Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > Humax > Humax iHDR5050-C (HD-PVR)

Mededelingen

Humax iHDR5050-C (HD-PVR) Ervaringen, vragen en opmerkingen over deze High Definition Personal Video Recorder van Humax

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 juni 2009, 15:06
albov's schermafbeelding
albov albov is offline
Member

Ziggo Internet: Ziggo alles in 1 20000 kb/s
DTV: Humax HDPVR-iHDR5050-C HD Twin Tuner PVR
Standaard omzetten HD naar MKV-X264 bestand

Omdat ik geen goede tutorial heb kunnen vinden voor het bewerken van een opgenomen HD bestand naar een MKV-X264 bestand, ben ik wat aan het zoeken gegaan op internet en is het me eindelijk gelukt om goede kwaliteit MKV bestanden te maken.

De volgende tools gebruik ik hiervoor en zijn allemaal freeware.
TSDoctor 0,93 beta (http://www.afterdawn.com/software/vi.../ts-doctor.cfm)

H.264 TS Cutter (http://www.softpedia.com/get/Multime...S-Cutter.shtml)

HDConvertToX (http://www.softpedia.com/get/Multime...nvertToX.shtml)

Open met TS Doctor het HD ts bestand. Als er meerdere geluidssporen opstaan, laat er dan 1 geluidsspoor over, anders werkt HDconvertToX niet meer.
Klik op Start en het bestand wordt opnieuw opgeslagen als een fixed ts bestand.
Van de foutmelding na het opslaan niets aantrekken.

Wil je het bestand bewerken om bijv. reclame er uit te halen, dan kan dit met H.264 TS Cutter.
M.b.v. start en end, kun je het gedeelte aangeven wat je wilt bewaren, klik op add (dit kun je meerdere keren doen) en daarna op cut om het op te slaan.

Vervolgens HDConvertToX openen om het bestand op te slaan als een MKV bestand met X264 codec.
Een uitgebreide uitleg hoe dit programma werkt staat hier: http://www.64k.it/andres/data/hdconv...onvertToX.html

De kwaliteit van het mkv bestand is perfect ook met lagere bitrates en ook de ondertiteling van bijv. NGC HD blijft bewaard.

Let er wel dat je bij HD bestanden met 5.1 geluid, bij Audio, de encoding op ac3 Audio zet en Audio Channels op original om het 5.1 geluid te bewaren.

Succes ermee.
Oud 22 juni 2009, 10:49
marijnacht's schermafbeelding
marijnacht marijnacht is offline
Junior Member

Ziggo Internet: televisie
Standaard

Duidelijke en heldere uitleg.
Ik ga het vanavond maar eens proberen. Bedankt!
Oud 6 juli 2009, 14:55
Lacrosse's schermafbeelding
Lacrosse Lacrosse is offline
Member

Standaard

Nu Ned 1, 2 en 3 in HD uitzenden ben ik als leek ook maar eens in deze materie gedoken. Ik heb alle instructies nauwgezet gevolgd en tal van instellingen geprobeerd, maar het lukt me maar niet om het uiteindelijke MKV-bestand foutloos af spelen. Ik kan de Humax TS-bestanden prachtig tot twee derde comprimeren (bijv. van 100 MB naar zo'n 30 MB), maar bij het afspelen van het MKV-bestand loopt het geluid niet synchroon met het beeld. Bovendien is het beeld niet honderd procent glad, om het zo maar te zeggen: ik zie hier en daar wat kartellijntjes in letters en logo's. Kan albov, of iemand anders, misschien aangeven welke instellingen een mooi resultaat opleveren?

Laatst gewijzigd door Lacrosse; 6 juli 2009 om 15:07
Oud 7 juli 2009, 16:12
Member

Standaard

Het blijft een moeilijke materie, hoor. Ik kan de Humax TS-bestanden zoals gezegd prachtig comprimeren naar MKV, maar ik zit met één irritant probleem. Het uiteindelijke videobestand heeft veel blokjes en strepen en zwabbert bij snelle bewegingen. Ik weet niet hoe ik dat glad krijg. Als ik voor "Telecine" kies bij De-interlace Filters krijg ik wel een aardig vloeiend beeld, maar dan loopt het geluid niet synchroon. Dat komt denk ik omdat je bij Telecine slechts een framerate van 20.000 krijgt. Bij "none" is het wel goed: 25.000 fps.

De grote vraag is dus: met welke instellingen of filter krijg ik het zaakje glad? Ik zit er zó dichtbij, ik weet het zeker, maar ik krijg het niet voor elkaar!
Oud 8 juli 2009, 00:13
albov's schermafbeelding
albov albov is offline
Member

Ziggo Internet: Ziggo alles in 1 20000 kb/s
DTV: Humax HDPVR-iHDR5050-C HD Twin Tuner PVR
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lacrosse Bekijk bericht
Het blijft een moeilijke materie, hoor. Ik kan de Humax TS-bestanden zoals gezegd prachtig comprimeren naar MKV, maar ik zit met één irritant probleem. Het uiteindelijke videobestand heeft veel blokjes en strepen en zwabbert bij snelle bewegingen. Ik weet niet hoe ik dat glad krijg. Als ik voor "Telecine" kies bij De-interlace Filters krijg ik wel een aardig vloeiend beeld, maar dan loopt het geluid niet synchroon. Dat komt denk ik omdat je bij Telecine slechts een framerate van 20.000 krijgt. Bij "none" is het wel goed: 25.000 fps.

De grote vraag is dus: met welke instellingen of filter krijg ik het zaakje glad? Ik zit er zó dichtbij, ik weet het zeker, maar ik krijg het niet voor elkaar!
Om wat voor hd-materiaal gaat het? het maakt nogal wat uit of het om 720p of 1080i gaat. Bij 720p (bijv. Sport1) hoef je geen de-interlace filter te gebruiken, bij 1080i (meeste andere zenders) wel, ik gebruik meestal de interlaced HQ filter.
Als het beeld streperig en blokkerig wordt, heb je de bitrate waarschijnlijk te laag staan, dit kun je bij Final MB Size of Manual Set Bitrate instellen, dit is een kwestie van uitproberen.

Ik heb zelf soms ook een probleem dat het geluid niet helemaal synchroon loopt. Hiervoor is er wel een oplossing, maar wel heel omslachtig.

Je moet dan eerst het geluidsspoor uit het ts bestand halen.
Dit kan met het programma tsMuxeR, hier te downloaden: http://www.videohelp.com/tools/tsMuxeR. Je opent met dit programma het ts bestand, zet de output op demux, de H.264 bestand uitvinken en de mpeg-audio aanvinken. met Start demuxing wordt dan het audio bestand er uitgehaald. Dit is een mpa bestand. Deze moet je eerst converteren naar een mp3 bestand, kan bijv met een programma als SoundTaxi (is helaas geen freeware) Met een sound bewerkingsprogramma als bijv. CoolEdit pro of SoundForge kun je dit geluidsbestand bewerken. Als het geluid iets achter loopt, maak je het iets korter, (paar tiende van een seconde is meestal voldoende) en dan opslaan. Met het programmaMKVMerge (http://www.bunkus.org/videotools/mkv...s.html#windows) kun je het mkv bestand en het aangepaste mp3 bestand weer samenvoegen tot een geheel. Als het goed is, loopt het geluid dan weer synchroon met het beeld.

Misschien dat het ook simpeler kan, maar zo heb ik het probleem opgelost.
Oud 8 juli 2009, 07:14
Member

Standaard

Bedankt voor de informatie, albov. Het gaat om 1080i-materiaal dat problemen oplevert. In een van de vele pogingen die ik heb getest zat ook de interlaced HQ filter, maar ik zal er nog eens naar kijken. Ik dacht als leek dat het zwabberende beeld meer iets te maken had met deblocking of zo.

Ondertussen heb ik wel een soortgelijk programma gevonden, HandBrake. Je vindt het hier: http://handbrake.fr

Erg handig is ook de handleiding, waar alle termen mooi worden uitgelegd: http://trac.handbrake.fr/wiki/HandBrakeGuide

Het programma is voor mij gebruikersvriendelijker doordat het een aantal presets heeft. Het lukt me nu wel om geluid en (vloeiend) beeld overeen te laten komen. Bovendien hoef je minder rommel te installeren.
Oud 8 juli 2009, 09:00
MrDroopy's schermafbeelding
MrDroopy MrDroopy is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect&Play Max | Ziggo CH7465LG Connect Box | d-link dir-855
DTV: Horizon | Humax 5200c | Cisco 8455 | Samsung dcb-h360r | FireDTV
Standaard

Sowieso niet teveel comprimeren als het HD materiaal is. De streams van ned 1,2 en 3 zijn al behoorlijk mpeg4 gecomprimeerd en als je daar comprimeert zul je het eigenlijk altijd en onverbiddelijk zien.

Alleen specifiek materiaal, zoals tekenfilms of films met heel veel statische content daar valt meer winst te halen.
Oud 8 juli 2009, 13:35
Member

Standaard

Bij mij staat steeds "deblock=1:-1:-1", terwijl ik volgens mij "deblock=1:0:0" moet hebben voor een glad resultaat. Ik kan die setting nog steeds niet vinden in HDConvertToX.
Oud 9 september 2009, 16:50
Pharos2001's schermafbeelding
Pharos2001 Pharos2001 is offline
Junior Member

Ziggo Internet: Alles in 1
DTV: humax ihdr-5050c
Standaard

http://mgv.multikabel.nl/forum/showt...t=17470&page=7

Kijk in deze thread voor meer en betere oplossingen. GRATIS S/W
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > Humax > Humax iHDR5050-C (HD-PVR)

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten