• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Vrij video modulatie kanaal Amstelveen

Status
Niet open voor verdere reacties.

renef

Forum Gebruiker
Berichten
25
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Goedendag experts,

Ik heb mijn Megaview 70 RF modulator weer in gebruik genomen, en heb een vraag over welk kanaal het beste te gebruiken in Amstelveen.
Voor zover ik het heb begrepen, komt de digitale TV in zogenaamde transport stromen, met per transportstroom meer of minder zenders.

Het analoge TV gebied in Amstelveen gebruikt volgens de Ziggo website de kanalen 22-68, met op 33 het video kanaal.
Als je de analoge lijst bekijkt, zijn de kanalen 30-35 en 57-67 vrij, en zou 32 de beste keuze zijn.

Bij gebruik van kanaal 33, wordt de ontvangst van RTL en SBS6 gestoord, die zitten in dezelfde transportstroom, kan iemand dat uitleggen ?
Kanaal 32 gebruikt 558-566 Mhz . Als ik het goed begrijp, zit de RTL/SBS transponder op 490MhZ167, hoe kan dit elkaar dan storen ?

Ik kan er helemaal naast zitten, dan hoor ik het graag.
Groet,
Rene
 
Zoek even op dit forum. Ziggo heeft zich niet precies aan de standaard voor een vrij videokanaal gehouden. Daarnaast kan je RF modulator op ieder kanaal storing veroorzaken als hij niet van hoge kwaliteit is.
 
Je zou eigenlijk op de door Ziggo verstrekte informatie moeten kunnen vertrouwen, maar zoals gewoonlijk zijn de "technici" van Ziggo weer aan het klooien zonder rekening te houden met de gevolgen van hun gepruts voor de klanten. Volgens het analoge frequentie overzicht op de Ziggo website zou ik in mijn gemeente de frequentie 592 MHz moeten gebruiken voor het video kanaal:
5xfj.png


En op de 594.75 MHz geeft Ziggo in mijn coax segment tegenwoordig een ongebruikte Transport Stream door met 256-QAM modulatie:
nqqs.png


Een digitale RTV Transport Stream heeft een bandbreedte van 8 MHz en loopt van 590.75 MHz tot 598.75 MHz, ofwel die ongebruikte Transport Stream verstoort het door Ziggo aangewezen videokanaal. Nu hadden die Ziggo prutsers natuurlijk die ongebruikte Transport Stream ook op de vrije 610.75 MHz frequentie kunnen plaatsen zodat er geen conflict was geweest, maar daarvoor ontbreekt kennelijk het inzicht.
 
Bedankt Mesa57 en ArChie voor de reacties,

Allereerst zal ik moeten uitzoeken hoe "breed" het RF signaal is dat door de Marmitek Megaview 70 wordt uitgestuurd, dat lijkt het eerste wat ik moet weten, voordat ik kan uitpuzzelen welk RF kanaal te gebruiken.

De Ziggo transport streams gebruiken elk 8Mhz, geldt die breedte ook voor de Analoge RF kanalen die ze beschikbaar stellen ? Ik begrijp de materie wel, maar hier beginnen we de grenzen van mijn technische kennis en begrip te bereiken :-)


IK heb gezocht naar een goed overzicht van welk RF kanaal welke frequency gebruikt, maar heb dat niet kunnen vinden. Iemand een goede link ? Het idee is om voor een kanaal, zeg 30, uit te vinden welke Mhz range die gebruikt, en dat dan te combineren met de frequenties die Ziggo gebruikt, en hopelijk een bruikbare vrije plek te vinden ...

Heeft iemand een tooltje waarmee je voor jouw woonplaats een actuele overzicht kunt maken van de gebruikte frequenties ? Ik heb het Ubee modem en de Ziggo Cisco HD recorder, verder geen apparatuur waarmee ik signalen etc. kan uitlezen.

Nou, wellicht kan iemand me verder helpen, anders wordt het domweg kanaal voor kanaal proberen, en op de CISCO de BER rate in de gaten houden.

Groet,
Rene
 
Kijk even op deze site voor een actuele lijst met frequenties en TS's in Ziggo-West waar Amstelveen onder valt.
 
Bedankt voor de link CeeS, die zit in de bookmarks.

Als ik dat overzicht bekijk, zie ik de volgende vrije ruimtes in het Mhz spectrum van de digitale content:
- tot 154MHz
- 178 - 332 MHz
- 452 - 464 MHz
- 482 MHz
- 498 - 514 MHz
- 530 - 554 MHz
- 570 MHz
- 594 - 714 MHz
- 730 - 762 MHz
- 794 MHz
- 818 MHz
- vanaf 850MHz

Dan hebben we natuurlijk ook analoge content over die kabel gieren , https://www.ziggo.nl/#producten/televisie/zenderoverzicht/frequentiesoverzicht?town=Amstelveen.

De analoge radiozenders bevinden zich onder de 108MHz.
Als je de lijst met analoge tv zenders frequenties bekijkt, maken deze deels gebruik van de hierboven genoemde ruimte. Als ik de gebruikte ruimte wegstreep, blijft volgens mij de volgende vrije ruimte over:
- 116 - 154 MHz
- 178 - 332 MHz
- 452 - 464 MHz
- 794 MHz
- vanaf 858 MHz

Mijn RF modulator kan VHF2 en UHF moduleren. Als ik de analoge TV lijst bekijk, lijkt het zo simpel als dat 1 kanaal 8 MHz is, alleen liggen ze net ff anders gepositioneerd ten opzichte van de digitale kanalen. Met een beetje rekenen en wegstrepen, zouden alleen de VHF2 frequenties nog vrij zijn:
- 178 - 332 MHz : kanalen 6 - 12

Ik ga het proberen, maar hoor het graag van de experts of bovenstaande complete onzin is ;-)

En eh, volgens mij verstoord het vrije analoge videokanaal 33 op 567,25MHz de transportstream 20, of niet dan ?

Groet,
Rene
 
Met een beetje rekenen en wegstrepen, zouden alleen de VHF2 frequenties nog vrij zijn:
- 178 - 332 MHz : kanalen 6 - 12
Je vergeet dan de 16 Internet Downstreams met een bandbreedte van 8 MHz elk die bij Ziggo/Casema het frequentiegebied van 174 MHz tot 302 MHz in beslag nemen. Ook zijn er nog 4 Video On Demand Transport Streams van 8 MHz elk die het frequentiegebied van 304 MHz tot 336 MHz in beslag nemen.

De laatste keer dat ik een frequentieplannetje voor Ziggo/Casema (omgeving Utrecht) heb opgesteld (ongeveer half december) waren de volgende frequenties nog vrij (volgens het Ziggo/Casema gebruikte analoge frequentieraster van 8 MHz):
455.25 MHz
463.25 MHz
487.25 MHz
543.25 MHz
551.25 MHz
695.25 MHz

En verder het gebied van 126 MHz tot 158 MHz.


En eh, volgens mij verstoord het vrije analoge videokanaal 33 op 567,25MHz de transportstream 20, of niet dan ?
Transport Stream 20 zit op 562 MHz (van 558 MHz tot 566 MHz)

Het aangewezen videokanaal voor de Ziggo/Casema gebied omgeving Utrecht, de 567.25 MHz lijkt te zijn toegewezen aan een nieuwe Transport Stream 601 voor Ziggo Zakelijk (netwerk ID 6666) die volgens de NIT op 570 MHz is geplaatst.

Eén en ander is gebaseerd op de DVB-SI data een Transport Stream capture gemaakt in omgeving Utrecht en het analoge TV frequentie overzicht van Utrecht. In andere delen van het Ziggo/Casema gebied kan dit afwijken. Verder heb ik zelf proefondervindelijk in Ziggo/Multikabel gebied vastgesteld dat Ziggo in mijn coax segment in totaal drie ongebruikte Transport Streams actief heeft die niet opgenomen zijn in de DVB-SI data. Mogelijk is Ziggo in Ziggo/Casema gebied ook op voormalig vrije frequenties begonnen met de doorgifte van ongebruikte Transport Streams.
 
En eh, volgens mij verstoord het vrije analoge videokanaal 33 op 567,25MHz de transportstream 20, of niet dan ?

Nog afgezien van het feit of je jouw videozender op een 'vrij' kanaal zet, kan dit apparaatje ook storen op andere frequenties dan degene waar jij hem op hebt ingesteld. Veel van die apparaatjes geven ook signaal op andere frequenties (spurious), ook de aanwezigheid van andere signalen op de coax kunnen kunnen er voor zorgen dat de eindversterker van je videomodulator mengproducten gaat uitzenden (intermodulatie) die niet aanwezig zouden zijn als die andere kanalen leeg zouden zijn. Het is dus een kwestie van uitproberen of de kwaliteit van je videomodulator goed genoeg is om geen extra storing te produceren. Sta er dus niet vreemd van te kijken als je internet ineens traag wordt of dat de BER op gaat lopen op kanalen die ver weg van je gekozen frequentie liggen als je modulator 'aan' staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan