Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
Ook ik heb de HDD vervangen door de WD20EARS via de stappen van Ernie Bernie en moet zeggen: fluitje van een cent! Het enige probleem dat ik ondervond was dat de ventilator niet ging draaien, maar in dit topic kwam ik er achter dat hij niet altijd draait, dus dat zal wel goed zitten.

Enige waar ik me nog zorgen over maak is of de nieuwe HDD niet te dik is. Deze is namelijk zeker een halve centimeter dikker dan de originele en dit heeft misschien gevolgen voor de, onder de HDD liggende, temperatuursensor.

Iemand enig idee?
 
Ook ik heb de HDD vervangen door de WD20EARS via de stappen van Ernie Bernie en moet zeggen: fluitje van een cent! Het enige probleem dat ik ondervond was dat de ventilator niet ging draaien, maar in dit topic kwam ik er achter dat hij niet altijd draait, dus dat zal wel goed zitten.

Enige waar ik me nog zorgen over maak is of de nieuwe HDD niet te dik is. Deze is namelijk zeker een halve centimeter dikker dan de originele en dit heeft misschien gevolgen voor de, onder de HDD liggende, temperatuursensor.

Iemand enig idee?

Dikte is geen probleem, maar de harddisk die je hebt gekozen is niet bedoeld voor gebruik in PVRs en heeft bovendien de zogeheten 'advanced formatting' die niet door de Linux kernel in de Humax wordt ondersteund. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn als je daar bij het formatteren rekening mee hebt gehouden, het eerste kan op termijn wél een probleem zijn (voortijdige uitval door belasting waar de schijf niet op is berekend).
 
WD20EARS zonder problemen geplaatst

Ook ik heb met succes een 2TB HDD (WD20EARS) in mijn 5050C ingebouwd.

Om de reeds gemaakte opnamen te behouden heb ik het volgende gedaan:

Op een workstation de 320 GB schijf gecloned op de WD20EARS.

Gparted opgestart en de vierde partitie van 25GB (foto's & muziek) verwijderd.

De derde partitie via commando Resize vergroot met de maximum beschikbare ruimte MINUS 25 GB.

De vierde partitie aangemaakt met de nog beschikbare ruimte (25GB)

Gparted even zijn werk laten doen en VOILA !!!

De schijf weer ingebouwd in de Humax.

Na het opstarten van de Humax werkt alles en zijn eerder gemaakte opnamen zichtbaar en gewoon af te spelen.

Een fluitje van een cent :pompom::frons::pompom:

Dank aan allen voor hun bijdragen aan dit forum.
 
Dikte is geen probleem, maar de harddisk die je hebt gekozen is niet bedoeld voor gebruik in PVRs en heeft bovendien de zogeheten 'advanced formatting' die niet door de Linux kernel in de Humax wordt ondersteund. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn als je daar bij het formatteren rekening mee hebt gehouden, het eerste kan op termijn wél een probleem zijn (voortijdige uitval door belasting waar de schijf niet op is berekend).

Wat had ik, buiten partitioneren en formatteren, dan nog moeten doen? Ik heb de boel getest door 2 HD uitzendingen op te nemen en tegelijkertijd vertraagd een HD uitzending te bekijken en dat verliep allemaal prima.
 
Wat had ik, buiten partitioneren en formatteren, dan nog moeten doen? Ik heb de boel getest door 2 HD uitzendingen op te nemen en tegelijkertijd vertraagd een HD uitzending te bekijken en dat verliep allemaal prima.

Ogenschijnlijk is alles prima, maar als je geen sector alignment hebt gebruikt bij het formatteren levert dat extra overhead op wat ertoe kan leiden dat de drive heter wordt dan nodig is en de levensduur verkort (wat ook al het geval zal zijn omdat het geen speciale PVR drive is die je hebt ingebouwd). Lees dit eens goed door om wat meer inzicht te krijgen in de problematiek van de 'nieuwe' fysieke sector size van 4k i.p.v. de traditionele (en al decennia gebruikte) 512 bytes.
 
Wat had ik, buiten partitioneren en formatteren, dan nog moeten doen? Ik heb de boel getest door 2 HD uitzendingen op te nemen en tegelijkertijd vertraagd een HD uitzending te bekijken en dat verliep allemaal prima.
Als je een recente versie van GParted hebt gebruikt en de optie MiB aligment hebt aangezet (dacht zelfs dat 'ie standaard aanstond) hoef je niks te doen.

Je kunt het controleren door met GParted de eigenschappen van de partities op te vragen en kijken of de startsector deelbaar is door 1024.
 
Als ik alles zo eens lees vraag ik mij af of het inbouwen van een grotere HD wel een klus is voor iemand met niet al teveel computer kennis. Is er een uitgebreide beschrijving van het vervangen van de HD en wat daar allemaal voor nodig is (zoals software etc) ik hoor graag van een ervaringsdeskundige...
 
Als ik alles zo eens lees vraag ik mij af of het inbouwen van een grotere HD wel een klus is voor iemand met niet al teveel computer kennis. Is er een uitgebreide beschrijving van het vervangen van de HD en wat daar allemaal voor nodig is (zoals software etc) ik hoor graag van een ervaringsdeskundige...

Het is echt heel eenvoudig, mits je een paar simpele regels aanhoudt:

1. Beperk je tot schijven van 1 TB. Die hoef je namelijk niet te prepareren, dat doet de Humax na inbouw automatisch voor je.

2. Beperk je tot de aanbevolen twee modellen die aan alle technische specificaties voldoen, namelijk de Western Digital WD10EVDS of de Seagate ST31000322CS. Geen andere modellen nemen, punt uit.

3. Bekijk deze videos over de inbouw van een 1 TB schijf in een Britse Humax Foxsat HDR, die nauw verwant is met de Humax 5050C.
 
Het is echt heel eenvoudig, mits je een paar simpele regels aanhoudt:

1. Beperk je tot schijven van 1 TB. Die hoef je namelijk niet te prepareren, dat doet de Humax na inbouw automatisch voor je.

2. Beperk je tot de aanbevolen twee modellen die aan alle technische specificaties voldoen, namelijk de Western Digital WD10EVDS of de Seagate ST31000322CS. Geen andere modellen nemen, punt uit.

3. Bekijk deze videos over de inbouw van een 1 TB schijf in een Britse Humax Foxsat HDR, die nauw verwant is met de Humax 5050C.

Ziet er eenvoudig uit! ga het zeker doen. Heb je nog een idee welke HD de stilste is?:thumb up:
 
Terug
Bovenaan