Beeld wordt "roze".

O

opaben

Sinds een paar weken ben ik de trotse gebruiker van een horizon box die ik met een HDMI kabel heb verbonden met mijn TV, een 5 jaar oude Sony.

Bij vlagen komt het voor dat het beeld ineens "roze" wordt, net alsof er 1 kleur weg is. Je krijgt zo'n zelfde effect bij het afdrukken van een foto als er 1 kleur (bijna) leeg is.

Dit verschijnsel duurt meestal een paar seconden en dan is het beeld weer normaal maar soms blijft het zo en moet ik de box uitzetten en vervolgens weer aan.

Een klein maar irritant verschijnsel. Ik heb de helpdesk gebeld en die vertelde me dat ik maar eens moest kijken of mijn TV wel de laaatste software update heeft of anders een andere HDMI kabel gebruiken.

De TV heeft automatisch updaten aanstaan dus dat is wel in orde. Een andere HDMI kabel heb ik nog niet geprobeerd want ik krijg de TV niet van de muur. :oops:

Heeft iemand enig idee, kan het misschien de antenne kabel zijn? die is een meter of 15 lang en dat was mijn eerste gedachte maar de helpdesk dacht van niet.

Herkent iemand dit probleem en heeft iemand de oplossing?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,

Ben
 
Het is zeker geen probleem met de antenne/coax kabel.
Groen/roze beeld met HDMI duidt vaak op storing/zwak signaal door slechte of te lange HDMI-kabels/apparatuur.

Ik had een soortgelijk probleem ook met een Humax 5050c en een bepaalde TV/Monitor. Het beeld werd bij het aanzetten vaak groen of paars/roze.

Sinds ik er een Action (Maxxter) HDMI switch tussen heb zitten heb ik dat probleem niet meer gezien. :thumb up:
Dat ding kost een paar euro, het proberen waard?
Men claimt dat er een versterker in zit die het HDMI signaal 'oppept'?
Ook is er geen extra voeding nodig.

Deze is het:
Maxxter HDMI interface switch, 3 ports
img.aspx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor je reactie The_Doman, die Maxxter HDMI interface zou een uitkomst kunnen betekenen, maar dan kan ik waarschijnlijk beter de TV van de muur slopen en de bestaande HDMI kabel vervangen.
Ik had hiervoor ook een HUMAX 5050 en gebruikte daarvoor dezelfde HDMI kabel, toen heb ik nooit een probleem gehad, dus dat brengt me dan weer aan het twijfelen of de aanschaf van zo'n interface de moeite waard is.

groeten,
Ben
 
Een groen paars of roze beeld is meestal het gevolg van een falende HDCP handshake.
Die interface sloopt waarschijnlijk de HDCP uit het signaal of vertraagt de HDCP handshake waardoor er geen groen paars of roze beeld meer ontstaat.
 
Een groen paars of roze beeld is meestal het gevolg van een falende HDCP handshake.
Die interface sloopt waarschijnlijk de HDCP uit het signaal of vertraagt de HDCP handshake waardoor er geen groen paars of roze beeld meer ontstaat.

Bedankt voor je reactie TheGrouch,
een HDCP handshake zegt me eigenlijk niet veel, je bedoeld dat mijn horizon box en mijn TV niet goed met elkaar kunnen communiceren of zo?

Wat zou dan een oplossing kunnen bieden? Komen we toch weer uit bij die HDMI kabel?

Groet,
Ben
 
HDCP is High-bandwidth Digital Content Protection
Apparaten die HD materiaal ondersteunen ( je decoder en je tv) communiceren met elkaar (de hdcp handshake) en als ze elkaar 'vertrouwen', dan wordt het signaal doorgegeven.
Als de handshake mislukt door een timingsissue of doordat een apparaat op de blacklist staat, dan wordt er geen signaal doorgegeven en krijg je groen, roze of paars beeld.

Meestal is dit een timingsissue (en geen illegaal apparaat) doordat het ene apparaat al begint te 'praten' terwijl de ander nog niet 'luistert' (lees: opgestart is).
Dan zal het eerste apparaat zeggen: oke geen HD vandaag.

Een andere hdmi kabel kan een oplossing zijn als de handshake daardoor vertraagd.
Andere volgorde van aanzetten kan ook helpen: eerst tv en dan decoder. (Of andersom)

Verder moet je maar even zoeken in dit forum, want er is echt al veel over geklaagd, en dus ook veel over geschreven.
 
die Maxxter HDMI interface zou een uitkomst kunnen betekenen, maar dan kan ik waarschijnlijk beter de TV van de muur slopen en de bestaande HDMI kabel vervangen.
Ik had hiervoor ook een HUMAX 5050 en gebruikte daarvoor dezelfde HDMI kabel, toen heb ik nooit een probleem gehad, dus dat brengt me dan weer aan het twijfelen of de aanschaf van zo'n interface de moeite waard is.
Tja wie doet er dan ook een goed werkende Humax weg :no::giveup: :wink:

Zoals opgemerkt is het waarschijnlijk meer een geval van niet goed werkende timing/handshake van de HDMI/HDCP verbinding tussen de apparatuur.
Ik weet ook helemaal niet zeker of die simpele HDMI switch een oplossing is voor jou situatie natuurlijk.

Die interface sloopt waarschijnlijk de HDCP uit het signaal of vertraagt de HDCP handshake waardoor er geen groen paars of roze beeld meer ontstaat.
Deze switch haalt geen HDCP weg, maar misschien verbetert het de kwaliteit/timing van het HDMI signaal inderdaad genoeg om de problemen te voorkomen.

Bij een soortgelijk onderwerp op het Ziggo forum stond nog dit over instellingen die je kon doen in je TV wat betreft HDMI?:

Ziggo Community: Philips TV problemen met Horizon kopieerbeveiliging
Een Philips 32PFL9604H en een 37PFL8604H beiden met het zelfde probleem.
Gemiddeld na een half uur soms wat langer soms veel eerder, een vreemd flats roze/geel/lichtblauw beeld.
Soms kort van duur soms enkele minuten. Ziggo support kwam ook met de mogelijke kopieer beveiliging.
Software update en andere kabels hebben niet gewerkt, ook niet de HDMI splitter van MediaMarkt werkt niet.
Wat wel werkt is de oplossing als hierboven van Patrik maar zonder de splitter!
Alleen via opties, uitgebreide instellingen, beeld instellingen, HDMI videosignaal naar RGB (stond op automatisch)
 
bedankt voor je reactie Doman,
die humax is natuurlijk niet weg, die staat nu boven bij de andere TV en functioneert nog altijd uitstekend. :wink::wink:

Ik heb die link over Philips TV's gevolgd maar heb niet de mogelijkheid om RGB te kiezen, wat ik wel heb gedaan is mijn HDMI aansluiting te koppelen aan "cable" ipv HDMI, kijken of dat enig verschil maakt. Waarschijnlijk heeft dat alleen invloed op de HD ontvangst, ik weet ook niet waarom het verschil zou maken maar je moet toch wat proberen.:roll:

groeten,
Ben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik mij niet vergis vind je die RGB instelling in het menu van de Horizon Box.
 
Bedankt Johnny,
Ik zal eens gaan kijken of ik dat vinden kan, in instellingen of zo.
groeten,
Ben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan