Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum   Facebook Twitter Google+

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale TV - DVB-C en CI+

Mededelingen

Digitale TV - DVB-C en CI+ Digitale TV via DVB-C of abonnementen met een CI+ module van Ziggo

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 2 augustus 2009, 19:34   #201
anoniem
Cable Expert

anoniem's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard08 Bekijk bericht
Doet aan het principe niks af dat de ontvanger het recht heeft ook een cadeautje te weigeren.
Ik heb trouwens thuis wel geleerd dat geven toch van een andere orde is dan (ongevraagd) afpakken.
Uiteraard mag dat, maar daarvoor moet je de tv danwel instrueren en niet vragen ongevraagd maar een update uit te voeren, want dat is wat de TV zelf doet !
anoniem is offline  
Oud 2 augustus 2009, 20:06   #202
Zigmund
Banned User

Zigmund's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniem Bekijk bericht
1. ik heb flags genoemd als voorbeeld, in werkelijkheid zal het wat anders zijn wat ik ook niet weet. We hebben in het begin gewerkt met CI+ test certificates. Sony heeft dit o.a. gewijzigd voor software die gebruikt kan worden op toestellen met productie certificates. Al met al een technisch verhaal wat op zich niet zo toevoegd aan de discussie, maar mogelijk een oorzaak is geweest.

2. je geeft zelf aan dat je bekend was met de werking van de sony en dat je daar gebruikers voor gewaarschuwd hebt. Daarmee bevestig je toch ook zelf dat alleen de gebruiker zelf de controle heeft over de software updates. Je kunt Ziggo blijven aanspreken, maar het probleem zit 'm in de wijze waarop sony dit mechanisme heeft geimplementeerd. Ik heb gisteren ook het advies gegeven altijd te kijken of het toestel een mogelijkheid heeft voor software upgrade en hoe dit ingesteld staat.
volgens mij zijn we het daar gewoon over eens.
Ik heb deze discussie een beetje gevolgd, maar als ik als leek zie dat er een update klaar staat dan verwacht ik een update die fouten hersteld of iets goeds doet met mijn apparaat. In dit geval doet de update iets heel anders (het pakt gebruikersvriendelijke opties af). Kortom Ziggo moet zorgen dat een dergelijke update niet bij de gebruiker komt en niet andersom. Als gebruiker weet je niet beter. Hier is toch echt een stukje consumentenbescherming van toepassing.
Zigmund is offline  
Oud 2 augustus 2009, 20:15   #203
Riparius
Senior Member

Riparius's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniem Bekijk bericht
1. ik heb flags genoemd als voorbeeld, in werkelijkheid zal het wat anders zijn wat ik ook niet weet. We hebben in het begin gewerkt met CI+ test certificates. Sony heeft dit o.a. gewijzigd voor software die gebruikt kan worden op toestellen met productie certificates. Al met al een technisch verhaal wat op zich niet zo toevoegd aan de discussie, maar mogelijk een oorzaak is geweest.
Dat kan wel zo zijn, maar feit blijft dat er een firmware versie op het Ziggo netwerk is blijven staan die niet bedoeld was voor eindgebruikers en nu toch op toestellen van sommige Ziggo abonnees is terecht gekomen. Hier is Ziggo dus zeker iets te verwijten.
Citaat:
2. je geeft zelf aan dat je bekend was met de werking van de sony en dat je daar gebruikers voor gewaarschuwd hebt. Daarmee bevestig je toch ook zelf dat alleen de gebruiker zelf de controle heeft over de software updates. Je kunt Ziggo blijven aanspreken, maar het probleem zit 'm in de wijze waarop sony dit mechanisme heeft geimplementeerd. Ik heb gisteren ook het advies gegeven altijd te kijken of het toestel een mogelijkheid heeft voor software upgrade en hoe dit ingesteld staat.
volgens mij zijn we het daar gewoon over eens.
Dat klopt, we zijn het erover eens dat Sony het firmware update mechanisme niet op een verstandige manier heeft geïmplementeerd:

(a) door stilzwijgende updates zonder notificatie of interventie van de gebruiker mogelijk te maken.

(b) door deze stilzwijgende updates per default aan te zetten waardoor een gebruiker weliswaar impliciet toestemming heeft gegeven voor de stilzwijgende updates maar daar in de meeste gevallen niet van op de hoogte zal zijn.

(c) door een downgrade naar een firmware versie met een lager versienummer te blokkeren.

Niettemin blijf ik van mening dat Ziggo hier ook medeverantwoordelijkheid draagt voor de gang van zaken. Zoals gezegd had de testfirmware niet op een zodanige manier op het Ziggo netwerk mogen staan dat deze überhaupt op productietoestellen van eindgebruikers had kunnen worden geïnstalleerd.

Verder moet je je er ook rekenschap van geven dat een gemiddelde eindgebruiker onmogelijk kan overzien wat precies de implicaties zijn van een firmware update. Ook een update mechanisme waarbij in ieder geval steeds interventie (in casu toestemming) van de gebruiker is vereist voordat een specifieke firmware update kan worden geïnstalleerd vrijwaart een eindgebruiker niet voor mogelijk ongewenste wijzigingen in de functionaliteit van zijn of haar toestel.

Laatst gewijzigd door Riparius; 3 augustus 2009 om 02:41
Riparius is offline  
Oud 2 augustus 2009, 21:20   #204
schellej
Junior Member

schellej's schermafbeelding
Standaard

Om even terug naar de basis te gaan. Uiteindelijk is het dus de bedoeling dat we als Ziggo klanten niet meer zelf onze kanalen mogen sorteren? Wat is anders de reden om hiermee tests uit te voeren? Mischien gaat digitale tv afgezien van de beeldkwaliteit toch meer nadelen krijgen dan in eerste instantie voorzien.
schellej is offline  
Oud 2 augustus 2009, 23:48   #205
MikeB78
Member

MikeB78's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riparius Bekijk bericht
Niettemin blijf ik van mening dat Ziggo hier ook medeverantwoordelijkheid draagt voor de gang van zaken.
Ik vind jouw reactie nog erg mild. Voor mij is Ziggo de initiator van het hele probleem.
MikeB78 is offline  
Oud 3 augustus 2009, 06:03   #206
Jdd
Inactieve account

Jdd's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schellej Bekijk bericht
Om even terug naar de basis te gaan. Uiteindelijk is het dus de bedoeling dat we als Ziggo klanten niet meer zelf onze kanalen mogen sorteren? Wat is anders de reden om hiermee tests uit te voeren? Mischien gaat digitale tv afgezien van de beeldkwaliteit toch meer nadelen krijgen dan in eerste instantie voorzien.
Nee,

Van Ziggo mag je best de kanalen sorteren. Alleen niet op de basis lijst, maar wel op de favorieten.
Jdd is offline  
Oud 3 augustus 2009, 07:56   #207
Eduard08
Senior Member

Eduard08's schermafbeelding
Standaard Ziggo gaat CI+ ondersteunen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jdd Bekijk bericht
Nee,

Van Ziggo mag je best de kanalen sorteren. Alleen niet op de basis lijst, maar wel op de favorieten.
Alleen: dat is het punt dus niet. Het punt is dat Sony van een product zonder instemming van de eigenaar een functionaliteit heeft verwijderd. Dat is een principiële kwestie. Als je er werk van wilt maken, moet je Sony aanspreken. Er is een rechtstreekse, zakelijke relatie tussen Sony en de koper van een Sony-product. Ziggo mag hier een rol in hebben vervuld, maar Sony moet zich houden aan de specs van haar product.

En de rest moet Sony met Ziggo oplossen. Sony is trouwens allerminst "slachtoffer" van de wensen van Ziggo. Het stond Sony vrij om ergens "nee" tegen te zeggen. Alleen ben ik wel bang dat de Ziggo-ontwikkelingen ook al Europees zijn, en dat Sony ook een nieuwe markt ziet voor CI+ buiten Nederland. Reken maar dat het hier om Europese CI+ modellen gaat die niet alleen naar Nederland gaan (maar ook naar bv. Duitsland).
Eduard08 is offline  
Oud 4 augustus 2009, 09:13   #208
Lightning99
Member

Lightning99's schermafbeelding
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard08 Bekijk bericht
Alleen: dat is het punt dus niet. Het punt is dat Sony van een product zonder instemming van de eigenaar een functionaliteit heeft verwijderd. Dat is een principiële kwestie. Als je er werk van wilt maken, moet je Sony aanspreken. Er is een rechtstreekse, zakelijke relatie tussen Sony en de koper van een Sony-product. Ziggo mag hier een rol in hebben vervuld, maar Sony moet zich houden aan de specs van haar product.
Er zullen best wel mensen zijn die hier héél erg boos om worden en Sony aansprakelijk stellen.. Wat gaat Sony dan doen? Juist: de specs aanpassen. De koper weet dan vóór de aanschaf welke funties de TV dus niet heeft.

Vervolgens is er een fabrikant X die niet mee gaat met Ziggo. Dit resulteerd dus in een product met een betere funtionaliteit, maar anderzijds in incompatibaliteit met het Ziggo-netwerk.

Klanten van Ziggo zijn dus gebonden aan bepaalde producten met een BEPERKTE functionaliteit. Niet-Ziggo klanten zullen eerder kiezen voor merk X, want deze producten hebben immers een betere funtionaliteit.

Of gaat Sony haar producten alleen beperken voor Ziggo klanten? Dat kan natuurlijk ook nog. Sony kan dan in ieder geval nog producten met volledige functionaliteit aanbieden aan NIET-Ziggo klanten.

Ik noem hier Sony als voorbeeld, maar dit verhaal geld natuurlijk voor iedere fabrikant die wil participeren in het spinnenweb dat Ziggo heet.

Conclusie: Als Ziggo klant ben je gewoon de sjaak.
Lightning99 is offline  
Oud 4 augustus 2009, 09:26   #209
twigger
Senior Member

twigger's schermafbeelding
Standaard

@Riparius (of andere die antwoord weten)

In de lijst van tv's met CI+ die anoniem gepubliceerd heeft staat de Sony 40W5710 niet bij, je zei laatst dit in dit topic dat de 5710 dus ook van een CI+ is voorzien.
De 5710 is toch een nieuwer model dus zou die toch ook geschikt moeten zijn voor CI+

Ik vind het i.i.g vreemd dat die niet in de lijst met gecertificeerde Sony tv's staat.

Laatst gewijzigd door twigger; 4 augustus 2009 om 09:40
twigger is offline  
Oud 4 augustus 2009, 09:39   #210
Bertus74
Member

Bertus74's schermafbeelding
Standaard

Ik heb hier ook gemengde gevoelens over. Aan de ene kant wil ik een toestel met zoveel mogelijk functionaliteit, aan de ander kant wil ik ook een toestel dat 100% werkt.

Voor een Sony TV weet ik het niet, maar bij een Philips toestel kun je talen/landen instellen. Per land gelden er andere specificaties.

Ik snap je gevoel dat je bij Ziggo de Sjaak bent, maar bij Ziggo heb je tenminste nog (enige) keuze. Bij UPC wordt CI+ niet eens geimplmenteerd en zit je vast een paar UPC boxen.
Bertus74 is offline  
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale TV - DVB-C en CI+

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten