Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
Houd het nog even in de gaten. Ik heb dezelfde schijf al een half jaar zonder enig probleem in de 5050C in gebruik. Ik moet er wel bij zeggen dat ik destijds na de inbouw een factory reset en HDD format heb uitvoerd via het verborgen menu. Daarbij wordt de complete schijf (opnieuw) gepartitioneerd (vier partities) en alle partities ook geformatteerd.

Erg bedankt voor de tip, ik hou het in de gaten.
 
Vandaag is Western Digital met een nieuwe 3TB HDD uitgekomen (https://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=866), alleen rijst nu de vraag of de Humax met een GUID (GPT) HDD overweg kan. Dit aangezien de standaard MBR maar tot max 2.2TB gaat. Weet iemand dit? Mij is bekend dat de Humax op een Linux kernel draait en zover ik weet ondersteund Linux GUID HDDs al lang, maar in hoeverre het in de firmware ondersteund wordt...

Verder hoor ik vanuit verschillende hoeken dat je beter een AV dedicated HDD in je PVR kunt zetten dan een standaard HDD, denk bijvoorbeeld aan deze schijf: https://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=868 . Kan iemand dit beamen (of juist niet)?
 
Een harde schijf die speciaal voor PVR gebruik is gemaakt verbruikt vaak minder stroom, zij geschikt voor 24 uurs gebruik en wordt ook minder warm ook omdat zo'n harde schijf op een langzamer toerental draait, 5400 rpm i.p.v. 7200 rpm.
 
Vandaag is Western Digital met een nieuwe 3TB HDD uitgekomen (https://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=866), alleen rijst nu de vraag of de Humax met een GUID (GPT) HDD overweg kan. Dit aangezien de standaard MBR maar tot max 2.2TB gaat. Weet iemand dit? Mij is bekend dat de Humax op een Linux kernel draait en zover ik weet ondersteunt Linux GUID HDDs al lang, maar in hoeverre het in de firmware ondersteund wordt...

Verder hoor ik vanuit verschillende hoeken dat je beter een AV dedicated HDD in je PVR kunt zetten dan een standaard HDD, denk bijvoorbeeld aan deze schijf: https://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=868 . Kan iemand dit beamen (of juist niet)?

In speciale schijven voor PVRs is rekening gehouden met het feit dat de schijf continu lees en/of schrijfacties moet uitvoeren, omdat de PVR altijd een buffer opneemt van de zender waarnaar op dat moment wordt gekeken. Dit levert een heel andere belasting op dan bij een typische desktopschijf, die het grootste deel van de tijd 'idle' is en dus niks staat te doen (maar wel draait). Het is dus niet voldoende om voor een PVR een gewone 'groene' schijf te nemen. Die werken wel, maar raken overbelast en zullen eerder storingen gaan vertonen of verslijten en dan uitvallen. Om deze reden zit er in speciale PVR schijven ook iets wat Western Digital Preemptive Wear Leveling (PWL) noemt: the drive arm frequently sweeps across the disk to reduce uneven wear on the drive surface common to audio video streaming applications.

Verder zou ik de schijven waarnaar je linkt afraden voor de Humax 5050C. Dit zijn namelijk schijven met de 'nieuwe' fysieke sectorgrootte van 4 kB in plaats van de al decennia gebruikelijke fysieke sectorgrootte van 512 bytes. De Humax 5050C is niet ontworpen voor het gebruik van dergelijke schijven. Daarom zou ik je aanraden om deze schijf te nemen, die heb ik er zelf ook in zitten en die voldoet al meer dan een half jaar uitstekend.

Inbouw van een schijf groter dan 1 TB vind ik verder niet verstandig omdat de Humax zelf niet in staat is een dergelijke schijf correct te partitioneren en te formatteren, en ook omdat de grootte-aanduidingen van de beschikbare ruimte dan niet meer correct zijn, maar dat laatste is een cosmetisch probleem. Bij schijven groter dan 2 TiB vergroot je deze problemen nog eens doordat je dan - zoals je zelf al aangeeft - ook niet meer gebruik kunt maken van de standaard MBR, terwijl de Humax 5050C deze wel verwacht. Gewoon niet aan beginnen is mijn advies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan de Humax niet overweg met 4kb sectors? Zo niet, dan kun je in het ergste geval de schijf toch gewoon alignen naar 512 bytes sectoren? https://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=5655
Ik meen dat je zelfs de jumper op 7-8 kunt zetten om hetzelfde te bereiken (https://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=5324), maar dat werkt alleen bij één grote partitie (ipv de 4 die de Humax nodig heeft). En dat de Humax de schijf niet kan formatteren lijkt me niet zo'n issue, aangezien ik deze toch op een externe machine partitioneer en inricht.

Verder heb ik de AV disks met de Green disks vergeleken, en buiten dat PWL (wat een beetje PR praat lijkt) is het enige verschil wat ik zie dat de AV variant minder stroom verbruikt (hoe kan dat bij meer leeskop bewegingen bij PWL?) (de Green serie loopt ook op ong. 5400 rpm). Wat betreft de belasting, daarbij denk ik dat een desktopschijf meer belast wordt dan een AV schijf, omdat een AV schijf seriele data kan wegschrijven (een continue stream) terwijl deze in een desktop vaak read/writes op verschillende locaties op de schijf moet doen. Vanwege deze onduidelijkheid aan mijn kant dus mijn vraag, maar verder dan stroomverbruik (en dus) warmteproductie kom ik niet.

Blijft dus de vraag of de Humax met GUID GPT overweg kan.

Snapt de Humax verder een externe HDD over USB wanneer deze meerdere Ext3 partities bevat?
 
Kan de Humax niet overweg met 4kb sectors? Zo niet, dan kun je in het ergste geval de schijf toch gewoon alignen naar 512 bytes sectoren? https://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=5655
Ik meen dat je zelfs de jumper op 7-8 kunt zetten om hetzelfde te bereiken (https://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=5324), maar dat werkt alleen bij één grote partitie (ipv de 4 die de Humax nodig heeft). En dat de Humax de schijf niet kan formatteren lijkt me niet zo'n issue, aangezien ik deze toch op een externe machine partitioneer en inricht.
De Linux kernel waar de 5050C op draait is 2.6.12, en deze kan niet overweg met een fysieke sectorsize van 4 kB.
Verder heb ik de AV disks met de Green disks vergeleken, en buiten dat PWL (wat een beetje PR praat lijkt) is het enige verschil wat ik zie dat de AV variant minder stroom verbruikt (hoe kan dat bij meer leeskop bewegingen bij PWL?)
Het is geen PR praatje. Stroomverbruik is verder van een heleboel factoren afhankelijk.
(de Green serie loopt ook op ong. 5400 rpm). Wat betreft de belasting, daarbij denk ik dat een desktopschijf meer belast wordt dan een AV schijf, omdat een AV schijf seriele data kan wegschrijven (een continue stream) terwijl deze in een desktop vaak read/writes op verschillende locaties op de schijf moet doen. Vanwege deze onduidelijkheid aan mijn kant dus mijn vraag, maar verder dan stroomverbruik (en dus) warmteproductie kom ik niet.
Dit klopt niet. Het gaat er juist om dat een schijf in een PVR continu bezig is met lezen en/of schrijven, terwijl een typische desktopschijf het grootste deel van de tijd niets staat te doen.
Blijft dus de vraag of de Humax met GUID GPT overweg kan.
Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk nee. De Linux kernel ondersteunt het, maar alleen als daar bij het compileren rekening mee gehouden wordt, per default is de ondersteuning niet aanwezig in een gecompileerde kernel. En aangezien Humax geen enkele reden had om GUID GPT te supporten omdat de Humax sowieso geen schijven groter dan 1 TiB kan partitioneren en formatteren, mag je ervan uit gaan dat die support er niet in zit.
Snapt de Humax verder een externe HDD over USB wanneer deze meerdere Ext3 partities bevat?
Het antwoord is ja, ik heb dit zelf getest. Maar: ik heb alleen getest met schijven tot 1 TB. Copaco geeft trouwens op de website bij de nieuwe 5100C ook aan dat externe schijven groter dan 1 TB worden afgeraden met dat model, dus je kunt er staat op maken dat grotere externe schijven mogelijk ook problemen geven met de (oudere) 5050C. Externe schijven groter dan 2 TiB zijn sowieso niet te gebruiken vanwege de beperkingen van de MBR.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Duidelijk, dan ga ik voor de 2TB variant, sectorsize 512b, want idd, als GPT er niet in zit, dan gaat het 3TB feestje niet lukken.

Wat betreft die externe schijf, dat wordt in mijn geval de bestaande disk in een externe bay, maar dat moet geen probleem zijn als ik dit zo lees. Wel is het misschien wijsheid om er één grote partitie van te maken. Ik las een stukje terug dat de externe schijf bij voorkeur het Ext2 filesystem moet krijgen, omdat journaling bij 'statische' opslag niet nodig is. True, alleen is het zo dat je geen live opnames naar een extern device kunt sturen? Zo ja, dan lijkt Ext2 wel een goed filesystem, of zijn er andere/betere alternatieven?
 
Vraag: kan de Humax overweg met een HD met een GUID partitietabel?
Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk nee. De Linux kernel ondersteunt het, maar alleen als daar bij het compileren rekening mee gehouden wordt, per default is de ondersteuning niet aanwezig in een gecompileerde kernel. En aangezien Humax geen enkele reden had om GUID GPT te supporten omdat de Humax sowieso geen schijven groter dan 1 TiB kan partitioneren en formatteren, mag je ervan uit gaan dat die support er niet in zit.
Juist, maar ik heb het toch nog even geprobeerd: de Humax kan daar inderdaad niet mee overweg; de huidige 2.6.32 kernel in een up-to-date Debian GNU/Linux testing kan dat wel.
 
Wat betreft die externe schijf, dat wordt in mijn geval de bestaande disk in een externe bay, maar dat moet geen probleem zijn als ik dit zo lees. Wel is het misschien wijsheid om er één grote partitie van te maken. Ik las een stukje terug dat de externe schijf bij voorkeur het Ext2 filesystem moet krijgen, omdat journaling bij 'statische' opslag niet nodig is. True, alleen is het zo dat je geen live opnames naar een extern device kunt sturen? Zo ja, dan lijkt Ext2 wel een goed filesystem, of zijn er andere/betere alternatieven?
De Humax ondersteunt alleen Ext2/3 en Fat 16/32. Ikzelf heb mijn externe HD (de oude 320GB HD uit de Humax) opnieuw geformatteerd met een enkele Ext2*) partitie (en MBR partitietabel). Direct opnemen op zo'n externe HD kan niet, verplaatsen vanaf de interne HD en dan afspelen kan wel.

*) Een oud foefje van GNU/Linux adepten: de /boot directory met de kernel in een kleine (250MiB) Ext2 partitie plaatsen, omdat bestanden hier "write once, read many times" of "WORM" zijn; andere partities met Ext3 of Ext4 (beide met journaal) formatteren omdat bestanden hier "WMRM" zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan