Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Vragen en Opmerkingen

Mededelingen

Vragen en Opmerkingen Algemene vragen en opmerkingen over digitale TV en Radio bij Ziggo

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 augustus 2008, 11:34
CeeS's schermafbeelding
CeeS CeeS is offline
Senior Member

Ziggo Internet: CMax300|TC7210|Asus RT-AC87U(Merlin)
DTV: CI+1.3 LG|Horizon 7401|Humax 5050&5200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TipX Bekijk bericht
Kanaal 14. Overigens zijn de studiobeelden uit Nederland wel perfect. Het zit dus in het aangeboden signaal uit China.
Je kunt eens kijken of je het beeld op kanaal 67 (testnetwerk) beter vindt, dan kun je met dezelfde resolutie als eurosport hd vergelijken.
Oud 9 augustus 2008, 12:39
kassiesa's schermafbeelding
kassiesa kassiesa is offline
Junior Member

Standaard

Het beeld op kanaal 67 is wel iets beter dan op kanaal 14. Voornamelijk scherper bij de studio opnames. Vanmorgen bij het wielrennen met snel bewegende beelden is er weinig verschil waarneembaar. Maar ook bij het wielrennen gaf Eurosport HD het beste beeld.

Overigens was de slechte kwaliteit bij de openingsceremonie niet te wijten aan resolutie. Het was beeld was gewoon minder scherp met een behoorlijke hoeveelheid ruis.

En het betreft inderdaad het signaal uit China. Ned 1 1080i geeft wel een haarscherp beeld zonder ruis uit de studio. Alleen het geluid loopt wel erg ver uit sync.
Oud 11 augustus 2008, 21:32
TipX's schermafbeelding
TipX TipX is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Extra / Ubee
DTV: Panasonic TX-55AX630 CI+ & HUMAX 5200
Standaard

Zojuist op het testkanaal kunnen vergelijken met 'zwemmen'. Hier valt ook weer op; de beelden van Eurosport HD zijn duidelijk scherper dan de beelden van NL 1 HD op kanaal 67. Ook hier geldt weer dat de beelden uit de studio wel gestoken scherp zijn.
Oud 12 augustus 2008, 09:25
moos1968's schermafbeelding
moos1968 moos1968 is offline
Junior Member

Ziggo Internet: standaard en film en sport
DTV: Samsung 360 en de philips AUREA
Standaard

Ik heb iedere ker op Ned HD dat het geluid wegvalt. Vanmorgen was er zelfs helemaal geen geluid, hebben meer mensen hier last van?
Oud 12 augustus 2008, 09:48
rnuijts's schermafbeelding
rnuijts rnuijts is offline
Member

Ziggo Internet: Alles-in-1 Basis
DTV: Humax 5050C
Standaard

Heb ik ook af en toe last van als ik mijn decoder weer aanzet. (Heb hem uit staan dus niet standby als ik hem niet gebruik). Even je kanalen lijst vernieuwen (dus niet een netwerk scan) dan gaat het beeld even op zwart en dan doet hij het weer prima bij mij.
Oud 12 augustus 2008, 11:10
Damandan's schermafbeelding
Damandan Damandan is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Ziggo Alles in 1 Extra + 4xTV Digitaal Basis
DTV: Twinhan Mantis Cab-CI 2033
Standaard

Citaat:
Zojuist op het testkanaal kunnen vergelijken met 'zwemmen'. Hier valt ook weer op; de beelden van Eurosport HD zijn duidelijk scherper dan de beelden van NL 1 HD op kanaal 67. Ook hier geldt weer dat de beelden uit de studio wel gestoken scherp zijn.
Ik vermoed dat dit met MBAFF instelling te maken heeft. Ik heb dit al eerder in een apart topic proberen aan te kaarten, maar kreeg daar 0 reactie.

Quote van Sat4All:
"Het is 1080MBAFF, in dit geval allemaal progressive.
MBAFF? PAFF? http://forum.doom9.org/showthread.php?t=120317
In het kort gezegt: PAFF kan interlacing zijn van de hele frame, MBAFF kan interlacing zijn van een klein gedeelte in een frame (blok) <-- beide kunnen ook volledig progressive (1080p) zijn, maar alle broadcasters zetten de interlacing flag altijd aan voor... interlaced content.

Een kleine sample heb ik hier:
http://x264.nl/h.264.samples/force.php?file=./may.2008/05-16_00-05-54_ESP_HD_Intl_(eng)_.ts
Of de hele demo:
http://files.x264.nl/force.php?file=./Eu..._Intl_(eng)_.ts

De encoder die gebruik wordt is: thomson (grass valley) new generation (mustang) encoder.
Dit is de eerste 1920x1080MBAFF broadcast (BBC-HD is 1440x1080)
Ze hadden alleen beter Ateme kunnen gebruiken, http://www.ateme.com/, maar vanwege "politics" is het toch thomson geworden. De kwaliteit had dus nog velen malen beter gekunt!

En voor de video techneuten hier nog wat extra info:
dgavcdec log:
Stream Type: AVC Elementary
Profile: High
Level: 4
Frame Size: 1920x1080
SAR: 1:1
Display Size: 1920x1080
Frame Rate: 25.000000 fps
Colorimetry: BT.709 [1]
Frame Structure: MBAFF
Frame Type: B
Coded Number: 3020
Playback Number: 3020
Frame Repeats: 0
Field Repeats: 0
Bitrate: 7.896
Bitrate (Avg): 10.462
Bitrate (Max): 18.031

The video is MBAFF-Progressive:
mb_adaptive_frame_field_flag: 1
frame_mbs_only_flag: 0
field_pic_flag: 0
field_pic_flag: 1 <-- not found

The Luma range is: TV (16-235) (vui: video_signal_type_present_flag: 0, full_range_flag: absent, defaults to 0)
Colorimentry (YUV Colorspace matrix): BT.709 "

Kortom, Eurosport HD is technisch gezien meer 1080P dan 1080i. Mijn vermoeden is dat Nederland 1 HD 1080i hier nog niet aan doet en daarom de iets mindere qualiteit aan de kijker voorschoteld.
Oud 12 augustus 2008, 12:21
Apple740's schermafbeelding
Apple740 Apple740 is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Het zou ook nog kunnen liggen aan het feit dat NL1-HD niet alles vanuit China in HD uitzendt. Zenders als Eurosport-HD en BBC-HD doen dat wel. Tenminste, Eurosport-HD kan ik niet beoordelen vanaf het UPC netwerk. BBC-HD zendt alles in echt HD uit.

@Anoniem: is er bekend waarom de NOS veelvuldig de HD knop vergeet om te gooien? De huidige softbalwedstrijd China-Nederland is ook weer gewoon SD.

Heel teleurstellend dit.
Oud 12 augustus 2008, 13:18
The_Doman's schermafbeelding
The_Doman The_Doman is offline
Senior Member

DTV: Humax 5050/5100/5300/DM500/TechnoTrend/Terratec/M750C
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Damandan Bekijk bericht
Kortom, Eurosport HD is technisch gezien meer 1080P dan 1080i. Mijn vermoeden is dat Nederland 1 HD 1080i hier nog niet aan doet en daarom de iets mindere qualiteit aan de kijker voorschoteld
Opvallend bij de Eurosport-HD TS stream in vergelijking met de Nederland1-HD zenders is ook het verschil in het gebruik/ontbreken van IDR frames.
Eurosport HD gebruikt wel IDR frames terwijl deze bij de NLHD zenders (Brava HD ook merk ik) geheel ontbreken.
Geen idee hoeverre dit van invloed is op de beeldkwaliteit?

Laatst gewijzigd door The_Doman; 12 augustus 2008 om 13:48
Oud 12 augustus 2008, 13:25
digitalekabeltelevisie's schermafbeelding
digitalekabeltelevisie digitalekabeltelevisie is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Damandan Bekijk bericht
Kortom, Eurosport HD is technisch gezien meer 1080P dan 1080i.
MBAFF en PAFF zijn alleen maar een paar van de methodes die bij de MPEG4 compressie gebruikt worden om zo efficiënt mogelijk te comprimeren. Er gaat gewoon 1080i in de encoder, en uit jouw decoder komt ook 1080i.

1080i bestaat uit 25 frames/sec, met in elk frame 2 fields. Het ene field bevat de even beeldlijnen, de andere de oneven. Daarnaast zijn de fields niet tegelijk opgenomen, waardoor je het interlaced effect (de kartelrandjes) krijgt bij voorwerpen die door het beeld bewegen.

Bij weinig bewegende beelden zullen de twee fields van een frame weinig van elkaar verschillen, en dan kan het efficiënter zijn om het hele frame, of delen daarvan te behandelen alsof het progressive is. Dat is wat MBAFF/PAFF doet. Maar aan het eind van de keten maakt de decoder er weer een 1080i signaal van.

Alleen als de fields van een frame weinig van elkaar verschillen zal het onderweg een beetje behandeld zijn alsof het een enkel progressive frame is.

Maar daaruit mag je niet concluderen dat daarmee opeens volledig 1080p mogelijk is. Of dat Eurosport "meer" 1080p is.

Want met 1080p wordt in de regel 1080p50 bedoeld, dus 50 volledige beeldjes per seconde. Bij interlaced waarbij de fields veel op elkaar lijken zou je hooguit tot 1080p25 kunnen komen.

Het effect van wel of niet gebruiken van deze techniek kan alleen zijn een efficiënter gebruik van bandbreedte, dus beter beeld bij gelijke bandbreedte, of bij gelijke beeldkwaliteit minder bandbreedte nodig.
Oud 12 augustus 2008, 14:09
Damandan's schermafbeelding
Damandan Damandan is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Ziggo Alles in 1 Extra + 4xTV Digitaal Basis
DTV: Twinhan Mantis Cab-CI 2033
Standaard

Aha, leuk om te weten. Dus aan MBAFF kan het niet (geheel) liggen. Dan moeten we het dus ergens anders in zoeken.
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Vragen en Opmerkingen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten