Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum  

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > Humax > Humax iRHD-5000 (HD-Tuner)

Mededelingen

Humax iRHD-5000 (HD-Tuner) Ervaringen, vragen en opmerkingen over de iRHD-5000 High Definition kabel ontvanger van Humax

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 december 2008, 18:01
TipX's schermafbeelding
TipX TipX is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Extra / Ubee
DTV: Panasonic TX-55AX630 CI+ & HUMAX 5200
Standaard

Mee eens, Excalibur. Ik heb zelf intensief getest met diverse kabels en heb enorme verschillen waargenomen. Ik ga die discussies ook niet meer aan, heeft geen zin. Ik zeg altijd, test het zelf en vorm je mening. Een gigantische verbetering heb ik wederom bereikt door de een netfilter op m'n elektronica te zetten. Het is natuurlijk wat je ervoor over hebt maar voor mij is het ook een hobby.
Oud 3 december 2008, 23:08
Robbe's schermafbeelding
Robbe Robbe is offline
Junior Member

Standaard

@ The Doman, Waarom zou ik in godsnaam een component-video aansluiting willen op een HD decoder? Ik wil juist het HD beeld hebben. Tevens gaf ik aan dat via de scart kabel het beeld ongehoord scherp is vergeleken met de oudere Philips-decoder.
Het probleem speelt juist met de HDMI kabel.

@ crapz0rs, mijn scartkabel lag altijd nabij een stroomkabel over die afstand en gaf nooit en ook nu niet problemen. En mij is altijd verteld dat het bij een analoog-signaal nog veel erger is dan bij een digitaal-signaal ?

Overigens had ik de bewuste HDMI-kabel in een rechte lijn naar de decoder om eerst te proberen hoe hij functioneerde, alvorens hem onzichtbaar weg te werken. Dus daardoor kon die storing ook niet komen.
Tevens vind ik het kort door de bocht om te zeggen dat goedkope kabels net zo goed zijn. Jullie geven zelf al aan dat 99% van de nederlanders een kabel van 1 a 2 meter heeft.
Ik persoonlijk denk dat de bewuste kabel van Profigold t.w. van 150 euro nog niet goed genoeg was voor een prefect 1080i signaal op 7 meter afstand.
Monster-Cable is altijd al marktleider geweest op dit gebied, en hun kabels zijn dubbel zo duur op een vergelijkbare afstand.
Nogmaals met een kabeltje van anderhalve meter kan ik me best voorstellen dat je geen dure kabel nodig hebt.

@Excalibur, ik denk dat jij er inderdaad niet ver van de waarheid afzit. Vermoedelijk zijn die witte rond springende pixels op het beeld (tijdens een 1080i instelling) het feit dat er digitale informatie verloren gaat door de lengte en kwaliteit van de kabel.
Inmiddels heb ik de decoder in de zaak op een andere TV getest en blijkt de decoder prima te functioneren zonder die rond-springende witte pixels. (echter met een kabel van 1 meter)

Ik zal dus eerst proberen deze week een kortere kabel te nemen, en het dan nogmaals te bekijken. Als het dan weg is, moet ik een kabel zien te vinden die dus wel op 7 meter afstand een fatsoenlijk signaal kan doorgeven voor HD.

Waar het mij om te doen was, is de lakse opstelling van Ziggo tijdens dit soort problemen. Tevens de slechte voorlichting aan nieuwe klanten. Het is hun alleen maar te doen om zoveel mogelijk mensen een HD-pakketje aan te smeren. En wat daar allemaal bij komt kijken mogen ze zelf uitzoeken.
Ik hoop dat de consument eerst eens rondkijkt op internetfora alvorens blindelings op Ziggo te vertrouwen dat HD-TV peanuts is.

Ik wil toch even terugkomen op de Humax 5000. Dit is een prima apparaat.
De verbetering op de SDTV kanalen is voor mijn gevoel twee keer zo mooi als op de Philips decoder. Alleen daarvoor al meer dan de moeite waard om dit apparaat te nemen en de Phillips-decoder op het grof-vuil te gooien.
Snelle zenderwisseling en mooie grafische weergave van menu en zender-aanduiding met veel instelmogelijkheden. De Humax 5000 is een aanrader, en niet voor niks als beste uit de test gekomen bij de consumenten-gids.

Maar..... Wees slim en laat je niet blindelings verleiden tot een HD abonnement van Ziggo. Er zijn nog teveel factoren die roet in het eten kunnen gooien om simpel "plug en play" plezier te beleven van je nieuwe Humax. Niet iedereen is bereid om 200-300 euro uit te geven voor een langere hdmi-Want zonder die dure kabel kon het wel eens allemaal heel anders uitzien dan Ziggo doet geloven.

Eerlijkheid duurt het langst......Ik pleit voor betere voorlichting van de kabel-exploitant op het HDMI gebied.
Oud 3 december 2008, 23:17
The_Doman's schermafbeelding
The_Doman The_Doman is offline
Senior Member

DTV: Humax 5050/5100/5300/DM500/TechnoTrend/Terratec/M750C
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robbe Bekijk bericht
@ The Doman, Waarom zou ik in godsnaam een component-video aansluiting willen op een HD decoder? Ik wil juist het HD beeld hebben. Tevens gaf ik aan dat via de scart kabel het beeld ongehoord scherp is vergeleken met de oudere Philips-decoder.
Het probleem speelt juist met de HDMI kabel.
Zoals je al zegt, je hebt nu forse problemen met HDMI!
Ik gaf het ook aan als eventueel alternatief, component-video kan ook met HD resoluties (tot 1080P) overweg.
In ieder geval beter dan de SCART aansluiting die je nu gebruikt he!

Afgezien daarvan is een Component-Video aansluiting zeer handig om eventuele extra apparatuur aan te sluiten. Er zijn nog veel monitors/displays welke niet overweg kunnen met HDMI/HDCP!
Oud 5 december 2008, 11:29
borry52's schermafbeelding
borry52 borry52 is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect en Play Max + volop bellen..
DTV: Quantis CI+1.3,Horizon 7401, Humax iHDR5050, Humax iRHD5000
Standaard

Ik reageer een beetje laat maar zelf heb ik ook de TV vrij hangen met een kabel van 6,5 meter er tussen.

klikkerdeklik

Deze kabel kostte mij € 49,- en werkt al een paar jaar perfect.
Sinds kort ook op de Humax decoder.
Ik heb hem gekocht bij http://www.mcsnet.nl/
Oud 6 december 2008, 23:24
Snowmaster's schermafbeelding
Snowmaster Snowmaster is offline
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pazuzu Bekijk bericht
Wat wil je daarmee zeggen, dat de tegenvallende SD scherpte (in ieder geval via HDMI) vanzelf beter wordt?
Ja, deze wordt beter en beter.
De Humax heeft er nu ca. 70 speeluren opzitten en verbetert nog steeds. Dit is normaal voor electronica.
Wel is belangrijk dat de stekker goed (in fase) in het stopcontact zit.
Uit fase is het beeld onrustiger. Je kunt het vergelijken met je plasma op 75Hz zetten i.p.v. 100 Hz of ietsje meer onrust in beeld.

Hier staat ook een Samsung die gemodificeerd is en haarscherp beeld levert. Ik denk dat ik ondertussen kan zeggen dat de Humax een betere decoder is dan een standaard Samsung. Het geluid van de Humax is beter en het beeld is iets contrastrijker. De scherpte ligt nu gelijk aan een standaard Samsung en waarschijnlijk zal de Humax zich nog ietsje verbeteren komende 20-30 uur.
De meeste electronica is met 100 speeluren wel lekker los en dan zal ik opnieuw mijn mening geven.
Het is alleen jammer dat hij de nodige bugs heeft en zaken niet in het geheugen kan vasthouden.
Oud 6 december 2008, 23:27
Snowmaster's schermafbeelding
Snowmaster Snowmaster is offline
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pazuzu Bekijk bericht
Heb ik wel nog nooit van gehoord trouwens, van een decoder waarvan het beeld en als klap op de vuurpijl het geluid beter wordt naarmate hij langer aan staat.
Dan laat ik hem maar altijd aan staan, ook als de t.v. uitstaat, dan gaat het wat sneller.
Helaas moet ik je teleurstellen. Lees mijn post hierboven maar.

Alleen in de beginfase moet de electronica ingespeeld raken. Met zo'n 100 speeluren is de verbetering er wel uit hoor .

@Robbe : leen eens een goede HDMI kabel en leg hem niet langs een 220v snoer. Als je dan goed beeld hebt, moet je het in je kabels zoeken.
Ik kan hier probleemloos 7 meter pluggen, maar ik praat dan ook over de betere HDMI kabel. Hier ligt ook een Monster 400 nutteloos in de kast en die is kwalitatief ietsje minder. Gewoon een kabel lenen dus , succes !
Oud 7 december 2008, 12:55
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snowmaster Bekijk bericht
Ja, deze wordt beter en beter.
De Humax heeft er nu ca. 70 speeluren opzitten en verbetert nog steeds. Dit is normaal voor electronica.
Wel is belangrijk dat de stekker goed (in fase) in het stopcontact zit.
Uit fase is het beeld onrustiger. Je kunt het vergelijken met je plasma op 75Hz zetten i.p.v. 100 Hz of ietsje meer onrust in beeld.
Ik wil toch even reageren op het "inspeel" verhaal van elektronica.
Zelf zit ik al 38 jaar in het elektronica vak in zowel digitale als analoge technieken maar dit heb ik nog nooit gehoord. Zelfs mijn collega, die een HBO opleiding heeft op dit gebied, werd er een beetje lacherig van.
Als je praat over luidsprekers, ja die moeten inspelen, daar zitten bewegende delen in maar weerstanden, condensatoren, transistoren en IC’s inspelen is naar ons idee een kletsverhaal. Wel is het zo dat elektronica het beste werkt als het op bedrijfstemperatuur is, dat is o.a. de reden dat ik de decoder nooit uit zet.
De stekker in fase zetten is ook zo’n verhaal, ons net is 50Hz of je de stekker nou omdraait of niet.
In deze decoder zit een geschakelde voeding, het maakt niet uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt, dat is het voordeel van wisselspanning.
In sommige gevallen kan het van belang zijn maar dan praat je over stekkers met randaarde.
Dit moest mij even van het hart.
Oud 7 december 2008, 13:46
Maslov's schermafbeelding
Maslov Maslov is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles in 1 +
DTV: Humax 5050c
Standaard

Ben het helemaal eens met deze reactie.
Oud 7 december 2008, 13:47
TipX's schermafbeelding
TipX TipX is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Extra / Ubee
DTV: Panasonic TX-55AX630 CI+ & HUMAX 5200
Standaard

Borry,

Het valt mij altijd weer op dat mensen die 'in het vak' zitten altijd maar blijven hameren op hun theoretische kennis en nooit eens openstaan voor de praktische kant. Duik eens in de audiofiele wereld en je zult versteld staan wat je kunt veranderen door verschillende componenten te gebruiken die overigens dezelfde meetwaarden zullen geven. Wat jij stelt klopt theoretisch maar in de praktijk zijn wel degelijk enorme verschillen waarneembaar, zowel op audio als video gebied. Ik heb b.v. net een Monster powerfilter op mijn apparatuur aangesloten en de verschillen zijn enorm.
Oud 7 december 2008, 14:05
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TipX Bekijk bericht
Borry,

Het valt mij altijd weer op dat mensen die 'in het vak' zitten altijd maar blijven hameren op hun theoretische kennis en nooit eens openstaan voor de praktische kant. Duik eens in de audiofiele wereld en je zult versteld staan wat je kunt veranderen door verschillende componenten te gebruiken die overigens dezelfde meetwaarden zullen geven. Wat jij stelt klopt theoretisch maar in de praktijk zijn wel degelijk enorme verschillen waarneembaar, zowel op audio als video gebied. Ik heb b.v. net een Monster powerfilter op mijn apparatuur aangesloten en de verschillen zijn enorm.
Ik heb niets tegen filters hoor. Ik weet ook wel dat er een heleboel troep op het net zit en dit is altijd een verbetering, ook goede kabels, en die hoeven niet altijd duur te zijn, kan een hele verbetering zijn.
Houd er wel rekening mee dat er bedrijven zijn die misbruik maken van de naiviteid van sommige konsumenten, als het een moeilijke naam heeft en duur is wordt het ook wel verkocht, of het altijd een verbetering is is een tweede.
Als je 38 jaar in het vak zit kun je naar mijn mening niet meer praten over alleen maar theoretische kennis, ik heb de meest idiote storingen meegemaakt waar je alleen met theorie nergens komt, dan komt ervaring en gezond verstand om de hoek kijken.
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > Humax > Humax iRHD-5000 (HD-Tuner)

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten