Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Storingen Digitale TV bij Ziggo

Mededelingen

Storingen Digitale TV bij Ziggo Storingen die (vermoedelijk) meerdere digitale-TV gebruikers in het hele Ziggo gebied treffen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 september 2009, 11:03
willemsj's schermafbeelding
willemsj willemsj is nu online
Senior Member

DTV: Humax 5200C, Humax 5300 en Xtrend 7500
Standaard Beeldverhouding Misdaadnet.

Bij mij is de laatste tijd het beeld van deze zender horizontaal nogal in elkaar gedukt. Ik kan de verhouding wel weer goed krijgen door het handmatig aan te passen, maar dit zou niet nodig moeten zijn, aangezien ik bij alle andere zenders waar ik naar kijk geen enkel probleem ondervind.
=========
Oud 9 september 2009, 16:31
Harold's schermafbeelding
Harold Harold is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles in 1 plus
DTV: Nu Humax 5200 en Horizon, had CI+, Samsung DCB-B270R en Digi1
Standaard

Ja is mij ook opgevallen, een paar dagen geleden zag ik een programma hierop en zo halverwege werd het in 4:3 formaat geperst en sindsdien is het zo gebleven.

Zoals ik al eerder heb gezegd, ze (ziggo of de zender zelf) zouden wat meer aandacht aan hun product moeten stellen.
Oud 9 september 2009, 16:57
pcvroon's schermafbeelding
pcvroon pcvroon is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles in een extra
DTV: cisco hd recorder/samsung dcb-b270r
Standaard

Had ik gister ook, af en toe 16:9 en meestal twee dikke zwarte balken.
links en rechts.
Oud 9 september 2009, 17:09
Riparius's schermafbeelding
Riparius Riparius is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harold Bekijk bericht
Ja is mij ook opgevallen, een paar dagen geleden zag ik een programma hierop en zo halverwege werd het in 4:3 formaat geperst en sindsdien is het zo gebleven.

Zoals ik al eerder heb gezegd, ze (ziggo of de zender zelf) zouden wat meer aandacht aan hun product moeten stellen.
Het probleem is dat Misdaadnet sinds enige tijd 16:9 producties anamorf uitzendt, maar dat de WSS signalering niet wordt meegestuurd. Of je daar Ziggo de schuld van kunt geven is nog maar de vraag. Het kan zijn dat de zender zelf verzuimt om een correct WSS signaal mee te sturen, maar het kan ook zijn dat dat wel gebeurt en dat het WSS signaal door Ziggo wordt gestript. In ieder geval moet dit wel worden opgelost.

Overigens is dit niet de enige zender met dit probleem. TRT International heeft precies hetzelfde probleem.

Verder erger ik mij intussen al maanden aan de praktijk van de themakanalen van de NPO om 4:3 materiaal als 16:9 pillarbox uit te zenden. Aangezien 16:9 SD anamorf is, houdt dit een reductie in van de horizontale resolutie met 25%. De gevolgen blijven dan ook niet uit: de beeldscherpte is duidelijk verminderd, en er zijn, vooral bij verticale contrastrijke contouren, storende aliasing artefacten te zien. Ik heb hierover al enige tijd geleden mijn beklag gedaan bij de NPO, en men zou dit binnenkort intern gaan bespreken, maar tot op heden is er niets veranderd.

Edit: ik zie net dat Misdaadnet 4:3 materiaal nu kennelijk ook in 16:9 pillarbox uitzendt. Hier dus nu dezelfde problemen met verlies van beeldkwaliteit bij 4:3 materiaal.
Oud 9 september 2009, 17:21
Harold Harold is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riparius Bekijk bericht
Edit: ik zie net dat Misdaadnet 4:3 materiaal nu kennelijk ook in 16:9 pillarbox uitzendt. Hier dus nu dezelfde problemen met verlies van beeldkwaliteit bij 4:3 materiaal.
Smaken verschillen, 4:3 materiaal in pillarbox heb ik niet zo veel problemen mee.
Maar beter zou idd zijn als ze bij 4:3 materiaal geen wss mee zouden zenden.
(al zit bij dvb geen apart wss signaal)

PS, hiervan geef ik Ziggo niet de schuld, die zend alles theoretisch 1 op 1 uit.
Oud 9 september 2009, 17:53
Senior Member

Standaard

Citaat:
Smaken verschillen, 4:3 materiaal in pillarbox heb ik niet zo veel problemen mee.
Het is geen kwestie van smaak dat de horizontale resolutie met 25% vermindert, dat is een objectief gegeven. Bovendien is het gewoon onzinnig om 4:3 full frame materiaal 16:9 anamorf pillarboxed uit te zenden. WSS is nu juist bedacht om dat te vermijden.
Citaat:
Maar beter zou idd zijn als ze bij 4:3 materiaal geen wss mee zouden zenden.
(al zit bij dvb geen apart wss signaal)

PS, hiervan geef ik Ziggo niet de schuld, die zend alles theoretisch 1 op 1 uit.
Nee, dat klopt niet. In ieder geval de Nederlandse landelijke zenders (en ook de Belgische, Duitse en Britse publieke omroepen) doen het gewoon correct. Er wordt ook digitaal wel degelijk WSS meegestuurd, omdat de decoder c.q. de TV anders geen onderscheid zou kunnen maken tussen 4:3 full frame en 16:9 anamorf. En zoals gezegd is het voor mij niet evident dat bijv. de oorzaak voor de incorrecte doorgifte van TRT International niet bij Ziggo ligt.
Oud 9 september 2009, 18:35
Harold Harold is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riparius Bekijk bericht
Nee, dat klopt niet. In ieder geval de Nederlandse landelijke zenders (en ook de Belgische, Duitse en Britse publieke omroepen) doen het gewoon correct. Er wordt ook digitaal wel degelijk WSS meegestuurd, omdat de decoder c.q. de TV anders geen onderscheid zou kunnen maken tussen 4:3 full frame en 16:9 anamorf. En zoals gezegd is het voor mij niet evident dat bijv. de oorzaak voor de incorrecte doorgifte van TRT International niet bij Ziggo ligt.
Ik meende gelezen te hebben dat dvb geen wss mee zendt, maar dat het op een andere manier (digitale manier) mee kwam, dat wss alleen voor analoge zenders is.
Maar jij lijkt gelijk te hebben: wss wikipedia

Maar, het moet gewoon goed, 16:9 materiaal in anamorf breedbeeld.
En 4/3 materiaal moet gewoon in 4:3
Oud 9 september 2009, 19:52
The_Doman's schermafbeelding
The_Doman The_Doman is offline
Senior Member

DTV: Humax 5050/5100/5300/DM500/TechnoTrend/Terratec/M750C
Standaard

Citaat:
Ik meende gelezen te hebben dat dvb geen wss mee zendt, maar dat het op een andere manier (digitale manier) mee kwam, dat wss alleen voor analoge zenders is.
Maar jij lijkt gelijk te hebben: wss wikipedia
WSS in het video beeld waar we het hier over hebben is alleen bedoeld voor analoge signalen.
Meezenden als video in het DVB signaal zelf is zinloos.
Elke decoder genereert aan de hand van de aspect ratio informatie in het DVB signaal een WSS signaal op alle analoge videouitgangen.
Met de juiste apparatuur kan je dit WSS signaal trouwens ook zien op de analoge uitgangen van een DVD speler.
Oud 10 september 2009, 16:28
Harold Harold is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_Doman Bekijk bericht
WSS in het video beeld waar we het hier over hebben is alleen bedoeld voor analoge signalen.
Meezenden als video in het DVB signaal zelf is zinloos.
Elke decoder genereert aan de hand van de aspect ratio informatie in het DVB signaal een WSS signaal op alle analoge videouitgangen.
Met de juiste apparatuur kan je dit WSS signaal trouwens ook zien op de analoge uitgangen van een DVD speler.
Ja, zoiets had ik al begrepen, maar kon die info nergens meer terugvinden.
Maar ik denk dat die aspect ratio informatie in het DVB signaal door de meeste WSS genoemd wordt.

Maargoed, ik heb midaadnet een mailtje gestuurd, geen reactie nog (na bijna 2 dagen, maar ik verwacht ook niets)
Oud 10 september 2009, 16:45
Senior Member

Standaard

Citaat:
Ja, zoiets had ik al begrepen, maar kon die info nergens meer terugvinden.
Maar ik denk dat die aspect ratio informatie in het DVB signaal door de meeste WSS genoemd wordt.
Bij digitale transmissie noemen ze het AFD, is ook gewoon een Wikipedia artikel over (en dus gemakkelijk terug te vinden). Wat ik niet weet is of Ziggo dit (altijd) doorgeeft as is, of dat ze hier wel eens mee zitten te knoeien.
Citaat:
Maar goed, ik heb Misdaadnet een mailtje gestuurd, geen reactie nog (na bijna 2 dagen, maar ik verwacht ook niets)
Nee, waarschijnlijk krijg je ook nooit meer antwoord. Net zo min als ik antwoord krijg van de NPO waarom ze 4:3 materiaal op de themakanalen niet meer correct full-frame doorgeven (wat Misdaadnet inmiddels overigens ook niet meer doet).
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Storingen Digitale TV bij Ziggo

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten