• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Moto G (3 gen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ziggogebruiker01

Forum Gebruiker
Berichten
294
Ik heb een Motorola Moto G (3e generatie) (zie Zigggo toestel hulp pagina). Gisteren naast een vriend van me gezeten op een verjaardag. Wij hebben beide sinds kort Ziggo Mobiel (internet). Hij toonde mij dat op zijn toestel het 4G icoontje stond, terwijl deze bij mij steeds van 3G naar H versprong ("H" schijnt te betekeken "3G plus" oftewel "3G volledig optimaal"). Hoe ik mijn toestel ook instel, nooit zie ik 4G staan.

Hoe kan dat? Motorola beweert bij hoog en bij laag dat het toestel 4G ondersteunt (zie deze pagina).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Staat de netwerkmodus soms op Alleen WCDMA of WCDMA (voorkeur)/GSM? Je kunt dit vinden onder Instellingen→Draadloos en Netwerken→Meer ...→Mobiele netwerken→Netwerkmodus. Wil je 4G kunnen ontvangen dan moet deze op LTE (voorkeur)/WCDMA/GSM staan.
 
Staat de netwerkmodus soms op Alleen WCDMA of WCDMA (voorkeur)/GSM? Je kunt dit vinden onder Instellingen→Draadloos en Netwerken→Meer ...→Mobiele netwerken→Netwerkmodus. Wil je 4G kunnen ontvangen dan moet deze op LTE (voorkeur)/WCDMA/GSM staan.
Ik heb onder "Instellingen→Draadloos en Netwerken→Meer ...→Mobiele netwerken" geen optie "Netwerkmodus" staan helaas. Alleen:
  • Gegevensroaming (zet ik altijd uit)
  • Voorkeurs netwerk type (heb ik op 4G gezet, ik kan kiezen uit: 4G, 3G en 2G)
  • Namen toeganspunten (dit heb ik ingesteld volgens de toestel hulp pagina van Ziggo (link))
  • Mobiele providers
Het OS van mijn Moto G is Android 6.

P.S. Ik begrijp uit Wikipedia dat WCDMA betekent: 3G en dat LTE betekent: 4G. Ik denk dat bij recente Andoid versies deze termen zijn vervangen voor 3G en 4G in het dialoog schermje genaamd "Voorkeurs netwerk type". Hetgeeen bij mij keurig op 4G staat overigens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan lijkt het erop dat het daar goed staat, helaas weet ik dan ook niet waarom je telefoon niet overschakelt naar 4G.

(De instellingen waar ik naar verwees zijn die voor standaard Android. Helaas vinden veel fabrikanten het nodig daar wijzigingen in aan te brengen zodat simpele instructies tot een ware zoektocht kunnen leiden.)
 
Resultaten speedtest.nl (geeft dat uitsluitsel over 3G of 4G?) gemiddeld:
  • Down: 14500 kByte/s (116221 kbps) (speedtest.net app: 9,7 Mb/s)
  • Up: 105 kByte/s (840 kbps) (speedtest.net app: 4 Mb/s)

Resultaten van mijn desktop PC (goedkoopste Ziggo abo):
  • Down: 9778 KByte/sec (=78226 kbps) (speedtest.net: 30 Mb/p)
  • Up: 155 KByte/sec (=1240 kbps) (speedtest.net: 1,8 Mb/s

Zolang mijn mobieltje sneller internet heeft dan mijn desktop hoor je mij niet klagen: maar zou het niet zo zijn dat die telefoon van mij onterecht aangeeft dat ik "geen" 4G heb?

Website Ziggo qua desktop internet: We verhogen vanaf 1 april 2016 de internetsnelheid van dit pakket bovendien van 120/12 naar 150/15 Mbit/s.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik die resultaten zie dan denk ik dat je gewoon op 3G zit.

speedtest.nl is erg onbetrouwbaar, de tests zijn veel te klein voor de huidige snelheden. De test van Ookla (speedtest.net) is meestal redelijk betrouwbaar. 10Mbps is een mooie snelheid voor 3G. Met 4G (Tele2) haal ik zo'n 35-75Mbps down, 20-25Mbps up. (Mijn telefoon ondersteunt geen LTE-A, dus het zou misschien nog wat sneller kunnen).

Overigens is 30Mbps voor je Ziggo-abonnement ook niet helemaal lekker, dat zou 40Mbps moeten zijn. Heb je soms nog een Motorola (of andere DOCSIS-2) modem? Dan misschien eens vragen of die omgeruild kan worden.
 
Enige wat ik me kan voorstellen is dat het toestel de band die Ziggo gebruikt niet ondersteund.
De Moto G ondersteund: LTE (1, 3, 7, 8, 20)
Weet niet welke band(en) Ziggo gebruikt.
 
Vodafone, waar Ziggo op roamt, gebruikt banden 3 (1800MHz), 7 (2600MHz) en 20 (800MHz). Dat zou dus geen probleem moeten zijn.
 
Ja, ik zag het. Kan dan toch aan de SIM of je abonnement liggen. Even Ziggo bellen...
 
[knip] Overigens is 30Mbps voor je Ziggo-abonnement ook niet helemaal lekker, dat zou 40Mbps moeten zijn. Heb je soms nog een Motorola (of andere DOCSIS-2) modem? Dan misschien eens vragen of die omgeruild kan worden.
[off topic] Even tussendoor. Zeer scherp opgemerkt! Ik heb inderdaad een antiek modem die net zo betrouwbaar en robuust is als een oma-fiets of een tank. Daarom doe ik 'm niet graag weg en de max. download snelheid heb ik toch niet nodig. Maar met de komende i'net snelheidsverhoging zou ik eigenlijk wel eens een keertje moeten. Als ik mijn oude vertrouwde uitgefaseerde modem houden mag van Ziggo wil ik er misschien nog wel eens tijd in steken.

Ik zal Ziggo maar eens gaan bellen over dat 4G....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan