Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Internet > Ziggo Internet - Vragen en nieuws

Mededelingen

Ziggo Internet - Vragen en nieuws Discussies en vragen over problemen met je Ziggo Internet-verbinding en modem, nieuwe internetdiensten, voip e.d.

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 augustus 2009, 00:02
Barfman's schermafbeelding
Barfman Barfman is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles-in-1 Extra / Netgear WNDR3700 (N600)
DTV: Cisco 8485DVB + CI+
Standaard

Ik heb een vraagje:
Ik zie hier op het forum wat screens van het aris status scherm, en het valt mij op dat hier mensen zijn met 4 downstreams. Ik zelf heb ook een alles in 1 extra, maar heb maar 3 downstreams. Overigens is mijn download snelheid prima in orde, maar mijn upload is net aan 2 Mbit. Mijn status van mijn modem veranderd erg vaak, vooral het upload gedeelte veranderd vaak van channel type. Meest staat hij op DOCSIS2.0 (ATDMA), maar zoals nu staat hij op Docsis DOCSIS1.x (TDMA)

Oud 1 augustus 2009, 09:40
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member

Ziggo Internet: CMax300|TC7210|Asus RT-AC87U(Merlin)
DTV: CI+1.3 LG|Horizon 7401|Humax 5050&5200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Barfman Bekijk bericht
Ik heb een vraagje:
Ik zie hier op het forum wat screens van het aris status scherm, en het valt mij op dat hier mensen zijn met 4 downstreams. Ik zelf heb ook een alles in 1 extra, maar heb maar 3 downstreams.
In Multikabel gebied zijn in sommige gebieden nog CMTS'sen wat gemodificeerde docsis-2 cmts'sen zijn. Deze kunnen op dit moment maximaal 3 streams aan, waardoor de maximum snelheid daarvan zo'n 75Mbit zal zijn (3 keer 25Mbit). Pas na de vervanging van deze kan de speed naar 80Mbit en hoger. Maar voor 50Mbit zal dit niet uitmaken.

Citaat:
Overigens is mijn download snelheid prima in orde, maar mijn upload is net aan 2 Mbit. Mijn status van mijn modem veranderd erg vaak, vooral het upload gedeelte veranderd vaak van channel type. Meest staat hij op DOCSIS2.0 (ATDMA), maar zoals nu staat hij op Docsis DOCSIS1.x (TDMA)
Wat me wel opvalt is dat je upstream-power erg laag is (rond de 40dBmV) en je dowstream signaalsterkte erg hoog. Het lijkt erop dat je een retourgeschikte versterker gebruikt voor je modem, of een actieve splitter. Klopt dat?

Misschien zit er ook een uitgang op die versterker/splitter met een lagere versterking? Misschien dat je upload nu wat overstuurd wordt en dat het stabieler en sneller is als je de waarden wat normaler krijgt. (44~48 dBmV)
Oud 1 augustus 2009, 09:51
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meesdroo Bekijk bericht
Ziggo heeft nog nooit op zo grote schaal zo veel modems vervangen in korte tijd. Zij hebben ook nog nooit zo krap in hun IP-nummers gezeten. Bovendien hadden somige opgeslokte providers vaste IP-nummers, en waren anderen eraan gewend jaren het zelfde IP-nummer te krijgen. Dit heeft er toe geleid dat een niet onaanzienlijk aantal gebruikers i.p.v. DHCP te gebruiken een vast IP-nummer/netmask/gateway/dns-server in zijn router heeft geprogrammeerd. Door de massale modemswap komt het nu dus vrij vaak voor, dat iemand een nieuw modem, en via DHCP, een nieuw IP-adres krijgt, maar zijn vast ingeprogrammeerde oude blijft gebruiken. Ziggo deelt dat oude (dat vrij zou moeten zijn) vervolgens uit aan iemand anders die ook zijn modem heeft geswapt en wel DHCP gebruikt. Je krijgt nu een partij touwtrekken; wie de lijn het hardst gebruikt weet hem het langste vast te houden. Deze storing, die wel het gevolg van de invoering van het Arris modem is, maar niet de schuld van dat modem zelf, zou zich op de lange duur vanzelf op moeten lossen. Om ook in de tussentijd van de ellende af te zijn verandert men van de router (of wanneer direct aangesloten de PC) het MAC adres (een van de leading 0's in iets anders is het veiligste) zodat je een nieuw IP-adres krijgt om te proberen of dat echt vrij is.
Na een modemswap krijg je over het algemeen hetzelfde IP adres terug omdat voor de DHCP server niets wijzigt. De leasetijd van ip-adressen is niet zo lang. Als je de eerste lease krijgt is dat 1 uur, na verlenging hiervan wordt het pas 7 dagen. Dus iemand die vaak van ip wisselt om te testen houdt de ip's maar kort 'vast'.

Een vast ip invoeren in de router zal ook niet werken omdat de verbinding dan weg zal vallen. Bij een ip-conflict (als het ip wel uitgegeven wordt) zal degene met het 'vaste ip' ook een probleem hebben. Over het algemeen zullen dit soort problemen dus bijna niet voorkomen.

Maar door modemswap actie worden er niet persé meer ip's uitgegeven dan normaal omdat wanneer dezelfde router of pc aangesloten wordt hetzelfde ip gewoon weer teruggegeven wordt. Er zijn ook geen berichten bekend van een (tijdelijk) tekort aan ip's.
Oud 1 augustus 2009, 19:41
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CeeS Bekijk bericht
In Multikabel gebied zijn in sommige gebieden nog CMTS'sen wat gemodificeerde docsis-2 cmts'sen zijn. Deze kunnen op dit moment maximaal 3 streams aan, waardoor de maximum snelheid daarvan zo'n 75Mbit zal zijn (3 keer 25Mbit). Pas na de vervanging van deze kan de speed naar 80Mbit en hoger. Maar voor 50Mbit zal dit niet uitmaken.

Wat me wel opvalt is dat je upstream-power erg laag is (rond de 40dBmV) en je dowstream signaalsterkte erg hoog. Het lijkt erop dat je een retourgeschikte versterker gebruikt voor je modem, of een actieve splitter. Klopt dat?

Misschien zit er ook een uitgang op die versterker/splitter met een lagere versterking? Misschien dat je upload nu wat overstuurd wordt en dat het stabieler en sneller is als je de waarden wat normaler krijgt. (44~48 dBmV)
Ik heb de Linksys WRT350N v2, en er zit tussen mijn aris modem en kabelingang een NTU 862 splitter. Ik heb de boel 24 juli aangesloten, en toen was mijn upload rond de 3 a 4 Mbit. Na afgelopen donderdag is mijn upload ingestort naar 1 mbit, op dit moment haal ik ook niet hoger dan 1 mbit, en de download blijft steken op 38 mbit. Vanaf donderdag staat mijn channel type bij upload dus ook op DOCSIS1.x (TDMA).
Oud 1 augustus 2009, 19:51
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Barfman Bekijk bericht
Ik heb de Linksys WRT350N v2, en er zit tussen mijn aris modem en kabelingang een NTU 862 splitter. Ik heb de boel 24 juli aangesloten, en toen was mijn upload rond de 3 a 4 Mbit. Na afgelopen donderdag is mijn upload ingestort naar 1 mbit, op dit moment haal ik ook niet hoger dan 1 mbit, en de download blijft steken op 38 mbit. Vanaf donderdag staat mijn channel type bij upload dus ook op DOCSIS1.x (TDMA).
Welke NTU-862 heb je? Er zijn uitvoeringen waar meerdere I/O poorten voor data op zitten waarbij sommige iets minder versterken,die uitgang met een lagere versterking kun je dan beter gebruiken.

Je hebt neem ik aan ook al eens geprobeerd om het modem te resetten om te zien of het daarna sneller gaat ?
Oud 1 augustus 2009, 20:23
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CeeS Bekijk bericht
Welke NTU-862 heb je? Er zijn uitvoeringen waar meerdere I/O poorten voor data op zitten waarbij sommige iets minder versterken,die uitgang met een lagere versterking kun je dan beter gebruiken.

Je hebt neem ik aan ook al eens geprobeerd om het modem te resetten om te zien of het daarna sneller gaat ?
Ik heb de NTU 862/60E (DATASHEET PDF FILE) Ik heb de kabelingang op de Cable I/Q R-TV aangesloten, en het modem op de I/Q 3 ingang.

Laatst gewijzigd door Barfman; 1 augustus 2009 om 20:32
Oud 1 augustus 2009, 22:29
meesdroo's schermafbeelding
meesdroo meesdroo is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles-in-1 +;Motorola SBV5121E;Sitecom WL-600;IPCOP 1.4.21+CopFilter;Linksys 54G;Sparc;PC's;MACs
DTV: humax IR-FOX C; samsung DCB-B270R.
Smile

CeeS,

Je stelt:
"Na een modemswap krijg je over het algemeen hetzelfde IP adres terug omdat voor de DHCP server niets wijzigt".

Dat zal misschien voor jouw eigen verbinding gelden (een onderbezette gateway?), maar ikzelf krijg één op de twee keer modem (hard) resetten (de motorola heeft de neiging na een week wat trager te worden) een nieuw IP-adres. Dat maakt mij niet uit; automatische scripts passen mijn dyndns en andere namen gelijk aan, maar ik heb hier nu zeker aan mijn tiende IP-adres toe en ik heb zelfs al nieuwe gehad bij een lease renew (die hier overigens nog regelmatig om de 24 uur langskomt).
Mijn modem is overigens nog nooit langer dan 10 seconden uit de lucht geweest.
Voorbeelden (op volgorde, uit mijn router logs) van de laatste 2 maanden (juni-juli) zijn:
84.104.23.124
84.105.205.167
84.105.205.39
84.104.18.28
84.104.18.36 ( gewoon bij een lease renew van DEZELFDE gateway )
84.104.23.173 ( idem, maar wél een andere gateway )
Al die tijd werk ik met één en hetzelfde MAC-adres!
Dat lijkt toch niet erg op de door jou beschreven situatie.....

Verder geen enkel probleem; alles 105% snel, 100% betrouwbaar, ideale signaal en S/N waarden, 0 uncorrectable codewords kortom een model aansluiting (dus geen monteurs s.v.p. ).

Ik heb zelf bij die swaps nog nooit last gehad van een concurrerend IP-adres (of ik ben zo druk dat ik het niet merk), maar ik heb op dit forum al diverse gevallen gezien van verbindingen die (na een modemswap) om de 5-30 minuten wegvielen, terugkwamen na een harde reset, en langer in de lucht leken te blijven wanneer ze (met b.v. pingen) druk gebruikt werden.
Het veranderen van het MAC adres loste dit probleem dan vaak op.

Ik heb ook diverse gevallen gezien van mensen die (nog) hard-coded IP-adressen gebruikten.

Ik realiseer me dat het veranderen van MAC-adres vaak ook tot gevolg heeft dat je op een andere gateway kan komen te zitten. Maar ik heb niet het gevoel dat Ziggo veel slecht functionerende gateways heeft, en die verklaren alle bijverschijnselen ook nooit zo passend.

Voorlopig kan je me dus niet echt overtuigen,

Mees de Roo
Oud 1 augustus 2009, 22:42
Senior Member

Ziggo Internet: Alles-in-1 +;Motorola SBV5121E;Sitecom WL-600;IPCOP 1.4.21+CopFilter;Linksys 54G;Sparc;PC's;MACs
Question

Barfman,

Is het voor jou uitvoerbaar een korte upload/download test te doen met alléén het modem (zonder de versterker) direct op de AOP?
Zoek i.v.m. ruzie met huisgenoten een TV-kijk-loze periode.
Ik ben dan niet alleen beniewd naar de resultaten van die test, maar ook naar de resultaten van je modem-uitlezing.
Het gedrag van je upload is namelijk, ondanks schijnbaar goede signaal-waarden, toch zeer suspect; kan je ook een modem-logfile uitlezen?

Mees de Roo
Oud 1 augustus 2009, 23:26
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meesdroo Bekijk bericht
Barfman,

Is het voor jou uitvoerbaar een korte upload/download test te doen met alléén het modem (zonder de versterker) direct op de AOP?
Zoek i.v.m. ruzie met huisgenoten een TV-kijk-loze periode.
Ik ben dan niet alleen beniewd naar de resultaten van die test, maar ook naar de resultaten van je modem-uitlezing.
Het gedrag van je upload is namelijk, ondanks schijnbaar goede signaal-waarden, toch zeer suspect; kan je ook een modem-logfile uitlezen?

Mees de Roo
Ik kan morgenochtend wel even testen, dan gooi ik de splitter en mijn router er wel even tussen uit. Moet ik de log file van nu doorgeven, of als ik de splitter er tussen uit haal. Op dit moment ziet het er zo uit:

Oud 1 augustus 2009, 23:44
Senior Member

Question

Barfman,

Ik heb al eens eerder iemand in dit forum proberen te helpen waarvan de (CM) logfile leek te zijn blijven steken na een paar oude events gelogd te hebben; was jij dat of zie ik dit nu voor de tweede keer (niet op mij letten ik wordt oud, en dan krijg je Alt.., Alt.. of hoe dat ook weer heet)
Je kunt die router wat mij betreft (liever zelfs) laten zitten (als dat uitlezen maar goed gaat). Ik wil eigenlijk uitsluitend de invloed van die splitter (en met name wat hij doet met de upstream - en ik weet ook wel dat het goede antwoord "niks" is, maar ik wil weten of die splitter dat ook weet).

Mees de Roo
,

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Internet > Ziggo Internet - Vragen en nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten