• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Kwaliteit analoge radio

R

Radiojunk

Ik gebruik het analoge radiosignaal via een separate tuner en high end hifi systeem. Het geluid is vlak met zowel in het lage als hoge frequentiebereik weinig signaal. Aangezien Ziggo via het (analoge) coax systeem werkt neem ik niet aan dat er nergens een dac zit die het signaal drukt. Wordt het complete signaal doorgegeven of wordt er ergens om capaciteitsredenen gecomprimeerd. Zo niet, herkent iemand mijn probleem en is er iets aan te doen?
 
ik denk dat je verwend bent door de goede digitale weergave van bv .flac bestanden. die kwaliteit ga je nooit of te nimmer halen met analoge fm, de maximale frekwentie bij fm is 15 KHz. zelfs de "ouderwetse" cd komt daar al boven uit.
 
Dank, helder. Wat is dan het beste alternatief via het Ziggo pakket?
 
1. in het digitale tv-pakket zit ook een groot aantal radiostations, zie:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio/
ik heb geen idee of die kwaliteit beter is dan de analoge radio, maar gezien de geringe bandbreedte van digitale radio ivm digitale tv lijkt me dat geen beperking. ziggo is natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit die door de aanbieder wordt aangeleverd.


2. als je ook een internet aansluiting hebt - van welke aanbieder dan ook - zijn er genoeg internet radiostations te vinden. daar zit beslist wat van je gading bij. ook hier is bandbreedte geen issue, maar je bent wel afhankelijk van de aanbieder. er zijn portals, waardoor het wat makkelijker is om "af te stemmen", kijk bv eens op je pc naar https://www.nederland.fm/ . er zijn ook internetradio's in de handel, als die een line out aansluiting hebben zijn ze ook op je bestaande geluidinstallatie aan te sluiten.


met een media center kun je beide technieken combineren.
 
en als je windows 10 hebt kun je in de microsoft store de radio app downloaden daar staan heel veel radiozender op van niet alleen nederland maar ook van o.a. Belgie,Duitsland,Engeland en nog veel meer. veel succes ermee.
 
Jazeker. Ik herken je probleem. Wij hebben hier 2 jaar (!!!!!!) heeeel veel problemen mee gehad. Diverse malen monteurs over de vloer gehad en allemaal zeiden dat het in huis 99% goed was en het probleem buiten lag. Maar een oplossing .... tot een monteur de hoofdversterker verving : eindelijk redelijk goed analoog signaal. Top is het niet maar wij kunnen weer normaal radio luisteren (is hier wel nodig met buren die een psychise stoornis hebben).
 
Terug
Bovenaan