• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Video van PC afspelen op TV via Humax 5200c (transcoding)

Status
Niet open voor verdere reacties.
L

lhpderckx

Hoi,

Sinds enkele dagen overgestapt naar de nieuwe Humax 5200c

Ik heb op mijn laptop een aantal films / series staan, de meesten in AVI formaat (H.264). De Humax ziet mijn laptop, maar onderteunt het formaat niet, enkel "XviD". Nogal beperkt, maar daar moet ik het mee doen.

Ik bedacht dat er heus wel software zou zijn die real-time mijn avi naar "XviD" kan streamen over DLNA. Ik vond meerdere pakketten, maar krijg het niet aan de praat:
Kodi Helix 14.1 (XMBA voorheen): Ondersteunt volgens mij geen transcoding; nergens kunnen vinden althans
Serviio: Ondersteunt transcoding, maar ik kon mijn video's niet vinden op de Humax. Sowieso niet te zien in de Serviio console welke video's er nu in staan. Je kunt daarin niet door de library browsen. Ik heb de map met video's toegevoegd; de console gaf ook aan de bestanden te hebben geïndexeerd, maar in de library mappen nergens te zien (video, playlists, recently added.... leeg)
TVMOBiLi: biedt wat meer controle over de library en transcoding, hij kent ook humax als type. Humax kan de video's vinden, maar nog steeds ongeldig formaat. Ik heb het gevoel dat ik ergens in zou moeten kunnen stellen welk formaat hij moet transcoden, want hoe kan de DLNA server dat nou weten anders? De humax ziet de bestanden ook gewoon als AVI type en ik heb niet de indruk dat TVMOBiLi echt on-the-fly kan transcoden.

Er zijn vast meer mensen die dit geprobeerd hebben. Welk gratis pakket kan ik hiervoor gebruiken? Of doe ik mogelijk iets verkeerds in de instellingen van de pakketten die ik al geprobeerd heb?
 
Maar ook:
Kan de HUMAX-ontvanger ook films vanaf de PC afspelen?
Ja, dat kan via DLNA. Indien de film op de PC het juiste bestandsformaat heeft (Xvid, *.TS, MPEG2, MP4 of H264) dan is het mogelijk om deze af te laten spelen door de HUMAX-ontvanger.

Dus niet alleen divx.. al zal ie op deze manier losse srt files niet doen,dus je moet de subs hardcoden..
 
Dank voor de reacties tot dusver.

Het lijkt wel of Humax zelf de kluts kwijt is. In de gebruikershandleiding en op de doos staat dat deze XviD afspeelt. Hun customer support bevestigt dit. Toch blijkt inderdaad uit de FAQ dat het ook H.264 af zou spelen.

Wanneer ik op de Humax zelf een bestand met H.264 indeling selecteer dat op mijn laptop staat, geeft deze aan dat het een ongeldig formaat betreft. Het lijkt dus alsof de FAQ onjuist is.

Rest mijn vraag: welke software zou ik kunnen gebruiken die ik op mijn laptop installeer waardoor verzoeken van de Humax naar de DLNA server op mijn laptop erin resulteren dat de film niet in het originele formaat, maar in een on-the-fly omgezet formaat naar de Humax worden gestuurd?

Of doe ik het verkeerd en moet ik op de een of andere manier vanaf de DLNA server aangeven dat hij het bestand moet afspelen op de Humax (push to Humax dus ipv Pull from PC)?

Misschien doe ik allemaal te moeilijk en moet ik gewoon met HDMI direct naar de TV verbinden vanaf mijn laptop, maar ik zou het wel 'fancy' vinden om het via DLNA te kunnen doen. ChromeCast is ook een optie, zeker omdat we mogelijk Netflix nemen, maar deze gaat dan ook rechtstreeks naar de TV en loopt dan volledig buiten de Humax om.
 
info over bestand gevraagd

Hoe groot is het bestand?
Groter dan 4 GB kan bij .ts wel, maar bij .mp4 waarschijnlijk niet.

Kijk met bijvoorbeeld 'mediainfo' welke codecs gebruikt worden.
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : [email protected]
Bit rate : 12.0 Mbps
..
Format : AC-3
Format/Info : Audio Coding 3
Channel(s) : 6 channels

Of met VLC:
Window > Media Information > Codec Details

Of met ffmpeg:
ffmpeg -i bestand
ffprobe bestand
 
Codec details

Het duurde even, excuus... erg druk gehad.

De codec details via VNC:
Video: H264 MPEG-4-AVC (part 10) (avc1), 1280x720
Audio: A52 Audio (aka AC3) (a52), 3F2R/LFE (kanalen), 48kHz Sample rate, 384 kb/s Bitrate

Het bestand is 1.45GB groot.
 
Het duurde even, excuus... erg druk gehad.

De codec details via VNC:
Video: H264 MPEG-4-AVC (part 10) (avc1), 1280x720
Audio: A52 Audio (aka AC3) (a52), 3F2R/LFE (kanalen), 48kHz Sample rate, 384 kb/s Bitrate

Het bestand is 1.45GB groot.

Het decoderen gebeurt bij de Humax 5100c/5200c/5400c door de hardware van de BCM7405 chip.
MPEG-2, MPEG-4, VC-1.

Specificaties:
https://www.broadcom.com/products/IPTV/IPTV-Solutions/BCM7405

... HD/SD H.264/AVC Main and High Profile to Level 4.1 (HD), Level 3.1 (SD), ...
... Dolby Digital ... (ac3)

Helaas laat VLC niet Profile en Level zien.
En geen bitrate. Maar dat is in dit geval waarschijnlijk geen probleem, 15 Mbit is wel mogelijk.

Vragen:
. welke extensie heeft de film, .mp4, .mkv of toch .avi
. speelt de Humax de film af vanaf een USB stick of een USB disk
. speelt de Humax de film af vanaf de harde schijf (via FTP of USB stick/disk)
. wat geeft de Humax aan als je het via DLNA probeert
. kan jouw TV ook met DLNA foto's, muziek of video afspelen

Serviio gebruikt ffmpeg voor het transcoderen (de binaire versie wordt meegeleverd).
Er wordt een tijdelijk bestand aangemaakt met de extensie .stf.
Mijn test daarmee is nog niet gelukt.

Beperkingen via DLNA:
. geen ondertiteling in te stellen
. wisselen van audio spoor is niet mogelijk
. 4 GB grootte bij .mp4 (ook niet vanaf de harde schijf)
. .mkv via DLNA is mij nog niet gelukt
. soms moet je een .mp4 bestand eerst op de PC bewerken.
. . uitleg: https://fabiensanglard.net/mobile_progressive_playback/index.php
. . dit lijkt moeilijker dan het is, ffmpeg kan het, en snel.
. . ffmpeg -i x.mp4 -movflags faststart -c:v copy -c:a copy y.mp4

NB:
FAQ (Veelgestelde vragen, is er voor 6 Humax modellen)
Ik kan iedereen aanraden deze door te lezen.

In de FAQ staat ook de vraag: "Kunnen gedownloade MKV-bestanden afgespeeld worden met de HUMAX ontvangers."
Antwoord: "Nee. Uw HUMAX-ontvanger kan geen bestanden van het type *.MKV af spelen of verwerken.:
Het antwoord is niet geheel juist: https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=43503

In de FAQ staat ook een vraag over het afspelen van een opname van de oudere Humax 5050c.
Het formaat daarvan is niet compatibel met het formaat van de nieuwere Humaxen.
Vanaf de harde schijf lukt het niet, via DLNA wel!
Hetzelfde geldt voor een bestand met de extensie .mov.
 
Andere oplossing gevonden

Er is alleen een en ander gebeurd ondertussen. Eerder gaf ik aan Kodi / XMBC, Serviio en TvMobili gebruikt te hebben om te proberen te transcoden naar de Humax over DLNA. Dit toen zonder succes.

Daarna heb ik VLC geïnstalleerd om de codec gegevens goed te kunnen bekijken en hier te kunnen delen. Ongeveer een week later probeerde ik nog eens om via de Humax dezelfde video te selecteren die via TvMobili werd aangeboden over DLNA. Ik weet niet waarom ik het probeerde, maar dit keer lukte het wel. Mijn laptop had er moeite mee (processor 80 á 90%) en was dus duidelijk aan het transcoden, maar toen ik goed keek was het niet TvMobili die bezig was... VLC.exe stond te pompen en was in zijn eentje verantwoordelijk voor het processorgebruik. "Maar, TvMobili publiceert toch?", dacht ik. Kennelijk vangt VLC het op de een of andere manier af. Het zal me worst wezen hoe het werkt, maar het werkt. Nog vreemder vind ik, dat ik in de VLC user interface niets over transcoding kan vinden, maar het blijkbaar toch ondersteunt.

Toen gebeurde er iets anders... mijn NAS (nouja, netwerk harde schijfje met Ethernet aansluiting) ging kapot. Gelukkig enkel de interface, de schijf (en dus ook mijn data) nog prima :oyeah:. De USB interface was al eerder stuk gegaan, maar nu kon ik dus niet langer via het netwerk erbij. Dat ding was toch al ontzettend langzaam, dus ik was niet rauwig dat ik voor een nieuwe moest kijken.

To cut a long story short, ik kwam uit bij de Asustor AS-5002T NAS. Dat is niet gewoon een NAS, ook Media Speler met HDMI uitgang. Resultaat: de video's staan niet langer op mijn laptop, maar op de NAS. Ik speel rechtsteeks via de NAS af via Plex of Kodi / XMBC die erop staan en geniet door HDMI van een snelle respons zonder buffering en zonder andere nadelen van DLNA die Tichel noemt.

Uiteindelijk ben ik dus afgestapt van mijn behoefte voor DLNA. Wat leuk leek is nu niet langer van toepassing... mijn vraag dus ook niet meer.

Tichel, hartelijk dank voor je toelichtingen en toewijding aan dit probleem!!! :thankyou:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan