Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
Deze Humax heeft een 320 GB harddisk waarvan je wel de kwaliteit niet kunt instellen. Is deze 320 GB harddisk voor mij dan meer dan voldoende (ik neem hoofdzakelijk films op van Film 1) of kom je al snel in de problemen ? Stel ik neem in een week tijd 10 films (niet dat dat ooit gebeurt) op van Film 1 is de Harddisk dan gelijk vol of is er dan toch nog genoeg ruimte over ?

Verschil met je huidige harddisk recorder is dat de 'opname' hier een identieke kwaliteit opneemt als de uitzending is. Je neemt immers de stream zelf op en converteert dus niets. Je kijkt dus altijd een opname terug zonder enig kwaliteitsverlies.

Hoeveel je maximaal opneemt is afhankelijk van de bitrate van het kanaal waarvan je opneemt. Ik weet niet wat de bitrate van de Film-1 kanalen is, maar stel dat de bitrate van een kanaal 8 Megabit per seconde is, dan kost dit 1 Megabyte per seconde en kun je grofweg 88 uur opnemen. Neem je alleen kanalen op die een bitrate van 6Mbit hebben kun je dus meer opnemen, van een HD kanaal wat bijvoorbeeld 14Mbit/sec heeft dus minder.
 
Ik weet even niet of Film1 het HD kanaal is maar ik weet wel dat dezelfde film vaak tegelijk ook in SD wordt uitgezonden, of in SD op een andertijdstip die week op een ander film kanaal. Succes.:)

Film zendt dezelfde films uit tegelijk op Film 1 HD als op Film 1 SD. Alleen worden niet alle films in HD uitgezonden waardoor Film 1 HD op bepaalde tijdstippen niets uitzendt. Echte kaskrakers zoals o.a. Batman zenden ze niet uit op HD.

Ik neem vrijwel alleen Films op van Film 1. Series volg ik niet en films op de comerciele zenders kijk ik vrijwel nooit vanwege de reclames erin. En wat ze uitzenden (films) op de comerciele zenders heb ik meestal al gezien. Het enige wat ik soms ook nog wel eens opneem is Studio Sport (Eredivisie voetbal). Maar dan heb je het eigenlijk ook wel gehad met opnames. Ik neem gemiddeld 2 a 3 keer per week iets op wat ik later dan bekijk.

Kun je met deze Humax ook blokken opnemen van 30 minuten ? En iedere keer dat je op de knop drukt komt er weer 30 minuten bij (Dus 30 -> 60 -> 90 -> etc.). Dat vind ik wel een handige optie op mijn huidige Harddisk recorder wat ik wel eens gebruik.
 
De optie blokken opnemen van 30 minuten, volgens mij niet. Omdat de recorder EPG gestuurd is, neem je altijd het complete programma op dat je opdat moment voor opname selecteert. Niks meer, soms iets minder als het programma langer duurt dan in de EPG is aangegeven.
 
Kun je met deze Humax ook blokken opnemen van 30 minuten ? En iedere keer dat je op de knop drukt komt er weer 30 minuten bij (Dus 30 -> 60 -> 90 -> etc.).

Nee :mrgreen:. Als je echter twee maal op record drukt kun je de eindtijd aanpassen met de pijltjes naar links en rechts.
 
Bedankt allemaal alvast voor de informatie. Ik kan er in ieder geval goed mee uit de voeten.
 
zelf ook weer iets geleerd over mijn eigen apparaat

Je weet dat er op de bijgeleverde cd een uitgebreide handleiding staat?

Op blz 61:
Personal Video Recorder
1. Algemene opname
  • 1. Druk op de toets opnemen om het programma waar u momenteel naar kijkt op te nemen.
  • 2. Druk nogmaals op opnemen tijdens het opnemen om de eindtijd in te stellen. U kunt de eindtijd instellen met </>.
  • 3. Wanneer u een programma opneemt dat bijna de eindtijd heeft bereikt, zal het volgend programma worden opgenomen en zal de eindtijd van dat programma worden weergegeven. Druk op de toets opnemen om van het huidig programma naar het volgend programma te gaan.
 
HD neemt dacht ik 3x zoveel ruimte in als een SD opname. Ned123 wordt op HD uitgezonden, maar op kanaal 71,72 &73 worden ze op SD ook uitgezonden.

..En de kwaliteit is bijna hetzelfde :( ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
..En de kwaliteit is bijna hetzelfde :( ...
Dat voegt lekker veel toe. :roll:

De beeldkwaliteit hangt af van de bron.
Dus ja, het kan voor komen dat je een geupscaled signaal opneemt van een HD zender en dan is de beeldkwaliteit minder en neemt het meer plaats in.
Je kan natuurlijk niet alles hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je ziet dat regelmatig bv op National Geographic in de SD uitzending haarscherpe programma's, duidelijk gemaakt met HD eindapparatuur. SD is voorlopig nog niet op zijn einde.
 
Terug
Bovenaan