• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Externe HD wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

Ron Gijzen

Ik wil zo'n 60Gb aan MP3's en JPG's op de Humax zetten.
Hiertoe heb ik een externe HD met hierop een backup van 'mijn documenten' van mijn PC. Ik dacht hiermee de mappen die foto's en muziek bevatten te selecteren en naar de Humax te kopieren.
Echter, als ik de externe HD aansluit krijg ik de melding: "Kan USB-apparaat niet lezen. Ondersteunde bestandtypen zijn.... Formatteer het USB-apparaat opnieuw."
Mijn PC kan de mappen op de externe HD gewoon openen.
Kopieren van mappen met MP3's en JPG's vanaf een memory stick naar de Humax lukte wel.
Weet iemand wat hier het probleem is?
Moet ik soms een 8 og 16 Gb USB-stick kopen en dan in etappes de zaak overhevelen?

Bedankt,

Ron
 
Ik denk dat de disk NTFS is en de stick FAT32.
De humax kan geen NTFS lezen.
Dus via de stick is dan een goed alternatief.
Heb je geen mogelijkheid om de humax met een netwerkkabel aan te sluiten en via ftp die bestanden te kopieeren?
 
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb de Humax nog maar een week en niet via netwerkkabel aangesloten. Omdat ik ook niet weet hoe dat moet, zie ik er een beetje tegen op om er in te duiken om het voor elkaar te krijgen (ik heb de draadjes gezien die hier over gaan maar nog geen moed verzameld er aan te beginnen). Ik heb op dit moment geen netwerk thuis en zal dus het een en ander moeten bijleren denk ik. Maar uiteindelijk lijkt me dat wel het mooiste dus ik zal er toch een keer aan gaan beginnen.
Voor nu ga ik maar ff via een stick, denk ik.
 
HD (2TB) uitbreiding Humax iHDR5050-C

Hi,

Ik heb een 2 Tb !! HD USB gekoppeld en deze werkt volledig!
Waarom inbouwen ? , als je gewoon een 2 !! Tb kan koppelen via de USB.
Truck is:
Eerst deze HD formateren in Linux ext3
Vervolgens kan je gewoon alles kopiëren en afspelen !!
Je kan ook formateren in (ext2 ? of - zie opm.!) FAT32, echter dan kan je geen bestanden groter dan 4 Gb kopiëren.

Voor lezen van een dergelijke HD op de PC moet je een "ext2 Volume Manager" downloaden, formateren kan je met verschillende programs.
Hoor wel als er nog vragen resten. Is simpele opgave!

Groet

Alfredo

Opm.!
Toevoeging: (4 okt 2009)
Ext2 heb ik niet getest, wel FAT32. Dus ik weet dat bestanden < 4Gb zich laten kopiëren naar de FAT32 partitie, echter of Ext2 ook werkt op de Humax, dat heb ik niet getest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt ideaal, bedankt voor de tip!
 
Formateren ext disk

Hi,

Ik heb een 2 Tb !! HD USB gekoppeld en deze werkt volledig!
Waarom inbouwen ? , als je gewoon een 2 !! Tb kan koppelen via de USB.
Truck is:
Eerst deze HD formateren in Linux ext3
Vervolgens kan je gewoon alles kopiëren en afspelen !!
Je kan ook formateren in ext2 of FAT32, echter dan kan je geen bestanden groter dan 4 Gb kopiëren.

Voor lezen van een dergelijke HD op de PC moet je een "ext2 Volume Manager" downloaden, formateren kan je met verschillende programs.
Hoor wel als er nog vragen resten. Is simpele opgave!

Groet

Alfredo

Ik heb externe 1 TB HD geformatteerd met GParted naar Ext2:eerst "Create partition table", daarna "partition new" en vervolgens "format to ext2". Zelfs Inode size van 256 naar 128 aangepast, zie bv https://www.dedoimedo.com/computers/gparted.html#mozTocId773790
en schijf is netjes toegankelijk op mijn pc en bv MP3 of jpg files kunnen hierop gezet worden. Deze zijn evenwel niet te zien als ik de schijf aansluit op Humax. Verder kan ik alleen maar een klein bestand van Humax opgenomen programma overzetten naar externe disk, dat niet leesbaar is op mijn pc. Het lijkt erop dat de disk in twee onafhankelijke werelden verdeeld is: een klein gedeelte alleen toegankelijk voor de Humax speler, de rest voor de pc. Erg frusterend. Waarschijnlijk is er toch iets misgegaan met formatteren. Hetzelfde probleem indien ik de hele procedure uitvoer voor EXT3.

Wat heb ik over het hoofd gezien of heeft iemand een exacte handleiding hoe je zo'n externe disk moet formatteren naar EXT3 (of EXT2) voor gebruik met de Humax 5050c?

Groet HvL
 
Hoi,

Ik heb een Lacie HD 2 Tb (voor de Humax).
Daarnaast nog 2x Western Digital Elements 1 Tb USB gekoppeld aan mijn PC.
Mijn PC draait op Windows XP pro, ik heb op een 1 Tb WD HD daar ook een partitie Ext3, aanvankelijk voor testen gemaakt, is operationeel, ook met de Humax, en dan dus alleen voor deze partitie, rest ziet Humax niet, logisch.

Na aankoop heb ik de Lacie schijf zichzelf laten installeren, gekoppeld aan mijn PC, met NTFS format
Er bleken 2 partities op te staan.
1 kleine met hulpprogramma's
Ik heb deze partities verwijderd, (na backup van die pro's)
en vervolgens 1 partitie aangemaakt
en deze geformateerd in Ext3 (!)
dat alles met PartitionMagic 8
(zou toch ook met GParted moeten gaan, denk ik - ik realiseer me dat je waarschijnlijk een MAC hebt?)

Vervolgens heb ik de driver gedownload ext2 volume manager (om de partitie Ext3 te kunnen zien en bewerken op Windows PC met XP pro)
nieuwste versie vind je: (PS! werkt zondermeer ook voor Ext3 schrijven en lezen, ondanks dat de volle support voor Ext3 nog in ontwikkeling is)

https://ext2fsd.sourceforge.net/projects/projects.htm#ext2fsd

Hiermee kun je letter geven aan de HD
ik heb dat vast met regel toestaan in register - gedaan
boot
en alles werkt
dwz.
1. op de Humax kun je grote bestanden kopiëren en afspelen.
bestanden die je met de PC eropzet kan je niet altijd zien of afspelen -
dat is nog een andere uitdaging met TS NTS HMT bestanden, zie elders in forum, veel over te zeggen, maar hier even niet. Mijn MP3's zijn allemaal te zien en af te spelen! mooie player op scherm, met paar eigenaardigheden, die ik nog probeer te kennen, evt later hier nog eens over.
2. op de PC kun je "alles - (bijna?)" ook zien en alle TS bestanden afspelen met VLC-player,

Ok, ik heb geen Inode Size aangepast (eigenlijk weet ik daar nog niet alles van, over die waarden, sorry)
Werkt prima bij mij, met windows XP en op de Humax.
Hoop dat je er wat aan hebt?

Succes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alfredo,
Bedankt voor je snelle reactie. In principe heb ik in grote lijnen gedaan wat je aangeeft (op zowel een Vista als XP-PC), afgezien van het feit dat ik Partion magic niet bezit en GParted gebruik voor het formatteren van de gehele schijf naar EXT2 of EXT3.

In dat laatste zit dus ergens het probleem. GParted zou prima moeten werken, maar op de een of andere manier lukt het me niet om zoals aangegeven grote bestanden hierop te krijgen vanaf de Humax (met een klein bestand gaat het prima (die evenwel onzichtbaar blijft als de externe schijf weer aansluit op mijn pc. Ook heb ik al eens een extra directory op de externe schijf gezet via mijn XP-PC (las ik ergens anders op forum), maar ook deze directory (inclusief mp3 bestanden) wordt door Humax niet herkend.

Mijn vraag blijft dus: wie kent de precieze stappen om met GParted (of een andere gratis Linux tool) een externe schijf te formatteren in EXT2/EXT3, zodat deze in zijn geheel leesbaar en beschrijfbaar is voor de Humax?

Groet HvL
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan