Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  


Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Internet > Email

Mededelingen

Email Discussies en vragen over Ziggo Email en mailserver problemen.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 september 2009, 17:39
jeroensum's schermafbeelding
jeroensum jeroensum is offline
Junior Member
 
Geregistreerd: 12 september 2009
Locatie: IJmuiden
Ziggo Internet: Extra alles in 1 abbo met Arris modem
DTV: Geen
Berichten: 2
Standaard Email verzenden/ontvangen extreem traag?

Heren/dames,

[Het geval:]
Vorige maand ben ik overgestapt van xs4all naar ziggo. De hogere snelheid en digitale tv bevallen prima Waar ik echter mee blijf zitten is de traagheid waarmee mijn mail binnenkomt. Dit kan per mailtje soms een halve minuut kosten. Wat mij betreft is dat totaal onacceptabel.

[De opzet:]
Zelf heb ik meerdere domeinen waar ik email op binnen krijg, deze lopen geen van allen via de ziggo servers maar benader ik direct via pop3.

-Eigen server thuis met:
----Eigen DNS server voor interne en externe resolving
----Eigen DHCP server voor ip-adressering
----Een hoop andere non-relevante services
-Router: Edimax BR6574n
-Arris modem

[Wat heb ik al geprobeerd/gechecked:]
-Pingtest naar de mailservers, deze zijn acceptabel (tussen de 11 en de 25ms)
-Andere machine in het netwerk gebruikt, zelfde resultaat.
-Wireshark gedraait, geen opvallende meldingen.
-Qos op router staat uit
-DNS resolving gaat prima
-IPadressen en routering zijn inorde

[Conclusie:]
Sinds het overstappen zijn er 2 dingen gewijzigd, de router en het modem. Gezien beide bij geen enkel ander protocol problemen hebben en ik de volledige snelheid met gemak haal, acht ik de kans dat het probleem aan mijn kant ligt erg klein.

[De vraag:]
Hebben meer mensen problemen gehad met het binnenhalen van mail van externe servers en wie heeft daar welke oplossing voor gevonden?
  #2  
Oud 12 september 2009, 20:03
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 22 september 2002
Locatie: NH (Multikabel gebied)
Ziggo Internet: CMax300|TC7210|Asus RT-AC87U(Merlin)
DTV: CI+1.3 LG|Horizon 7401|Humax 5050&5200
Berichten: 12.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroensum Bekijk bericht
-Wireshark gedraait, geen opvallende meldingen.


Sinds het overstappen zijn er 2 dingen gewijzigd, de router en het modem. Gezien beide bij geen enkel ander protocol problemen hebben en ik de volledige snelheid met gemak haal, acht ik de kans dat het probleem aan mijn kant ligt erg klein.
Als je met Wireshark kijkt, waar treedt dan de vertraging op, ofwel wanneer wacht wie op wie en op wat....

Je schrijft dat dns prima werkt, maar het zou kunnen dat daar toch de vertraging optreedt.

Om alles uit te sluiten moet je eens proberen met een losse pc waar je één van de servers met pop3 vanuit bijvoorbeeld thunderbird, of een andere mailclient ook de mail opvraagt (mail dan niet wissen op de server zodat je het nog een keer kunt doen).

Die PC dan eerst eens aansluiten los op je modem, dus zonder de router (wel eerst even modem uit/aan zetten anders accepteert hij de pc niet, na terugzetten modem ook weer modem even uit/aan). Werkt het met een losse PC wel snel ?

Daarna router ertussen en je serverpark nog even los laten van de router. Zelfde test, is het dan wel sneller ?

Daarna je eigen DNS er weer eens tussen en als laatste via je server. Kun je er dan achter komen tot wanneer het goed gaat ?

Als je verbinding verder goed is, verwacht ik niet dat het aan Ziggo ligt omdat anders iedereen vergelijkbare problemen zou moeten hebben, aangezien je verbinding zelf wel goed is (speed en rtt) schrijf je.
__________________
The difference between theory and practice in practice is greater than the difference between theory and practice in theory....
  #3  
Oud 14 september 2009, 18:18
jeroensum's schermafbeelding
jeroensum jeroensum is offline
Junior Member
 
Geregistreerd: 12 september 2009
Locatie: IJmuiden
Ziggo Internet: Extra alles in 1 abbo met Arris modem
DTV: Geen
Berichten: 2
Standaard

CeeS, dank voor de hulp. Heb gisteravond alle stappen gevolgd maar geen soelaas. Wel duurde het bij de 2e keer starten, enorm lang voor het modem weer up & running was. Omdat het zolang duurde en de verbinding ook vandaag niet (meer) stabiel was besloot ik nogmaals het modem uit en aan te zetten. Nu duurde het weer erg lang maar daarna was de verbinding (weer) stabiel. Omdat ik het niet normaal vond dat het modem er bijna 5 minuten over deed heb ik het modem nogmaals uit- en aan gezet. Nu startte het modem binnen 1 a 2 minuten compleet op, de problemen met de mail zijn nu ook verdwenen.

Na wat navragen (kennisen kring met o.a. een kabel monteur) blijkt dat de modems soms een firmware update krijgen, deze check doen de modems o.a. tijdens het starten, daardoor duurt het opstarten dus langer. Omdat mijn modem dit meerdere malen achter elkaar heeft gehad kan dit probleem 2 achtergronden hebben gehad; danwel wordt de firmware opvolgend geplaatst en kan het dus nodig zijn het modem meerdere malen te starten (dit lijkt mij vreemd maar niet onlogisch), danwel kan het zijn dat vanaf het begin af aan de firmware niet goed heeft kunnen installeren en heb ik dus steeds met oude firmware gedraaid waar problemen mee bekend zijn.

Hoe dan ook, door jouw idee om het eens zonder router e.d. te proberen is het probleem wél opgelost, daarvoor dus dank ;-)
  #4  
Oud 22 september 2009, 06:44
Excalibur's schermafbeelding
Excalibur Excalibur is offline
Senior Member
 
Geregistreerd: 15 oktober 2008
Locatie: Deventer
Ziggo Internet: Abonnement: Alles-In-Een Plus / Modem: Motorola SBV5121
DTV: Humax IR-FOX C
Berichten: 3.525
Standaard

Het zal niet de firmware en/of het modem zelf zijn geweest. Als de behaalde snelheid ed goed waren, dan functioneerd het modem, en kan deze geen invloed uitoefenen op een bepaalde poort of protocol.

Mooi dat het opgelost is, maar helaas weet je nu nog niet wat het veroorzaakt heeft, en dat is op zich jammer mocht het probleem zich nog eens opnieuw gaan voordoen.
__________________

Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Internet > Email




Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.


© 2017 - Ziggo-Gebruikers.nl