnemen.
Met een digitale TV ontvanger met ingebouwde harde schijf kun je simpeler opnames maken en met timeshift kijken. PVR's heb je in standaard en in high-definition met bijbehorende prijskaartjes.
Kleine correctie op dit verhaal: ik werk al meer dan drie jaar met een DVD/HDD recorder en een losse decoder voor opnamen en ik heb nog nooit dubbel hoeven programmeren. Ik programmeer alleen de timer in de decoder (kan via de EPG of handmatig), zet dan de decoder op standby, en de synchro-rec functie van de recorder aan. Dit kan echter alleen met recorders die hier geschikt voor zijn. Voor live TV kijken gebruik ik de ingebouwde DVB-C tuner van mijn TV, en zodoende is het ook geen probleem om gelijktijdig een digitaal programma op te nemen en naar een ander digitaal programma te kijken.
Oud 7 oktober 2009, 20:34
rhk22463's schermafbeelding
rhk22463 rhk22463 is offline
Junior Member

Ziggo Internet: Alles-in-1 Extra , Cisco Modem + ASUS RT-AC68U router
DTV: CI+ cam (SMiT) + Humax iHDR5050C PVR + Tratec FRA-752/N antenneversterker
Standaard Je hebt meerdere opties om toch op te nemen

Optie 1 is CI+ gecertificeerde TV kopen met CI+ CAM. Je kijkt dan digitaal (zelfs HD kwaliteit als de ingebouwde TV tuner dit ondersteunt !) maar kunt nog steeds ANALOOG opnemen op je huidige HDD recorder (via de coax aansluiting op de recorder zoals je nu ook doet). De CI+ CAM van Ziggo kost 79,95 en is INclusief 1 Smartcard/startpakket , dus die hoef je niet meer apart te kopen !

Optie 2 is een Humax 5050 C kopen en een digitaal startpakket. Je kunt dan digitaal (zelfs in HD kwaliteit) kijken EN opnemen. Dit is een twintuner dus geen probleem met opnemen van een andere zender dan waar je naar kijkt op TV. Huidige HDD recorder wordt wel nutteloos zo.

Optie 3 is een Siemens M750 C IR op de kop tikken. Dit is een twintuner Digitale PVR. USB harddisk aansluiten en je kunt kijken en opnemen in digitale kwaliteit. (is geen HD kwaliteit!). Je kunt ook de huidige HDD recorder hierop via SCART aansluiten en zo opnemen maar dan is het vergelijkbaar met optie 4. (wel rekening houden dat je Siemens het op te nemen kanaal moet kiezen, zie ook Syncro verhaal van Riparius).
Siemens wordt gewoon ondersteund op Ziggo maar is natuurlijk geen HD recorder zoals de Humax bij optie 2. Dan nog een smartcard/startpakket kopen en je kunt kijken en opnemen in digitale kwaliteit. Met een beetje geluk vindt je de Siemens voor minder geld dan een losse tuner/decoder.

Optie 4 is een losse single tuner/decoder kopen voor je HDD recorder (koop geen HD tuner , want je HDD recorder kan toch geen HD kwaliteit opnemen) en voor de TV een aparte CI+ CAM (wel HD kwaliteit).

Optie 5 is een combinatie/alternatief model voor bovengenoemde keuzes of een TV met ingebouwde twintuner en opname-mogelijkheid (voorzover je er één kunt vinden die werkt met Ziggo).

Als je dus geen bezwaar hebt om gewoon analoog op te nemen, dan ben je klaar met optie 1. Voor 80 Euro heb je dan de CI+ CAM INCLUSIEF de smartcard.(Let op: alle extra digitale zenderpakketten die je evt kiest kun je dan dus NIET opnemen)
In HD kwaliteit opnemen kan alleen met HD twintuner PVR's zoals de Humax iHDR5050C. Kost je pakweg 300 Euro maar dan ben je klaar met 1 Smartcard uit het Digitale start pakket (kost je nog eens bijna 30 euro).

Pas trouwens op met het kopen van de LCD tv met CI+. Nog lang niet alle modellen/merken met een CI+ zijn door Ziggo gecertificeerd. Niet gecertificeerde modellen/merken werken (nog) NIET !
Mijn TV is een Sony 46Z5500, en die werkt tenminste WEL met Ziggo CI+ CAM (SMiT) . Overigens is met deze TV de zender NED1 altijd in HD kwaliteit te bekijken, ook zonder Smartcard en CI+ CAM !
De Humax 5050C werkt met 1 smartcard (geen CI+) en doet het altijd goed, ongeacht de TV die je koopt, mits je hem maar aansluit op je TV via HDMI.

Samengevat:
1. ANALOOG opnemen , zoals je nu al doet: Optie 1
-> KOSTEN : TV+ 79,95 Euro =TV kijken in super kwaliteit, opnemen matig
2. DIGITAAL (High Definition) opnemen in HD kwaliteit: Optie 2
-> KOSTEN : TV+Humax+ 29,95 Euro =TV kijken+opnemen in super kwaliteit
3. DIGITAAL opnemen : alle andere opties. Met HDD recorder + losse digitale tuner/decoder (controleer dan wel of de tuner en HDD recorder op elkaar aan te sluiten zijn)
-> KOSTEN : TV+Tuner/PVR+ 29,95 Euro =TV kijken+opnemen in goede kwaliteit
4. Zo min mogelijk extra losse kastjes en kabels : Optie 1
-> KOSTEN TV+ 79,95 Euro = TV kijken in super kwaliteit, opname is matig

[Edit >]Er zijn weinig alternatieven voor de Humax iHDR5050C. Ik heb zelf de Cisco 8455DVB, geschikt voor HD opname en Interactieve TV, getest.
Verder ook getest met de (SD) PVR van Samsung, de DCB-850R, deze biedt dus geen HD kwaliteit ! Mijn Siemens M750C IR neemt prima op en heeft netwerkaansluiting voor connectie naar pc, maar is helaas SD en in het begin niet altijd even stabiel. Voldoet echter prima als PVR op de slaapkamer. Deze allemaal vond ik kwalitatief toch minder dan de Humax iHDR5050C.
[< Edit]
Ik noem alleen die apparaten die ik zelf gebruik(te), over andere apparaten kan ik geen gedegen uitspraak doen. Overigens moet je bedenken dat op alle andere TV's in huis je gewoon analoog kunt blijven kijken nadat je voor digitaal hebt gekozen in de woonkamer, maar wil je ook op andere TV's digitaal kijken dan kost je dat per TV een digitale tuner/decoder+Smartcard.

Succes met je zoektocht

Laatst gewijzigd door rhk22463; 10 oktober 2009 om 13:11
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Vragen en Opmerkingen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten