• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Geen verschil kwaliteit beeld analoog/digitaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
hd

dit lijkt mij een zinloos verder gepraat .
Op een oude beeldbuis die niet HD is kun je geen digitaal HD beeld afspelen . aantal pixels FULL HD 1920 x 1020 en oud 625 x ...

Alle subjectieve mooie beelden zijn analoge kwaliteit ondanks een digitale ontvanger .
 
dit lijkt mij een zinloos verder gepraat .
Op een oude beeldbuis die niet HD is kun je geen digitaal HD beeld afspelen . aantal pixels FULL HD 1920 x 1020 en oud 625 x ...

Alle subjectieve mooie beelden zijn analoge kwaliteit ondanks een digitale ontvanger .

Het analoge beeld via RGB scart is normaal beter dan analoog via de ingebouwde ontvanger ook op oude tv's
 
Je moet voor een optimale beeldkwaliteit uiteraard gebruik maken van RGB als je een decoder via SCART op een (oudere) TV aansluit, én de gebruikte SCART ingang op de TV moet ook RGB input accepteren. Het helpt ook om een kwalitatief betere SCART kabel te gebruiken dan de met de decoder meegeleverde SCART kabel, want die is van bijzonder matige kwaliteit. Het feit dat het wel of niet aansluiten van het - op zich overbodige - doorluskabeltje invloed heeft wijst hier ook al op. Je creëert dan namelijk een aardlus samen met de SCART verbinding tussen de decoder en de TV.

Uiteraard ontvang je met je HD decoder ook HD zenders resp. HD simulcasts van zenders die ook in SD uitzenden, maar het is helemaal niet gezegd dat dit in jouw situatie een optimaal resultaat geeft. SCART geeft namelijk uitsluitend SD signalen door aan de aangesloten TV, en dat betekent dat de decoder een HD beeld weer moet downscalen voor de SCART output. Als je dan bedenkt dat heel veel materiaal dat door de Nederlandse zenders wordt uitgezonden nog steeds SD is, dat wordt opgeschaald voor de HD simulcasts, dan kun je op je vingers natellen dat je zo geen optimaal resultaat kunt krijgen.

Probeer eens hoe het beeld bevalt als je de decoder afstemt op de SD varianten van de Nederlandse zenders. Deze vind je vanaf positie 901.

Aah! Dus toch! Ik had gisteren namelijk ontdekt dat als ik de niet HD zender (dat is dan denk ik SD?) van een bepaalde zender bekeek, dat het dan net leek alsof die een fractie smoother beeld gaf dan de HD zender! Maar echt maar een fractie hoor. Ik had het er nog met Ziggo over toen ik voor iets anders belde, en de dame aan de lijn had het aan een supervisor gevraagd, en die had gezegd: 'neeee, dat kan ze nooit zien, dat verschil is zo klein'. Maar ik zag het dus wel, hoe klein ook :cool:.
Ik heb niet de meegeleverde scartkabel gebruikt, maar het exemplaar dat ik al gebruikte voor naar m'n dvd-speler, met goudkleurige pinnetjes, maar wel voor de rest helemaal exact hetzelfde uitgevoerd als die meegeleverde (zwart plastic). Ik ga inderdaad een andere/betere scartkabel aanschaffen.
Verder bedankt voor je reactie, inhoudelijk voor een leek als ik heel leerzaam.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dit lijkt mij een zinloos verder gepraat .
Op een oude beeldbuis die niet HD is kun je geen digitaal HD beeld afspelen . aantal pixels FULL HD 1920 x 1020 en oud 625 x ...

Alle subjectieve mooie beelden zijn analoge kwaliteit ondanks een digitale ontvanger .

Voor mij zijn de reacties niet zinloos. Er wordt mij telkens meer duidelijk.
 
Ik kan het bijna niet geloven, maar ik heb net dat korte coaxkabeltje toch tussen de ontvanger en de tv gezet, en het beeld is rustiger/minder korrelig geworden. Alhoewel nog net niet zo rustig als analoog, maar ik zag het gebeuren: terwijl ik het kabeltje er weer uit trok werd het weer een fractie slechter. Weet iemand hoe dit kan? Dat coaxkabeltje tussen tv en ontvanger is toch voor analoog beeld?
(Je hoeft het volgens de Ziggo-brochure niet eens aan te sluiten als je alleen digitaal wilt kijken....)
Dit is maar een gokje, maar het _zou_ kunnen zijn dat het beeld van de (analoge) ontvanger interfereert met het beeld dat via de SCART-kabel verstuurd wordt. Zonder COAX-kabel is dat vooral sneeuw, maar met COAX-kabel waarschijnlijk het beeld van Nederland 1. Ik heb zoiets wel eens gezien.
Mogelijk dat een betere (of gewoon een andere) SCART-kabel helpt. Maar als je écht een beter beeld wilt, kan je beter een nieuwe (HD-)TV kopen en die via een HDMI-kabel aansluiten.
 
Dit is maar een gokje, maar het _zou_ kunnen zijn dat het beeld van de (analoge) ontvanger interfereert met het beeld dat via de SCART-kabel verstuurd wordt. Zonder COAX-kabel is dat vooral sneeuw, maar met COAX-kabel waarschijnlijk het beeld van Nederland 1. Ik heb zoiets wel eens gezien.
Mogelijk dat een betere (of gewoon een andere) SCART-kabel helpt. Maar als je écht een beter beeld wilt, kan je beter een nieuwe (HD-)TV kopen en die via een HDMI-kabel aansluiten.

Het is bij mij dus al opgelost met de handelingen zoals beschreven. Ik had trouwens niet het idee dat bij mij het beeld van Ned 1 interfereerde.
En yep, ik ga ook nog een betere scartkabel kopen. Das ietsje goedkoper dan een nieuwe HD TV :wink:. Vanzelfsprekend dat dat beter beeld oplevert, maar qua kosten voor nu even niet de oplossing. (By the way; als ik nu een nieuwe TV koop, had ik denk ik ook niet een week geleden een ontvanger hoeven kopen, want dan had ik waarschijnlijk een TV genomen waar zo'n module in zit :cool:).
 
(By the way; als ik nu een nieuwe TV koop, had ik denk ik ook niet een week geleden een ontvanger hoeven kopen, want dan had ik waarschijnlijk een TV genomen waar zo'n module in zit :cool:).
Dat had je inderdaad beter kunnen doen voor dat geld.
 
Dat had je inderdaad beter kunnen doen voor dat geld.

Die module moet je ook aanschaffen. De decoder zit dan wel in de TV maar de smartcard moet in een speciale module en die kost ook geld.

Het hangt dan af wat voor decoder je hebt gekocht. Als je een Interactieve hebt gekocht dan heb je de juiste keus gemaakt.

Als het een losse decoder is dan had dat ander gekunt maar goed de losse decoder heeft toch wel wat voordelen. Bij sommige kun je een losse harddisk aansluiten en alsnog iets opnemen en met een CI+ kan dat allemaal niet.
 
Als het een losse decoder is dan had dat ander gekunt maar goed de losse decoder heeft toch wel wat voordelen. Bij sommige kun je een losse harddisk aansluiten en alsnog iets opnemen en met een CI+ kan dat allemaal niet.

Niet helemaal waar. Met vrijwel alle nieuwe CI+ geschikte TVs kun je opnemen naar een losse harddisk.
Bovendien is Ziggo druk bezig iTV ook naar geschikte CI+ TVs (eerder gelezen CI+ TVs van 2012 en nieuwer) te brengen.

Wel is het zo dat voor het kunnen opnemen van een andere zender dan waar je naar kijkt je nog steeds een decoder met recorder functie en ingebouwde harddisk nodig hebt.
 
Het hangt dan af wat voor decoder je hebt gekocht. Als je een Interactieve hebt gekocht dan heb je de juiste keus gemaakt.

Als het een losse decoder is dan had dat ander gekunt maar goed de losse decoder heeft toch wel wat voordelen. Bij sommige kun je een losse harddisk aansluiten en alsnog iets opnemen en met een CI+ kan dat allemaal niet.

Het is een losse interactieve decoder waarop een disk kan worden aangesloten :rolleyes:

In het profiel van VANA kun je zien dat het een Humax 5300 is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan