Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
Dat gaat over een totaal andere harddisk. vettekees heeft goed naar de specificaties van de Seagate schijf gekeken en die komen zeer overeen met de specificaties van de 320 GB harddisk die er origineel in zit.



Seagate ST3320310CS (320 GB originele schijf):
Startup Current (12 V typical, amps) 2.0
Consumer Storage Profile (W) 4.7
Idle Average (W) 3.0
Standby/Sleep Mode (typical, W) 0.6

Temperature Gradient, Operating/Nonoperating (°C per hour max) 20/30
Relative Humidity, Operating/Nonoperating (non-condensing, %) 5 to 90/5 to 95
Web Bulb Temperature, Operating/Nonoperating (°C max) 37.7/40.0

Seagate ST31000322CS (1 TB):
Startup Current (12 V typical, amps) 2.0
Consumer Storage Profile (W) 4.1
Idle Average (W) 3.8
Standby/Sleep Mode (typical, W) 0.7

Temperature Gradient, Operating/Nonoperating (°C per hour max) 20/30
Relative Humidity, Operating/Nonoperating (non-condensing, %) 5 to 90/5 to 95
Web Bulb Temperature, Operating/Nonoperating (°C max) 37.7/40.0

Dank je voor deze info!

Ziet er goed uit, ben benieuwd wat de reacties van de andere "testers" zijn
 
Daar ben ik helemaal niet bang voor. Heb nu in de andere 2 pvr's ook grotere DB35 schijven zitten en heb al die tijd nog geen enkel probleem gehad.

Ik had de andere posts erboven niet gezien en reageerde op de reactie van VetteKees dat ik er geen spijt van zou krijgen.

Ik ben sowieso een voorstander om altijd een grotere hdd te nemen met dezelfde specificaties als de originele. Dat altijd meteen de garantie verloopt als je de kast openmaakt is ook niet helemaal waar want toen mijn Samsung P850RS kapot ging (de bekende 3 leds) werd deze zonder problemen gerepareerd. Zij kunnen echt wel zien dat er ineens een totaal lege 160GB hdd in zat.

Ik heb behoorlijk veel discussies gevoerd over de DB35 schijf die in de iPVR9200 zit en de P850R. Zowel op dit Forum, het oude en op Kieskeurig.
De ene vond het grote onzin om een DB35 erin te zetten en de andere zweerde erbij. Het grappige was dat de DB35 schijf niet eens duurder was dan een vergelijkbare niet DB35 schijf. Om die reden snapte ik de hele discussie niet. Ik heb nooit problemen gehad met die schijven. Mijn ouders ook niet. Andere gebruikers die toch een andere schijf erin zette klaagden over een te warme kast, vastlopers, slechte/blokkerige opnames, haperend afspelen, etc.

Dat de DB35 schijf destijds slecht leverbaar was was vervelend maar als je wist wat je ervoor terug kreeg nam je graag die paar dagen extra wachten op de koop toe.

Net zoals VetteKees heb ik ook lopen zoeken wat de meest ideale schijf zou zijn. Dat was de ST31000322CS. Zie onze eerdere posts.
Dat het altijd een risico is die je neemt omdat nog weinig mensen een 1TB erin hebben zitten dat klopt. Als hij toch niet naar behoren werkt heb ik 100 Euro "voor niets" uitgegeven.

Als het goed is komt mijn schijf morgen binnen en dan wordt hij er meteen in gezet. Ik zal zoals afgesproken wat foto's maken hiervan.
 
Dat de Humax 5050C sneller reageert zou te verklaren kunnen zijn door het feit dat de 1 TB harddisk is voorzien van 4 koppen en 2 platters.
De 320 GB harddisk heeft maar 2 koppen en 1 platter.
 
Daar zat ik ook al aan te denken, Sjaool, dat dat daar mee te maken heeft.
Als je heel dicht met je oor bij de 5050 gaat luisteren, dan hoor je de leeskop ook niet het bekende ratelgeluid maken als hij leest of schrijft, maar deze schijf doet dat met hele snelle "bonk" geluidjes. Het klinkt alsof je met je knokkels van je vingers even heel licht op de schijf tikt. Zo kan ik het het beste omschrijven. Hij klinkt dus geluidsmatig al sneller dan de vorige schijf. Het mooie van deze schijf is ook dat hij zeker nog de helft stiller is dan de originele schijf, en die is al vrij stil. De originele hoorde je vaak op een paar meter afstand nog licht ruisen. Deze schijf hoor je helemaal niet meer op een paar meter afstand.


Ik ben er nog steeds erg tevreden mee. Het is al met al een hele goede koop geweest.
 
Volgens de gegevens zou de 1 TB harddisk iets meer geluid produceren maar zoals ik het nu van jou hoor schijnt dat dus nogal mee te vallen. :)

Ik hoor de harddisk nu al niet omdat het geluid wegvalt bij alle achtergrondgeluiden hier in huis.
Een Icybox IB-MP309HW (NMT met 1 ventilators), PC (3 ventilators), televisie Panasonic TH-50PZ80 (3 ventilators) en een krolse kat (geen ventikater). ;)
 
Gefeliciteerd Kees, dat is een prachtig resultaat :applause: Moet ik misschien toch ook maar overwegen.

Het mooie van deze schijf is ook dat hij zeker nog de helft stiller is dan de originele schijf, en die is al vrij stil. De originele hoorde je vaak op een paar meter afstand nog licht ruisen. Deze schijf hoor je helemaal niet meer op een paar meter afstand.
Uh, de originele schijf hoor ik helemaal niet draaien en/of zoeken. Alleen met je oor tegen de ventilator opening. Kennelijk zit daar toch verschil in.

Let wel, alle schijven gaan op den duur toch wel meer geluid produceren als in nieuwstaat. Al is dat meestal niet zo veel.
 
Als hij toch niet naar behoren werkt heb ik 100 Euro "voor niets" uitgegeven.
Dan kun je de schijf altijd nog in je PC erbij hangen als extra opslag, of gebruik je hem als externe harddisk door hem in een losse behuizing met een usb interface te hangen die je voor minder dan 20 euro kunt kopen.
Weggegooid geld is het nooit in elk geval :wink:
 
Volgens de gegevens zou de 1 TB harddisk iets meer geluid produceren maar zoals ik het nu van jou hoor schijnt dat dus nogal mee te vallen.

Het is ook vreemd, want ik heb het ook gelezen dat de schijf heel iets meer geluid zou moeten maken. Misschien komt het omdat ik de schroeven net iets minder strak in de houder heb geschroefd, zodat hij minder direct kontakt maakt met de behuizing. {minder klankbordwerking} Het blijft een rare schijf. Hij zou niet sneller moeten zijn, maar hij is sneller. Hij zou niet stiller moeten klinken, maar hij is stiller.:lol:


Uh, de originele schijf hoor ik helemaal niet draaien en/of zoeken. Alleen met je oor tegen de ventilator opening. Kennelijk zit daar toch verschil in.


De originele schijf is ook heel stil.. Het punt is alleen, als een nieuwe schijf nog stiller is, dan valt dat meteen op. Het kan best komen, wat ik zei, dat het door de verminderde klankbordwerking komt, door het losser vastschroeven. Maar dat hoor ik later van jullie wel, als jullie hem getest hebben.

Dan kun je de schijf altijd nog in je PC erbij hangen als extra opslag, of gebruik je hem als externe harddisk door hem in een losse behuizing met een usb interface te hangen die je voor minder dan 20 euro kunt kopen.
Weggegooid geld is het nooit in elk geval


Zo is dat. Maar ik weet zeker dat niemand het weggegooid geld vind, als hij deze schijf heeft geplaatst. Wat dat betreft kun je alvast beter een plekje gaan reserveren voor de originele 320GB schijf. Want één ding weet ik zeker, die zet je nooit meer terug in de 5050.:cool:

Gefeliciteerd Kees, dat is een prachtig resultaat Moet ik misschien toch ook maar overwegen.

Bestel hem maar, daar krijg je echt geen spijt van.
Zolang je maar voorzichtig bent met het verwisselen van de schijf en alles met beleid losschroeft, kan er eigenlijk niks mis gaan. Het wijst zich allemaal vanzelf als je de kap eraf hebt geschroefd.

Eerst de 4 schroefjes uit de bodem van de houder schroeven. Dan houder optillen en stekker van de schijf af trekken. En het ventilatorstekkertje van de print loshalen.{lukt dat ventilatorstekkertje loshalen niet makkelijk, dan de ventilator losschroeven uit de houder} Dan de 4 schroeven uit de houder schroeven die de schijf op z'n plek houdt, en je haalt de schijf er zo uit. Dan de nieuwe er weer in en stekkertjes er weer op, en klaar is Kees. Het opstarten kan even duren de allereerste keer. Zie je niks gebeuren, dan moet je nog een keer op het front de powertoets in drukken. En ineens start hij op en zie je de tekst in beeld. "Wilt U de schijf formateren?" Druk dan op "OK", en dan zie je na het formateren wat een paar minuten duurt, ineens je TV-beeld weer. En dan zie je in het menu ineens 955 GB voor video in beeld staan.:cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan