• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Complete verbinding Motorola Modem valt weg?!

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

Roel21

Hallo iedereen,

Wij hebben nu sinds 2 weken het nieuwe docsis 3 modem van Ziggo binnengekregen. Over de snelheid niks te klagen, maar de verbinding van het modem valt geregeld weg. Dit gebeurde nooit met het oude modem.

Het gebeurd ongeveer 1-2 per dag. De hele modem verliest zijn verbinding met telefonie en het internet. Alle lampjes op het modem gaan uit, behalve die van de power natuurlijk. Na 1 minuutje heeftie weer verbinding gemaakt, dus dan doet alles het weer. Natuurlijk is het wegvallen van het hele signaal van het modem heel erg lastig tijdens bellen of online gamen.

Qua router en snelheid is alles in orde. Ik heb een nieuwe sitecom router gekocht, die ziggo promoot bij het verspreiden van het nieuwe modem.

Ik vraag me af of het signaal af en toe te zwak wordt, waardoor de verbinding met alle ziggo services wegvallen. Ik heb geen idee hoe je het signaal sterkte van je modem kunt meten?

Ik woon in een dorp in Noord Brabant en heb ziggo ook nog niet gebeld. Ik krijg dan waarschijnlijk toch geen goede support. Ze verwachten waarschijnlijk niet dat ze met iemand te maken hebben die er daadwerkelijk wel verstand van heeft. Daarom wilde ik eerst even op dit forum informeren of iemand een oplossing kan bedenken.

Ik krijg de volgende fout melding in de log van het modem:

4/28/2009 10:08 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:15:xx:xx:6b:d7;CMTS-MAC=00:xx:90:c6:xx:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

5/29/2009 0:13 68000401 5 ToD request sent - No Response received;CM-MAC=00:15:xx:xx:6b:d7;CMTS-MAC=00:22:xx:xx:85:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:15:cf:xx:xxx:d7;CMTS-MAC=00:xx:90:c6:xx:4f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;(In de MAC heb ik zelf de letters/cijfers vervangen met XX)


Nogmaals, het heeft (zeker weten) niks te maken van de router, de bekabeling of de voeding van het modem. Het moet in het modem of signaal zelf zitten. Enig idee hoe ik mijn probleem kan proberen of te lossen?

Bedankt,
Roel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan het signaal zijn, maar het kunnen ook stoorbronnen in de buurt van het modem zijn die het veroorzaken.

Het modem staat neem ik aan direct bij het AOP, en is daar met een korte kabel op aangesloten? Het AOP bevind zich in de oudere woningen over het algemeen in de woonkamer, en in de recentere woningen in de meterkast.

Daarnaast kunnen het allerlei oorzaken zijn die een modem doet resetten?
Staat er andere apparatuur (dicht) in de buurt van het modem? Denk hierbij aan een (wireless)router, een DECT basisstation, pc of andere electronica?

Wat ook handig is, log eens in op het motorola modem en post hier eens de signaalwaardes als je wilt.
 
Motorola modems zijn inderdaad niet Docsis 3 geschikt, dat is alleen de Arris 702.

Over je probleem: het modem meldt T3 timeouts. Dit houdt in dat er haperingen zitten in het signaal. Wanneer je huisinstallatie volgens de handleiding gedaan is, zal dit door een monteur bekeken moeten worden. Toch even bellen met de helpdesk dus om een afspraak te maken.
 
Bedankt voor de snelle reacties.

Heb het modem inderdaad zelf geinstalleerd. Dat heb ik met het oude modem ook gedaan en heb daar 2 jaar nooit problemen mee gehad. Oh, het gaat inderdaad om een arris modem en geen motorola (foutje, bedankt)

Over de signaalwaardes,

Downstream

Downstream 1 316.00 MHz -5.10 dBmV 36.84 dB QAM 256 0
Downstream 2 308.00 MHz -4.53 dBmV 36.61 dB QAM 256 0
Downstream 3 324.00 MHz -5.82 dBmV 37.09 dB QAM 256 0
Downstream 4 332.00 MHz -5.86 dBmV 36.84 dB QAM 256 0

Upstream


Upstream 1 44.50 MHz 46.75 dBmV DOCSIS1.x (TDMA) 2560 16QAM

Bedankt voor de reacties.
Roel
 
Het signaal is niet overdreven sterk (zou bij voorkeur rond 0 dBmV moeten liggen), maar nog wel op een niveau dat permanente ontvangst gegarandeerd zou moeten zijn. Wel is het met ongeveer -5 dBmV veel gevoeliger op storingen.

Ik had graag antwoord op de volgende vragen:
1. Is de (nieuwe) ziggo-AOP direct en als eerste op de binnenkomende kabel aangesloten (huiskamer/meterkast zonder extra dozen, splitters, versterkers, verlengkabels)?
2. Is de (nieuwe) speciale ziggo-splitter direct op de AOP aangesloten (zonder extra splitters, versterkers, verlengkabels)?
3. Is er een korte directe verbinding met kwaliteitskabel tussen ziggo-splitter en modem?
4. Staan er in de buurt van het modem geen DECT telefoons, mobiele telefoons (denk aan opladen), WIFI-routers, 27MC bakkies, of andere electronica (PC's) die zouden kunnen storen.
5. Staan er binnen 50 meter van je huis antennes voor mobiele telefonie, digitenne?
6. Woont er in de buurt een zendamateur of iemand met 27MC apparatuur met (Illegale) lineaire versterker?
7. Woon je dicht onder of op (power) electriciteitskabels?

Mees de Roo
 
Beste meesdroo,

Het modem is opgehangen direct waar de kabel binnenkomt. Er zit geen splitter of versterker tussen. De telefoon staat wel direct naast het modem. Het gaat hierbij om een draadloos toestel, we hebben gewoon telefonie van ziggo. Het modem hangt op precies dezelfde plek als het oude modem waar we nooit storingen op hadden. Er staan geen antennes binnen 50m van het huis en heb eigenlijk geen idee of iemand uit de regio illegaal radio maakt, maar uitgaand van de buurt waarin we zitten schat ik van niet. Verder woon ik ook niet direct of dichtbij electriciteitskabels.

Mocht het probleem niet op te lossen zijn vanuit huis, zou ik dan een monteur in kunnen schakelen en zou hij het probleem dan voor me op moeten kunnen lossen?

GROTE EDIT:

Zojuist na het plaatsen van dit bericht viel het signaal weer weg. Ik heb gelijk ingelogd op het modem en singaalwaardes waren de volgende:

Downstream 1 316.00 MHz -6.49 dBmV 36.61 dB QAM 256 819997 Downstream 2 308.00 MHz -5.75 dBmV 36.17 dB QAM 256 0
Downstream 3 324.00 MHz -7.15 dBmV 36.84 dB QAM 256 471
Downstream 4 332.00 MHz -7.16 dBmV 36.61 dB QAM 256 0

Wat kan ik hiermee?

Bedankt.

Het signaal is niet overdreven sterk (zou bij voorkeur rond 0 dBmV moeten liggen), maar nog wel op een niveau dat permanente ontvangst gegarandeerd zou moeten zijn. Wel is het met ongeveer -5 dBmV veel gevoeliger op storingen.

Ik had graag antwoord op de volgende vragen:
1. Is de (nieuwe) ziggo-AOP direct en als eerste op de binnenkomende kabel aangesloten (huiskamer/meterkast zonder extra dozen, splitters, versterkers, verlengkabels)?
2. Is de (nieuwe) speciale ziggo-splitter direct op de AOP aangesloten (zonder extra splitters, versterkers, verlengkabels)?
3. Is er een korte directe verbinding met kwaliteitskabel tussen ziggo-splitter en modem?
4. Staan er in de buurt van het modem geen DECT telefoons, mobiele telefoons (denk aan opladen), WIFI-routers, 27MC bakkies, of andere electronica (PC's) die zouden kunnen storen.
5. Staan er binnen 50 meter van je huis antennes voor mobiele telefonie, digitenne?
6. Woont er in de buurt een zendamateur of iemand met 27MC apparatuur met (Illegale) lineaire versterker?
7. Woon je dicht onder of op (power) electriciteitskabels?

Mees de Roo
 
De draadloze telefoon moet als eerste op minimaal 2 meter afstand gezet worden.

Dit modem is in een eerder geval (modem + dect telefoon + wifi-router) veel gevoeleiger op RF storing gebleken dan de oude Motorola's (in dat geval resetten tot 50x per dag).

WIFI-router (voor geval je hem even vergeten bent) ook op minimaal 2 meter.

Kijken of het overgaat :cool:.

Mees de Roo
 
Bedankt Mees,

De verbinding viel toevallig direct weg na het plaatsen van het vorige bericht. Ik heb even de waardes van het signaal bekeken en krijg hierbij het volgende.

Downstream 1 316.00 MHz -6.49 dBmV 36.61 dB QAM 256 819997
Downstream 2 308.00 MHz -5.75 dBmV 36.17 dB QAM 256 0
Downstream 3 324.00 MHz -7.15 dBmV 36.84 dB QAM 256 471
Downstream 4 332.00 MHz -7.16 dBmV 36.61 dB QAM 256 0

Snap er helemaal niks van. Ik zal wel eens gaan proberen om de telefoon te verplaatsen. Alleen deze is wel aangesloten op het modem en de telefoonkabel is geen 2m lang als ik me niet vergis.

De draadloze telefoon moet als eerste op minimaal 2 meter afstand gezet worden.

Dit modem is in een eerder geval (modem + dect telefoon + wifi-router) veel gevoeleiger op RF storing gebleken dan de oude Motorola's (in dat geval resetten tot 50x per dag).

WIFI-router (voor geval je hem even vergeten bent) ook op minimaal 2 meter.

Kijken of het overgaat :cool:.

Mees de Roo
 
Nog iets slechter dan de vorige keer, maar nog steeds niet voldoende laag om weg te vallen (gebeurt ergens tussen de -10 dBmV en -15 dBmV; de doorvoer is dan al lang ingezakt).

Een langere kabel kost je de kop niet; je kunt die telefoon ook uitzetten wanneer je geen belangrijke telefoontjes verwacht .........

En kijk deze draad:
https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=17936
wanneer je me niet gelooft!

Mees de Roo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan