• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Is de ipv6 uitrol begonnen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een portscan met nmap laat trouwens ook zien dat de bewuste poorten op de Ubee een "open|filtered" status hebben. Ik denk toch dat de Ubee firmware die UDP poorten onderschept, ondanks dat ze geforwarded zijn. Misschien iets te doen met de eigen (niet door mij gebruikte) VPN-functionaliteit van de Ubee.
 
Ja je DHCP server configuratie start bij .10 en je hebt je static lease ook op 10 staan. Het apparaat wat het eerste komt krijgt dat 10 adres, dat is redelijk brak geïmplementeerd in de Ziggo firmware (lang verhaal normaal zet je reserveringen buiten je dynamische reeks maar dat kan de firmware niet).

Maar het kan zo maar zijn dat er iets in je netwerk dat 10 adres nu al heeft en daar je VPN verkeer nu heen gaat.

Ik zou zelf de static lease hoog kiezen dus 60 ofzo en dan naar de .60 je VPN forwards zetten. Dan begint de rest van je netwerk adressen keurig bij .10.

Dus jouw MAC mini heeft het .10 adres nu wel gekregen toch? (hoe het nu is/was bij de screenshots)

Ja, alles keurig netjes (er was nog een RaspberryPi die .10 claimde, maar die heb ik uitgezet). OS X Server zegt "unable to determine reachability", dus UDP-traffic komt er niet door.

Het viel me op dat de Helpdesk kennelijk wist dat er een probleem was met UDP-poorten op de Ubee321B router, althans dat was mijn indruk.

Ik ga morgen nog wat knoeien met andere instellingen, en anders maar de Ubee maar weer in bridge laten zetten. (Alleen die HE-Tunnel heeft zo'n beetje halve snelheid...).
 
Heb je op de page met die hele rits vinkje. " wan blocking" wel uitgevinkt?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Heb je op de page met die hele rits vinkje. " wan blocking" wel uitgevinkt?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ja, maar ook dat maakt geen verschil. Trouwens, IPsec PassThrough staat ook aangevinkt.

Even terug naar IPv6: elke keer als ik het modem opnieuw opstart verandert mijn ::/56 prefix. Heel vervelend, want op mijn LAN moet ik dan de fe80:: notatie gebruiken (samen met het interface) of niet-routeerbare AAAA adressen gaan gebruiken speciaal voor lokale toepassingen. Zucht...
En de snelheid van de HE-tunnel (via Amsterdam) is heel veranderlijk bij mij, en ook veel langzamer dan native IPv6. Laten we hopen dat Ziggo snel IPv6 beschikbaar maakt voor mijn Ubee in bridge mode. Ze kunnen toch gewoon zeggen dat gebruikers in bridge mode hun eigen IPv6 problemen maar moeten oplossen?
 
IPV6 is een techniek die door vele ( alle ) VPN providers niet, danwel nog niet
wordt ondersteund.

Ikzelf had IPV6 aan staan in de router, mijn vpn geactiveerd, en op vele
websites wordt mijn IPV6 gewoon herkent.

Dus als je een VPN service hebt is IPV6 zinloos.
 
Ik heb vandaag een tweede router (een Airport Extreme Basis Station of AEBS) achter mijn Ubee EVW321B router geplaatst, niet als toegangspunt (AP) maar als router met een eigen (W)LAN. De AEBS gebruikt het snelle 80211.ac wifi protocol, iets wat de Ubee niet heeft, vandaar...

Op de Ubee heb ik voor IPv6 DHCPv6 en Unicasting aangezet. Deze aansluiting ontvangt van Ziggo de volgende (enigszins geanonymiseerde) gegevens:
  • System delegated prefix: 2001:1c01:yyy:a00::/56
  • LAN delegated prefix: 2001:1c01:yyy:a00::/64
dus in principe 256 LAN's (a00-aff), waarvan er eentje door de Ubee wordt gebruikt met aansluitingen:
  • Ubee LAN-adres: 2001:1c01:yyy:a00::1
  • AEBS router: 2001:1c01:yyy:a00:<EUI-64>
waarin <EUI-64> het aangepaste SLAAC-adres is op basis van MAC.

De AEBS is v.w.b. IPv6 ingesteld op Automatic/Native met Enable IPv6 Shared Connection aangevinkt. Na een herstart van de AEBS laat dit het volgende zien:
  • WAN address: 2001:1c01:yyy:a00::1
  • LAN delegated prefix: 2001:1c01:yyy:ae0::/59
  • AEBS router: 2001:1c01:yyy:ae0:<EUI-64>
waarin <EUI-64> hetzelfde is als boven. De AEBS krijgt kennelijk 32 LAN's (ae0-aff) van de Ubee DHCPv6-server doorgeschoven, waarvan er eentje wordt gebruikt, ook door de AEBS. Deze tweede router heeft kennelijk in elk van de twee LAN's een eigen adres die ook beide kunnen worden ge-ping6-ed.

Een test met ipv6-test.com vanaf mijn iMac achter de AEBS geeft een score van 18/20, net niet perfect omdat IMCP pakketten in de Ubee router worden gefilterd buiten de IPv6 firewall om.

De Ubee DHCPv6-server geeft ook netjes de bekende Ziggo DNS-server 2001:b88:1002::10 aan de AEBS door.

Dit werkt allemaal keurig met de Ubee EVW321B. Nu al die andere Ziggo routers nog...:cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb al een tijdje geen IPv6 meer op mijn Ubee modem. Hebben ze de uitrol weer terug gedraaid?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan