Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > Humax > Humax iHDR5050-C (HD-PVR)

Mededelingen

Humax iHDR5050-C (HD-PVR) Ervaringen, vragen en opmerkingen over deze High Definition Personal Video Recorder van Humax

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt jij van de kwaliteit van het sd-beeld van de 5050c
Slecht 17 6,67%
Redelijk 40 15,69%
Goed 134 52,55%
Uitmuntend 64 25,10%
Aantal stemmers: 255. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 mei 2009, 22:13
bitsflew's schermafbeelding
bitsflew bitsflew is offline
Senior Member

DTV: Sony 40W2000, Samsung DCB-H360R, Humax IRHD-5050-C, Humax IRHD-5000, Sony 32D3000 + AlphaCrypt
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CeeS Bekijk bericht
De meeste (alle??) TV's hebben geen mogelijkheid om het beeld nog te bewerken/zoomen indien het via HDMI binnenkomt. (in elk geval mijn JVC TV ook niet). Zoomen moet je dus op de Humax doen als je dat zou willen.
Bij Sony TV's kun je een HDMI signaal handmatig zoomen (wide/zoom/smart)

De zoom opties van de Humax zijn onbruikbaar om een 4:3 beeld op te rekken, de ondertiteling valt buiten beeld of je zit te kijken naar horizontaal vervormde gezichten (fatty vision)

Via HDMI gebruik 'wide' voor 16:9 en 'smart' voor 4:3, in de smart stand wordt het beeld opgerekt zonder storende vervorming en de ondertiteling blijft volledig zichtbaar.

Laatst gewijzigd door bitsflew; 21 mei 2009 om 23:50
Oud 1 juni 2009, 04:31
Riparius's schermafbeelding
Riparius Riparius is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bitsflew Bekijk bericht
Kan op dit moment alleen handmatig, want in tegenstelling tot SCART geeft HDMI geen aspect informatie door aan de TV.
Dit klopt niet. Ik heb een aantal proefjes gedaan met mijn eigen apparatuur waaruit onomstotelijk is komen vast te staan dat HDMI wel aspect ratio kan doorgeven aan een aangesloten TV, zie hier. Het punt is echter dat een HD signaal (720p of 1080i of 1080p) door een TV altijd als 16:9 wordt opgevat, hetgeen technisch correct is aangezien er geen 4:3 aspect ratio is gedefinieerd voor HD resoluties.

Het kan natuurlijk zijn dat sommige (?) TV's de aspect ratio van 576i of 576p signalen via HDMI gewoon negeren, maar dat is dan een probleem van de TV, niet van HDMI an sich.

De vraag die nog open staat is of de Humax 5050 via HDMI zonder upscaling nu wel of geen aspect ratio info naar de aangesloten TV stuurt.
Oud 1 juni 2009, 11:57
Rhodanos's schermafbeelding
Rhodanos Rhodanos is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles in 1 Extra, Ubee EVM3200, Netgear WNDR3700
DTV: Humax iHDR 5050-C
Standaard

In de betreffende threat vindt je al wat commentaaar. De humax geeft via hdmi inderdaad de correcte aspectratio door, ook in de hoge resoluties. Maar de vraag is nu hoe de tv daarmee omgaat bij in zoomen. En daar gaat het dus fout. Daarom is een zoomfunctie in de Humax wenselijk.

Ter vergelijk: ik heb een oppo-dvdspeler met ingebouwde zoomfunctie. Hoewel dit niet perfect werkt, benaderd het de ideaalsituatie wel redelijk.
Oud 1 juni 2009, 15:16
Riparius's schermafbeelding
Riparius Riparius is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhodanos Bekijk bericht
In de betreffende thread vind je al wat commentaaar. De humax geeft via hdmi inderdaad de correcte aspectratio door, ook in de hoge resoluties.
Zoals gezegd kan dat binnen de standaard gewoon niet. Een HD signaal (720p, 1080i, 1080p) is per definitie altijd 16:9 full frame. Er bestaat geen onderscheid tussen 16:9 anamorf of 4:3 full frame bij HD, terwijl dat onderscheid er bij SD (576i, 576p) wél is. Natuurlijk kan de Humax, evenals andere toestellen met upscaling (DVD spelers en recorders) een full frame SD 4:3 plaatje wel (automatisch) omzetten naar HD 16:9 pillarbox, zodat je op een aangesloten 16:9 TV een correct 4:3 plaatje krijgt te zien met zwarte stroken aan de beide zijkanten. Maar voor de TV zelf is en blijft dit een 'wide' signaal.

Citaat:
Maar de vraag is nu hoe de tv daarmee omgaat bij in zoomen. En daar gaat het dus fout. Daarom is een zoomfunctie in de Humax wenselijk.

Ter vergelijk: ik heb een oppo-dvdspeler met ingebouwde zoomfunctie. Hoewel dit niet perfect werkt, benaderd het de ideaalsituatie wel redelijk.
Er gaat technisch gezien niets fout. De TV ontvangt een HD signaal en dat is per definitie 16:9 full frame, en dus is er volgens de TV niets in te zoomen. Het probleem ontstaat doordat sommige gebruikers wel willen gaan inzoomen en/of horizontaal willen gaan oprekken bij een 16:9 pillarboxed 4:3 plaatje en ook nog willen dat dat automatisch gaat.
Oud 1 juni 2009, 16:00
Sjaool's schermafbeelding
Sjaool Sjaool is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect en Play Complete / Technicolor TC7210 / WNDR3700 v1
DTV: Horizon Mediabox / Humax iHDR-5200C / Humax iHDR-5050C / Samsung UE32F5500
Standaard

Op zich zou ik een smartzoom à la Philips wel een leuke functie vinden voor de Humax 5050C.
Dat b.v. de beide zijkanten van het beeld meer opgerekt wordt dan het midden van het beeld.

Puristen zullen dit niks vinden maar ik zou er wel blij mee zijn.
Oud 2 juni 2009, 12:41
Joop558's schermafbeelding
Joop558 Joop558 is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Internet Glasvezel 100/100 KPN all in one standaard
DTV: KPN IPTV HMB2260 glasvezel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaool Bekijk bericht
Op zich zou ik een smartzoom à la Philips wel een leuke functie vinden voor de Humax 5050C.
Dat b.v. de beide zijkanten van het beeld meer opgerekt wordt dan het midden van het beeld.

Puristen zullen dit niks vinden maar ik zou er wel blij mee zijn.
Ik zou zeggen, zet het op de wishlist en wie weet.
Oud 2 juni 2009, 13:41
Sjaool's schermafbeelding
Sjaool Sjaool is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect en Play Complete / Technicolor TC7210 / WNDR3700 v1
DTV: Horizon Mediabox / Humax iHDR-5200C / Humax iHDR-5050C / Samsung UE32F5500
Standaard

^Bij deze, misschien?
Oud 2 juni 2009, 13:48
bitsflew's schermafbeelding
bitsflew bitsflew is offline
Senior Member

DTV: Sony 40W2000, Samsung DCB-H360R, Humax IRHD-5050-C, Humax IRHD-5000, Sony 32D3000 + AlphaCrypt
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaool Bekijk bericht
^Bij deze, misschien?
Iets soortgelijks (16:10 modus voor 4:3 content) staat al in de wishlist.
Oud 10 augustus 2009, 09:51
JanL.'s schermafbeelding
JanL. JanL. is offline
Member

DTV: Humax 5050C
Standaard

Ik heb zojuist "goed" gestemd voor het SD beeld.
Ik heb het kritisch vergeleken met het SD beeld van de Samsung 360. Beide zijn op dezelfde manier aangesloten via goede HDMI kabels --> Denon AV versterker en dan naar 42" full HD Sharp LCD.
Het SD beeld van de Samsung is iets beter / scherper. Dit kan ik vooral zien in de scherpte van de zender logo's. Bij bewegende beelden is het moeilijk om (veel) verschil te zien. De Humax lijkt soms een wat softer beeld te geven.
Maar als je enige tijd naar de Humax kijkt is het SD beeld gewoon goed (genoeg).
HD is met beide uitstekend .

Laatst gewijzigd door JanL.; 10 augustus 2009 om 09:56
Oud 4 september 2009, 19:38
ton250's schermafbeelding
ton250 ton250 is offline
Senior Member

Ziggo Internet: All in 1 plus, Ubee EVW320B, Buffalo DD-WRT
DTV: Humax iHDR5050-C, Samsung DCB-H360R
Standaard SD kwaliteit

Net de Humax aangeschaft.
De SD kwaliteit via HDMI (1080i) is slecht, maar na wat aanpassingen in de instellingen is het mogelijk om tot een redelijk beeld te komen.
Ben benieuwd of het waar is dat het beeld steeds beter wordt, of dat het gezichtsbedrog is.
Afstandbediening werkt prima, Ook de codes voor de Sharp TV en Panasonic BD speler maken het een handig apparaat. Geen dure alles kunner nodig.

Ton
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > Humax > Humax iHDR5050-C (HD-PVR)

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten