• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Stroomverbruik gemeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

alma

Met een Voltcraft Energy Check 3000 ben ik maar eens gaan meten wat ons schatje trekt uit het stopcontact.
Het valt me alleszins mee. Ik las eerder berichten dat de laagste spaarstand wel 20 Watt scheelde met de gewone uitstand, en de handleiding vertelt me dat het stroomverbruik max. 28 Watt is.

Ik heb in verschillende omstandigheden het gebruik gemeten. Spaarstand, uitstand, aan met radio, met tv, met HD tv, met opname, met twee opnames, met kijken er bij.
Dit is het resultaat:
- spaarstand: 0,6 Watt :sleep:
- uitstand: 3,1 Watt :thumb up:
- updating: 16 Watt
- Opnemen hd + sd : 14,5 Watt
- idem, + kijken: 17 watt
- kijken sd : 17 Watt
- kijken hd: 18,2 Watt
- radio luisteren: 16,4 Watt

Het maximale verbruik tijdens de meting van een dag is 26 Watt; daar was ik niet bij, geen idee wat er toen gebeurde.

Het verschil tussen de spaarstand en de gewone uitstand is dus miniem, in de uitstand is de klok zichtbaar en wordt het antennesignaal doorgegeven. Het opstarten is niet sneller daarmee.

Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel, er worden door beide kanten altijd ongefundeerde aannames gedaan ("het ding vreet stroom!" of "Hij gebruikt bijna niks in spaarstand"), zo weten we tenminste een beetje waar we het over hebben.
Een echte uitknop zou nog het beste zijn, maar goed, <1,5 watt is niet rampzalig te noemen.
 
Mooi werk Marc :applause:

Was net van plan om komende weken zelf eens een power analyser van mijn werk mee te nemen en te kijken. Doe ik misschien alsnog, hebben we een dubbel check :D

Die anderhalf watt verschil tussen power save en gewoon stand-by is duidelijk het verschil in het display'tje en de tuner. Kan aardig kloppen. Dat ie rond de 18 watt in normaal bedrijf blijft is heel netjes voor een dergelijk apparaat.
 
Een echte uitknop zou nog het beste zijn, maar goed, <1,5 watt is niet rampzalig te noemen.
Die knop zit er ook, maar aan de achterkant. Ik vind zelf 3,1 Watt in de gewone uitstand al zo weinig dat ik overweeg hem daarop te houden, en de televisie er weer het antennesignaal van te laten afsnoepen. Die heb ik nu even een aparte kabel gegeven om het ouderwetse teveekijken mogelijk te maken zonder de Humax te hoeven storen.

Marc
 
Mooi werk Marc :applause:

Was net van plan om komende weken zelf eens een power analyser van mijn werk mee te nemen en te kijken. Doe ik misschien alsnog, hebben we een dubbel check :D

Die anderhalf watt verschil tussen power save en gewoon stand-by is duidelijk het verschil in het display'tje en de tuner. Kan aardig kloppen. Dat ie rond de 18 watt in normaal bedrijf blijft is heel netjes voor een dergelijk apparaat.
Vind ik ook. Mijn Sony hdd/dvd recorder verbruikt 50 Watt daarvoor, en als je die programmeert met pvs... (eh, die afko voor met tijdcode opnemen), dan verbruikt-ie de hele dag door 50 Watt.

Wil je alsjeblieft ook nog even zelf checken? Goed idee.

Marc
 
Ik kan de getallen bevestigen. Gemeten met een eenvoudige Kill-a-Watt meter die geen getallen achter de komma geeft, maar wat hij meet komt overeen met de eerder geposte waarden.

De "hoge" piek van ongeveer 26W gebeurt bij het opstarten van de harddisk als de Humax uit standby komt. Deze piek duurt maar ongveer 3s. In een stille kamer hoor je de harddisk opstarten, daarna hoor je hem alleen als je zo'n beetje je oor op het apparaat legt.

Ik vind dit een heel goede prestatie van Humax, zo'n energiezuining en stil apparaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind dit een super goede prestatie van Humax en had het niet verwacht dank dus voor deze test.
 
Je kan een spanning onder de 1.5 V meten door een lamp of wat dan ook aan te sluiten op het stopcontact, dan de spanning meten, en daarna de Humax in spaarstand erbij aansluiten (dus op hetzelfde stopcontact). Dan weer de spanning meten en het verschil is het spaarstand vd Humax.
 
Je kan een spanning onder de 1.5 V meten door een lamp of wat dan ook aan te sluiten op het stopcontact, dan de spanning meten, en daarna de Humax in spaarstand erbij aansluiten (dus op hetzelfde stopcontact). Dan weer de spanning meten en het verschil is het spaarstand vd Humax.

Als we Volt veranderen in Watt dan kan dit wel werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan