Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum   Facebook Twitter Google+

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale TV - Zenders

Mededelingen

Digitale TV - Zenders Alles over het zenderaanbod van Ziggo

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 augustus 2009, 11:27   #11
Curioso
Senior Member

Curioso's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riparius Bekijk bericht
Of je van Anoniem begrijpelijke taal gaat krijgen weet ik niet, maar van mij wel. Twee woorden: knalharde commercie.

Ziggo weet heel goed dat mensen dat gedoe met losse decoders en extra afstandsbedieningen zat zijn of er niet eens aan willen beginnen (daarom zijn er ook nog zoveel mensen die analoog kijken) en dat TV's met een ingebouwde digitale tuner steeds populairder worden en ook steeds beter verkrijgbaar. Daar spelen ze dus op in met het hele CI+ verhaal. Door het gebruik van een 'goedgekeurde' CI+ CAM in een CI+ slot van een TV af te dwingen kunnen ze veel meer CI+ CAM's verkopen, en dat is precies wat ze willen, dat is goed voor de business.

En als je je nu afvraagt waarom de gebruikers van apparatuur met een 'gewoon' CI slot buiten schot blijven: ook dat is heel simpel te verklaren. Ziggo kan de werking van een AlphaCrypt in een CI slot helemaal niet blokkeren zonder dat ook alle 'goedgekeurde' decoders op zwart gaan. En uiteraard kunnen ze zich dat niet permitteren. Een wijziging van de codering zou een firmware update vereisen van alle in gebruik zijnde decoders, en dat is niet zomaar te realiseren. Ook logistiek is dat een heel lastig iets. Bovendien is de kans groot dat ook na een dergelijke wijziging de AlphaCrypt toch weer aan de praat is te krijgen met een firmware hack ...

Je zult die AlphaCrypt gemakkelijk kunnen slijten, die blijft immmers gewoon bruikbaar bij alle andere Nederlandse kabelexploitanten uitgezonderd UPC uiteraard (maar daar was ie toch al nooit te gebruiken).
De commercie zit vooral in de diensten over de kabel die Ziggo verkoopt, niet in de verkoop van die modules. Ze vangen minimaal 200 Euro per klant per jaar en willen daar graag nog additionele diensten bovenop verkopen, ik neem aan rond HD content en video on demand. Deze CI+ module is gewoon stap 1 in het volledig uitschakelen van de Alphacrypt, wat ze immers van plan zijn binnen pakweg anderjalf jaar. Dat zal dan wel gaan met een update van het Irdeto protocol, waar die CI+ modules al op zijn voorbereid of via een firmware upgrade geschikt voor te maken zijn.

En erg veel kabel-klanten buiten Ziggo en UPC zijn er niet, want die twee domineren de markt.
Curioso is offline  
Oud 8 augustus 2009, 11:54   #12
G.bruiker
Senior Member

G.bruiker's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjacobse Bekijk bericht
Iemand enig idee waarom Ziggo dit doet? CI gebruikers voorlopig met rust laten, en mensen met een CI+ slot in hun TV direct afknijpen van hun Alphacrypt!
Komt bij mij in ieder geval niet over als een noodzakelijke ingreep, temeer omdat de heer Vos in het voorjaar duidelijk heeft aangegeven, dat Alphacrypt gebruikers het eerste anderhalf jaar niet tegengewerkt zouden worden. Allemaal leuk en aardig, maar nu blijkt dat als je een TV hebt met CI+ slot dit hele mooie verhaal blijkbaar niet opgaat!
Maar wellicht heb ik het mis en kan "anoniem" (of iemand anders op het forum) mij de noodzaak hiervan nader toelichten?!

ps. Als anoniem reageert, dan alsjeblieft in begrijpelijke taal voor een leek als ik.

pps. Als eea inderdaad doorgaat, dan heb ik binnen een paar weken eenl Aphacrypt in de aanbieding. Bijna niet gebruikt en bieden maar!
"
Ziggo liet al eerder weten dat het bedrijf de gebruikers van de zogenaamde Alphacrypt modules het kijken niet actief onmogelijk zou maken. Er is echter wel één uitzondering: op toestellen die geschikt zijn voor CI+ gaat een Alphacrypt CAM binnenkort niet meer werken. Er zijn mensen die nu al een toestel kopen (of dat onlangs gedaan hebben) waarvan zij denken of hopen dat dit apparaat wel door Ziggo gecertificeerd zal gaan worden. Omdat de CI+ module nog niet beschikbaar is hebben zij toch maar besloten een Alphacrypt aan te schaffen. Deze groep consumenten heeft helaas pech want over uiterlijk twee weken werkt deze Alphacrypt CAM in hun CI+ toetsel niet meer in het Ziggo netwerk. Op alle door Ziggo gecertificeerde toestellen zal dus alleen een CI+ module gebruikt kunnen worden. Ziggo liet weten deze stap te hebben ondernomen omdat de contentproviders eisen dat hun programma’s, films, series, etc. beschermd worden. "

Duidelijker kan ik het niet maken...
G.bruiker is offline  
Oud 8 augustus 2009, 12:09   #13
Harold
Senior Member

Harold's schermafbeelding
Standaard

Ja, zo staat het ook beschreven op tweakers.
Dus de TV's geschikt voor CI+ met een alphacrypt module hebben pech.
http://tweakers.net/nieuws/61717/int...-op-zwart.html
Harold is offline  
Oud 8 augustus 2009, 12:43   #14
Fjacobse
Senior Member

Fjacobse's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.bruiker Bekijk bericht
"
Ziggo liet al eerder weten dat het bedrijf de gebruikers van de zogenaamde Alphacrypt modules het kijken niet actief onmogelijk zou maken. Er is echter wel één uitzondering: op toestellen die geschikt zijn voor CI+ gaat een Alphacrypt CAM binnenkort niet meer werken. Er zijn mensen die nu al een toestel kopen (of dat onlangs gedaan hebben) waarvan zij denken of hopen dat dit apparaat wel door Ziggo gecertificeerd zal gaan worden. Omdat de CI+ module nog niet beschikbaar is hebben zij toch maar besloten een Alphacrypt aan te schaffen. Deze groep consumenten heeft helaas pech want over uiterlijk twee weken werkt deze Alphacrypt CAM in hun CI+ toetsel niet meer in het Ziggo netwerk. Op alle door Ziggo gecertificeerde toestellen zal dus alleen een CI+ module gebruikt kunnen worden. Ziggo liet weten deze stap te hebben ondernomen omdat de contentproviders eisen dat hun programma’s, films, series, etc. beschermd worden. "

Duidelijker kan ik het niet maken...
Dat is allemaal oud nieuws.
Alleen heeft de heer Vos in het voorjaar gezegd dat Alphacrypt gebruikers niet moedwillig tegengewerkt zouden worden. Hij heeft hier toen niet bijgezegd dat dit niet geldt voor abonnees die over een TV met CI+ slot beschikken. Het gaat mij dus om die uitzondering en vraag mij af waarom die uitzondering nodig is.
Het enige directe antwoord heb ik van Riparius gehad.

ps. De reden: "Op alle door Ziggo gecertificeerde toestellen zal dus alleen een CI+ module gebruikt kunnen worden. Ziggo liet weten deze stap te hebben ondernomen omdat de contentproviders eisen dat hun programma’s, films, series, etc. beschermd worden."
Dit geldt dan natuurlijk voor alle TV's (CI of CI+). Dus op basis van bovenstaande CI nog anderhalf jaar 'gedogen' en gebruikers met een CI+ TV gelijk afknijpen van hun Alphacrypt vind ik op z'n minst erg vreemd.

Laatst gewijzigd door Fjacobse; 8 augustus 2009 om 13:35
Fjacobse is offline  
Oud 8 augustus 2009, 14:23   #15
Curioso
Senior Member

Standaard

Citaat:
ps. De reden: "Op alle door Ziggo gecertificeerde toestellen zal dus alleen een CI+ module gebruikt kunnen worden. Ziggo liet weten deze stap te hebben ondernomen omdat de contentproviders eisen dat hun programma’s, films, series, etc. beschermd worden."
Dit geldt dan natuurlijk voor alle TV's (CI of CI+). Dus op basis van bovenstaande CI nog anderhalf jaar 'gedogen' en gebruikers met een CI+ TV gelijk afknijpen van hun Alphacrypt vind ik op z'n minst erg vreemd.
Op grond van deze redenering zal de Alphacrypt uiteindelijk ook moeten verdwijnen, en dus over anderhalf jaar ook moedwillig uitgeschakeld worden. Duidelijkheid over het niet werken in de nieuwe toestellen met CI+ slot betekent in ieder geval dat de groep gedupeerden over anderhalf jaar niet verder groeit.

Het blijft allemaal erg dubieus. Caiway zendt het basispakket digitaal zonder codering uit, en heeft daarover blijkbaar geen conflicten met content-providers. Ziggo zou dat ook kunnen doen. Dat ze dat niet doen is puur om commerciele redenen. Beschermde content is hoogstens essentieel voor nog te komen HD kanalen en video on demand.

Laatst gewijzigd door Curioso; 8 augustus 2009 om 14:25 Reden: spelfout
Curioso is offline  
Oud 8 augustus 2009, 20:57   #16
Fjacobse
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Curioso Bekijk bericht
Op grond van deze redenering zal de Alphacrypt uiteindelijk ook moeten verdwijnen, en dus over anderhalf jaar ook moedwillig uitgeschakeld worden. Duidelijkheid over het niet werken in de nieuwe toestellen met CI+ slot betekent in ieder geval dat de groep gedupeerden over anderhalf jaar niet verder groeit.

Het blijft allemaal erg dubieus. Caiway zendt het basispakket digitaal zonder codering uit, en heeft daarover blijkbaar geen conflicten met content-providers. Ziggo zou dat ook kunnen doen. Dat ze dat niet doen is puur om commerciele redenen. Beschermde content is hoogstens essentieel voor nog te komen HD kanalen en video on demand.
Ik heb nog even gekeken naar een interview met Gradus Vos dit voorjaar. Idd, het basispakket wordt niet ongecodeerd uitgezonden vanuit commercieel oogpunt. Ziggo wil graag weten hoeveel digitale kijkers ze hebben en als iedereen een smartcard heeft (die je dan wordt opgedrongen), dan is het veel makkelijker om de abonnementen aan te passen cq toe te voegen.
Fjacobse is offline  
Oud 8 augustus 2009, 21:25   #17
Curioso
Senior Member

Standaard

Citaat:
Ik heb nog even gekeken naar een interview met Gradus Vos dit voorjaar. Idd, het basispakket wordt niet ongecodeerd uitgezonden vanuit commercieel oogpunt. Ziggo wil graag weten hoeveel digitale kijkers ze hebben en als iedereen een smartcard heeft (die je dan wordt opgedrongen), dan is het veel makkelijker om de abonnementen aan te passen cq toe te voegen.
Inderdaad, door iedereen die digitaal wil kijken te dwingen een decodeer module en een smartcard aan te schaffen, verlagen ze de drempel voor additionele diensten, waar de eigenlijke winst zit. Het uitrollen van CI+ zal ongetwijfeld hand in hand gaan met andere additionale diensten die blijkbaar met een alphacrypt niet goed mogelijk waren. Elders is al genoemd dat de CI+ modules time-shift recording mogelijk maken.

Wat me stoort aan het geheel is dat klanten die tevreden zijn met het basispakket moeten meebetalen aan het platform dat alleen nodig is voor die extra diensten.

Een andere mogelijkheid tot drempelverlaging was geweest om bij b.v. een jaar-abonnement op extra diensten een CI+ module gratis of met korting te geven.
Curioso is offline  
Oud 8 augustus 2009, 21:38   #18
Fjacobse
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Curioso Bekijk bericht
Een andere mogelijkheid tot drempelverlaging was geweest om bij b.v. een jaar-abonnement op extra diensten een CI+ module gratis of met korting te geven.
Je slaat wat mij betreft de spijker op z'n spreekwoordelijke kop! Geef de mensen met een digitaal basispakket gewoon een CI+ CAM.
Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker), betaal je nog steeds voor het analoge basispakket per maand en is het digitale basispakket (in principe) een gratis dienst.
Omdat ik een alles-in-1 pakket heb kan ik dat niet terugzien op mijn factuur.

Ik heb nog even een oude factuur geraadpleegd en in augustus 2008 betaalde ik alleen voor Televisie Z1. Het (basis) digitale gedeelte was "gratis".

Laatst gewijzigd door Fjacobse; 9 augustus 2009 om 08:35 Reden: even eea opgezocht
Fjacobse is offline  
Oud 8 augustus 2009, 21:44   #19
Pio
Senior Member

Pio's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riparius Bekijk bericht
Je redeneert verkeerd om. Er wordt een instructie meegestuurd met het signaal die CI+ slots laat testen of er wel een module met CI+ functionaliteit in het slot zit. Zo niet, dan geen decodering en dus geen ontvangst (behalve van Nederland 1). Er zijn nog veel meer duistere zaken mogelijk met CI+, dit is pas het begin.
Begrijp ik dan goed dat mensen met een Sony met CI+ slot straks verplicht een ZiggoCAM moeten gebruiken en om die werkend te krijgen de firmware update uit moeten voeren?
Dan ben je aan de goden overgeleverd met je Sony.
Pio is offline  
Oud 8 augustus 2009, 23:38   #20
Fjacobse
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pio Bekijk bericht
Begrijp ik dan goed dat mensen met een Sony met CI+ slot straks verplicht een ZiggoCAM moeten gebruiken en om die werkend te krijgen de firmware update uit moeten voeren?
Dan ben je aan de goden overgeleverd met je Sony.
Niet alleen met je Sony. Zoals ik het begrijp, is iedereen die een tv heeft met een CI+ slot binnen korte tijd de klos. In tegenstelling tot wat Ziggo beweerde in het voorjaar (we gaan de komende 1,5 a 2 jaar niet bewust mensen met een Alphacrypt tegenwerken) blijkt dit verhaal nu voor de mensen met een TV met CI+ slot en een Alphacrypt niet op te gaan.

Ik was echt toe aan een nieuwe TV, deed wat research en besloot om een TV te kopen met CI+ (vooor de toekomst). Netjes even gekeken wat Ziggo daarover te melden had. Volgens Ziggo zouden ze de eerste anderhalf tot 2 jaar de Alphacrypt niet tegenwerken. Dus ik dacht (omdat de CI+ CAM van Ziggo steeds maar uitgesteld werd), ik koop een Alphacrypt voor die anderhalf tot 2 jaar.
Komen ze nu ineens met de mededeling dat TV's met een CI+ slot (en Alphacrypt) binnen 14 dagen op zwart gaan. Daar zakt m'n broek van af.
Bovendien is mij nog steeds de noodzaak van deze maatregel niet duidelijk. Aan de ene kant laten ze TV's met CI slot de komende tijd met rust en de TV's met CI+ slot worden met hun Alphacrypt direct de nek omgedraaid!

Denk je goed speurwerk te hebben verricht. En, om met Herman Kuiphof te spreken, zijn we er toch weer ingetuind!

Maar goed, het financiële aspect kom ik wel te boven en een CI+ CAM is zo aangeschaft (oeps, dat hoop ik tenminste), maar ik ben bang, aangezien Ziggo de eerste is die deze techniek introduceert, deze module vol bugs zal zitten en ik daar weer problemen mee krijg!

Kortom, ik zie de toekomst hoopvol, maar niet met heel veel vertrouwen tegemoet!

Laatst gewijzigd door Fjacobse; 9 augustus 2009 om 08:37 Reden: tekstuele aanpassing
Fjacobse is offline  
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale TV - Zenders

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten