• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo omarmt nieuwe uitzendtechniek DVB-C2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voordat iedereen hier moord en brand schreeuwt ben ik wel erg nieuwsgierig naar het tijdpad hiervan.

Als dit nog 4 jaar duurt is de TV die je nu koopt dan toch wel weer aan vervanging toe.

Als ik lees dat de technische specificaties voor de nieuwe DVB-C2 techniek al lang zijn gefinaliseerd, en dat de techniek bovendien nu al wordt omarmd door een aantal grote Europese kabeloperators, dan zou DVB-C2 wel eens veel eerder zijn intrede kunnen doen. Je moet ook niet vergeten dat kabelexploitanten de hete adem van de opkomende glasvezelnetwerken al in de nek voelen. Ze zullen er dus alles aan (moeten) doen om in business te blijven.

Natuurlijk is het niet zo dat overnight wordt overgestapt op DVB-C2. Dat zal geleidelijk gebeuren, en in eerste instantie alleen worden gebruikt voor bijvoorbeeld VOD of de distributie van HD kanalen. Maar reken maar dat je zelfs met een gloednieuwe 'Ziggo-gecertificeerde' CI+ TV binnenkort toch weer extra 'kastjes' nodig zult hebben om het volledige Ziggo-aanbod te kunnen benutten. Gewoon de Wet van Behoud van Ellende dus.
 
Voordat iedereen hier moord en brand schreeuwt ben ik wel erg nieuwsgierig naar het tijdpad hiervan.

Als dit nog 4 jaar duurt is de TV die je nu koopt dan toch wel weer aan vervanging toe.

ben jij Gek !! beneden net de breedt beeld crt vervangen, was maar 12 jaar oud en staat nu op slaapkamer zijn uren te maken.

na 4 jaar vervangen.....:cry: je gooit zeker ook de auto weg als de asbak vol zit.
 
Als dit niet compatible is,mag Ziggo 5 decoders kosteloos vervangen voor nieuwe,als je nu decoders en tv's verkoopt wetende dat die binnen afzienbare tijd niet meer werken valt dat onder misleidende handels praktijken.
Verliezen ze elke rechtszaak op,dus ik denk dat het wel mee zal vallen.
 
Als dit niet compatible is,mag Ziggo 5 decoders kosteloos vervangen voor nieuwe,als je nu decoders en tv's verkoopt wetende dat die binnen afzienbare tijd niet meer werken valt dat onder misleidende handels praktijken.
Verliezen ze elke rechtszaak op,dus ik denk dat het wel mee zal vallen.

Vergeet niet dat het eigenlijk alleen maar van belang is voor de HD-zenders. SD zal gewoon op een bestaande SD-ontvanger te zien zijn, is mijn verwachting.

Gert.


Gert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dit klopt en over het algemeen zitten de HD zenders via DVB-S2 en de SD zenders via DVB-S, dus wil Ziggo het op dezelfde manier invoeren?

Dit zou betekenen dat mensen die nu HD kanalen bekijken via een settopbox een nieuwe settopbox nodig hebben en ook dat je geen HD kanalen meer kan zien met je mooie DVB-C ontvanger met CI+ CAM...

Vanuit Ziggo snap ik het wel vanwege de bandbreedtebesparing, maar voor de klanten is het allemaal weer klote, met name omdat ik voor de eindgebruiker geen voordelen zie tov de huidige uitzendnorm (Ik bedoel je ziet het verschil niet op je beeld tussen een MPEG4 AVC stream via 256QAM of via 1024QAM bij wijze van spreken, het voordeel is alleen voor Ziggo)

Nou ja, het enigste is dat er meer ruimte komt voor nieuwe kanalen, maar ik persoonlijk heb hier geen behoefte aan...

Misschien kan Anoniem een toelichting geven op wat de plannen zijn voor DVB-C2?

Voor de toekomstige ambities is het nodig dat we nog efficiënter gebruik maken van het beschikbare frequentie spectrum op kabel. Daartoe is het nodig dat kabel operators zich uitspreken over het ondersteunen / toepassen van een nieuwe standaard. Zonder deze support zullen de fabrikanten van halfgeleiders immers niet fors investeren in deze nieuwe standaard / technology. De invoering zal mogelijk pas plaatsvinden in combinatie met de invoering van andere protocollen / standaarden zoals Docsis 4.0 en een opvolger van h.264 of introductie van 1080p. Het is dus zeker niet zo dat DVB-C2 het bestaande gebruik van DVB-C vervangt. DVB-S2 is ook pas ingevoerd toen het gecombineerd kon worden met de introductie van HD, zoals dit geldt ook voor de invoering van DVB-T2.
 
Bedankt Anoniem voor het antwoord

Ik begrijp dat de plannen nog niet helemaal duidelijk zijn maar dat in ieder geval de huidige HD broadcast norm (1080i) gewoon uitgezonden blijft worden met DVB-C.

Hier ben ik blij mee, maar het brengt mij wel direct op een volgende vraag: ik begrijp uit je antwoord dat in de toekomst 1080p gebruikt gaat worden voor HD broadcast.


  • Betekent dit dat 1080i op termijn vervangen gaat worden door 1080p?
  • Zo ja, dan speelt toch weer het probleem met de niet compatibele HW als dit gaat gebeuren in combinatie met DVB-C2?
  • Over wat voor termijn spreken we hier?
 
Bedankt Anoniem voor het antwoord

Ik begrijp dat de plannen nog niet helemaal duidelijk zijn maar dat in ieder geval de huidige HD broadcast norm (1080i) gewoon uitgezonden blijft worden met DVB-C.

Hier ben ik blij mee, maar het brengt mij wel direct op een volgende vraag: ik begrijp uit je antwoord dat in de toekomst 1080p gebruikt gaat worden voor HD broadcast.


  • Betekent dit dat 1080i op termijn vervangen gaat worden door 1080p?
  • Zo ja, dan speelt toch weer het probleem met de niet compatibele HW als dit gaat gebeuren in combinatie met DVB-C2?
  • Over wat voor termijn spreken we hier?

je moet 1080p slechts als voorbeeld zien van een nieuwe toepassing icm DVB-C2.
 
Het komt er dus eigenlijk op neer.. dat dit een beslissing is voor een verre toekomst..

Mensen hoeven dus echt niet bang te zijn dat hun apparatuur over 2 jaar niet meer werkt..
Er zullen nog vele jaren overheen gaan voordat DVB-C2 wordt ingevoerd..

We zullen waarschijnlijk eerst een aantal andere veranderingen gaan meemaken..

Analoge tv zal waarschijnlijk eerst nog gaan verdwijnen.
Veel zender gaan in HD uitzenden.
Enz
 
Het komt er dus eigenlijk op neer.. dat dit een beslissing is voor een verre toekomst..
Dat mag ik ook hopen. Ik ben van plan om begin 2010 de Humax HD twin tuner met PVR aan te schaffen en die is toch flink prijzig (300 euri) dus ik hoop dat ik daar nog minimaal een jaar of vijf plezier van heb.
 
helemaal mee eens laat dat nieuwe systeem nog maar even wachten. Eerst maar eens de hd zenders uitbreiden. en mogelijk nog wat meer zenders toevoegen aan ziggo zo vind ik de nieuwe zender Foxlive een goede nieuwe zender en zo mogen van mij nog veel volgen. Zo dat het zender aanbod goed blijft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan