Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum   Facebook Twitter Google+

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Internet > Internet - Eigen Netwerk

Mededelingen

Internet - Eigen Netwerk Hulp bij (eigen) router en firewall problemen en instellingen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 27 september 2009, 23:17   #1
Window
Junior Member

Window's schermafbeelding
Standaard Wel verbinding met router, geen internet

Wellicht een probleem dat al vaker langs is gekomen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Jarenlang probleemloos geinternet bij Multikabel. Het laatste jaar bij Ziggo niet meer zo. Het nieuwste probleem is als volgt:

In huis hebben we op de modem die we van Ziggo hebben gekregen (Webstar staat erop, Scientific Atlanta volgens mij) een Asus WL500g router aangesloten. De router heeft een bedraade verbinding met een desktop computer (Vista), en verder draadloze verbindingen met diverse laptops (XP).

Eens in de week valt de afgelopen maand het internet uit. De laptops geven dan aan 'gewoon' verbinding te hebben (Speed 54.0 Mbps, signaalsterkte uitstekend, status is ook verbonden) en de desktop geeft iets als 'local only' aan. Ik begreep hieruit dat er dan wel verbinding is met de router, maar dat de router niet verbonden is met de modem.

Mijn eerste reactie is altijd om zowel de router als de modem te resetten. Even stekkertjes er twee minuten uit en dan er weer in. De laatste maand lost dit het probleem niet op.

Als je rechtstreeks de modem aansluit op een willekeurige computer, is er soms wel een verbinding, en soms niet. In alle gevallen lijkt Windows XP in elk geval geen problemen te zien: hun repairfunctie denkt dat alles in orde is. Op de desktop met Vista weet ik niet uit m'n hoofd of dat zo is.

Het enige wat lijkt te helpen, is 't hard resetten van de router, dus achterop de router op de resetknop drukken en vervolgens beveiliging e.d. opnieuw instellen. En daarbij natuurlijk weer de stekkertruc met de modem.

Deze router hebben we al een tijdje (het is wel niet het nieuwste apparaat, maar toch nog steeds niet de minste, dacht ik) en nooit eerder problemen gehad. Wat is hier aan de hand? En is er een manier om weer internet te hebben (en belangrijker: te houden) zonder steeds alles opnieuw te moeten instellen?

Ik had Ziggo wel gebeld, en 't enige wat zij ter oplossing aanboden was een upgrade naar een zakelijk abonnement - wat mijns inziens echt totaal niets met het probleem te maken kon hebben - en 'eh, ja, wij weten het ook niet, mevrouw, maar wij vinden het wel heel jammer'. (Tevens gaven ze toe dat Ziggo bewust klagen moeilijk maakt door alleen klachten die per e-mail worden gestuurd formeel behandelen. Lekker, als je geen internet hebt. Maar dat terzijde.)

Maar wiens 'schuld' is dit? Hoe komt 't, hoe fix ik 't?

Alvast bedankt!

Edit: Goed, had ik gisteravond het internet weer aan de praat, kan ik vandaag alleen op m'n eigen router via de desktop. Op de laptops krijg ik 'waiting for network connection', en dan verdwijnt na een tijd die melding weer, zonder verbinding te maken. Wat nu weer?

Laatst gewijzigd door Window; 28 september 2009 om 06:06
Window is offline  
Oud 28 september 2009, 08:31   #2
prodix
Senior Member

prodix's schermafbeelding
Standaard

Als het weer mocht voorkomen probeer dan even het volgende ;
Haal de stekker uit het stroom van de router EN modem wacht nu 20sec. en doe die van de modem er weer in waneer alle lamjes als vanouds branden doe die van de router erin en kijk of dit werkt.

Anders wil het spanningslooshalen van de router voldoenden zijn gedurende 20 a 30 seconden
Oud 28 september 2009, 09:02   #3
Spartagek
Senior Member

Spartagek's schermafbeelding
Standaard

misschien kan je proberen om je routernaam aan te passen, naar een eigen bedenksel

kan zijn dat er een SSID in de omgeving loopt met dezelfde naam
Sommige routers willen nog wel eens een standaard naam gebruiken
als je buren dan de zelfde hebben, ontstaat er verwarring
Spartagek is offline  
Oud 28 september 2009, 17:53   #4
optikn3rv
Member

optikn3rv's schermafbeelding
Standaard

toen ik mijn nieuwe ziggo modem hebt ontvangen heb ik de mac adres moeten clonen dan kwam ik op internet, anders alleen local netwerk.
Ik was bezig met een WRT160N van Linksys.
optikn3rv is offline  
Oud 28 september 2009, 18:28   #5
Isis
Senior Member

Isis's schermafbeelding
Standaard

Je geeft aan dat je met één pc rechtstreeks op het modem ook een instabiele verbinding hebt. Nu heb jij een Scientific Atlante, niet de nieuwste dus, dus zit daar niet een probleem?
Sluit eens een pc een tijdje rechtstreeks op het modem aan en wacht tot de verbinding wegvalt. Kijk dan wat de lampjes doen (power, us, ds, online en link moeten branden) en trek het modem even van de stroom. Bel met die info de helpdesk, als het ook rechtstreeks op het modem slechte verbinding is kunnen ze dat echt wel zien als ze het modem uitlezen. Anders zijn ze blind
Oud 28 september 2009, 18:51   #6
Window
Junior Member

Window's schermafbeelding
Standaard

Bedankt voor jullie reacties.

De truc met de stekkers - 20 seconden de modem en de router los, dan de modem, en daarna de router er weer in - wilde niet werken. Ik weet dat de grens 20 sec moet zijn, maar toen dat niet werkte ging ik aan mezelf twijfelen en verhoogde ik de tijd naar 2 minuten. Maar ook dat werkte dus niet. Ook niet als ik alleen de router spanningsloos maak, terwijl ik dacht dat dat hetzelfde was als het resetknopje indrukken.

De naam van de router had ik al aangepast, aangezien ik in een flatgebouw woon zijn er redelijk veel mensen met dezelfde SSID's: default, linksys, Sitecom... Ze bleken ook allemaal op ongeveer hetzelfde kanaal uit te zenden, namelijk 6 of 11. Mijn router kiest zelf ook steeds 11, dus ik had hem vanmorgen toen ik wederom internetloos was uiteindelijk ingesteld op 3. (Via de desktop, want via de draadloze verbinding kon ik er natuurlijk niet in.) Dat werkte voor het probleem dat zich vanochtend voordeed. ("Waiting for network...")

Wat betreft het veranderen van de MAC-adressen:
1. Veel laptops maken gebruik van mijn netwerk. Dan moet ik dat dus voor al die laptops steeds instellen? En de desktop dan? En hoe doe ik dat?
2. Ik ben met m'n laptop op allerlei plekken en kom dus gemiddeld op zo'n vier tot acht verschillende netwerken per week. Mac-clonen heeft geen gevolgen daarvoor?
3. Waarom zou dit het probleem zijn? Het probleem doet zich minder lang voor dan dat wij de router hebben. Heeft Ziggo iets aangepast waardoor dat nu nodig is? En waarom dan?

Edit: Jouw reactie kwam toen ik ook aan het tikken was, Isis. Dat zou ik wel kunnen doen, alleen weet ik nooit wanneer de verbinding wegvalt. Het is altijd ongeveer een week - niet regelmatig genoeg om vier draadloze internetters te benadelen, eigenlijk.
Andere gesprekken met Ziggo hebben echter wel twee dingen opgeleverd:
- Met de modem is wel vaker iets 'raars' aan de hand; ze kunnen zien dat er iets stoort of dat de verbinding minder dan optimaal is, maar ze weten niet waarom. Alleen tegen de tijd dat de monteur kan komen (meestal een paar dagen tot een week) is het probleem verholpen, en zien ze geen problemen, dus geen monteur.
- Alle thuishelpprotocollen die ik van Ziggo krijg, betekenen dat ik moet ophangen met de klantenservice en later moet terugbellen. Dan moet het proces min of meer opnieuw omdat zij ook moeten controleren wat hun collega al heeft gecontroleerd...De conclusie is dan vaak ofwel dat het aan mij/mijn router ligt, ofwel dat er een monteur moet komen, ofwel dat er iets onverklaarbaars is met de modem. Een nieuwe modem sturen vonden ze geenszins een optie, totdat er een monteur was komen kijken...

Nogmaals bedankt voor het meedenken, en meer suggesties zijn van harte welkom.

Laatst gewijzigd door Window; 28 september 2009 om 19:00
Window is offline  
Oud 29 september 2009, 08:53   #7
prodix
Senior Member

prodix's schermafbeelding
Standaard

Er schiet mij nog een dingetje te binnen wat je kan testen. Maar hier zit een grote MAAR aan. Of je moet het via HD doen.

Is enkele gevallen wil het voorkomen dat de splitter brak is en het signaal verstoord (dit is te meten door de HD) en geeft een ruis of ecc op een modem. is dit het geval dan zou de HD een "verhuis kitje" kunnen sturen.
En het maar geval is testen zonder splitter (maar dan heb je geen tv)

Bij de nieuwe abbonees word nu een AOP met een opsteeksplitter geleverd en deze zijn niet echt 100% is mijn ervaring. Dempt aadig wat signaal wat ook niet de bedoeling is.

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Internet > Internet - Eigen Netwerk

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten