• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Kabel vs glasvezel

Status
Niet open voor verdere reacties.
V

vibravis

Beste mensen,

Vandaag heb ik een folder ontvangen dat ze gaan beginnen met de aanleg van een glasvezelnetwerk. Ik wil eigenlijk graag de opties gaan vergelijken om te kijken wat de beste optie is. Aangezien ik erg tevreden ben over Ziggo stap ik liever niet over maar wat is de toekomst van de kabel?

Ik weet van glasvezel:

*Snelheid kan makkelijk naar 500mbps. Een download van 500mbps is leuk maar vooral de upload lijkt me wel wat. Nu heb ik maar 1mbps. Wat kan er nog veranderen in snelheid voor de kabel? Ik heb ergens ooit gehoord dat kabel maar geschikt is tot 250mbps?

*Glasvezel is geschikt voor het uitzenden van 3d content. kan de kabel dit ook?

*Stabiliteit van de kabel is in mijn geval super. Hoe zit dit bij glasvezel?

Alle reacties zijn welkom natuurlijk :applause:
 
Een download van 500mbps is leuk
Bedenk daarbij ook dat je interne netwerk en computer(s) dat aan moeten kunnen

vooral de upload lijkt me wel wat. Nu heb ik maar 1mbps.
Volgens je profiel heb je Alles-in-een extra met 10 Mbps


Stabiliteit van de kabel is in mijn geval super. Hoe zit dit bij glasvezel?

Ik ervaar de 100/100 glasvezelverbinding die ik nu heb als iets stabieler dan de 120/10 kabel die ik hiervoor had


Daarnaast wordt via glas vaak iptv aangeboden (en beperkt dvb-c) en kun je niet veel meer met een intern coaxnetwerk. Je zult dan naast je computer-utp-netwerk ook nog een tv-utp-netwerk moeten aanleggen.
Voor mij een reden om voor tv in ieder geval bij Ziggo te blijven (en het feit dat ik dan geen Film1 meer heb)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ergens ooit gehoord dat kabel maar geschikt is tot 250mbps?
Maar 250 Mbps? Dat is best veel hoor.
De huidige 8 kanaals modems zijn inderdaad geschikt voor snelheden tot rond 250 Mbps down en 125 Mbps up.
 
Maar 250 Mbps? Dat is best veel hoor.
De huidige 8 kanaals modems zijn inderdaad geschikt voor snelheden tot rond 250 Mbps down en 125 Mbps up.
Elk kanaal is ca 50mbit, een modem welke 8 kanalen kan bundelen zou dus tot ca 400Mbit moeten kunnen behalen.
 
Als persoon die veel de glasvezel bezig(maar thuis gewoon een Ziggo gebruiker is) is zal ik proberen de plussen en minnen zo goed mogelijk even neer te zetten(vrij naar mijn eigen mening:mrgreen:)

Glasvezel:
+/+: up en download symetrisch - denk hierbij voor de upload behalve aan het uploaden van foto's en wellicht een filmpje op Youtube ook de cloud technologie die steeds meer wordt toegepast.
+/+: stabiele snelheid, je eigen verbinding via glasvezel, geen deling tussen wijkkast en de rest van je straat.
+/+: Voordelig (vooral sinds de onlangs doorgevoerde snelheidsverhogingen en prijsverlagingen bij diverse providers
+/+: Open netwerk: persoonlijk vind ik dit een groot voordeel, houdt de markt scherp. Ondanks dat KPN een aantal providers heeft overgenomen blijft er nog keuze over(Vodafone, Solcon e.d.)
+/+: De bandbreedte van glasvezel, hierdoor zijn er gewoon meerdere diensten naast elkaar nodig.
-/-: IPTV, om het volledige digitale pakket op meerdere tv's te hebben moet je dus (zoals al eerder beschreven) de coax vervangen voor netwerk kabels, en andere ontvangers aanschaffen.
+/+: Wanneer je voor de 2e, 3e, etc tv genoeg hebt aan het basispakket van 39 zenders kan je gebruik maken van het coaxsignaal wat de glasvezel biedt, hierop worden de 39 zenders zowel analoog als in DVB-C(ongecodeerd) uitgezonden. Elke DVB-C tuner kan je hiervoor gebruiken(Niet bij KPN/XS4All)

Kabel:
+/+: digitale tv via DVB-C inclusief de pluspakketten e.d. Deze techniek wordt breed ondersteund (denk aan bv TV's met geschikte module)
+/+: Standaard keuze uit enkele films on demand (afhankelijk van je pakket, op glasvezel nu nog alleen videotheek thuis, geen gratis titels)
+/+ HD zenders standaard in (plus)pakket, bij glasvezel heeft alleen Vodafone 20 HD zenders in het basispakket, de rest 10) Bij Ziggo dus geen apart HD pakket (meer)
+/+: Disney junior (dit is wel heel persoonlijk thuis :mrgreen:)
+/-: Ondanks de "oude" kabel kan men nog veel halen uit de kabel.
-/-: gesloten netwerk, op plaatsen zonder glasvezel geen concurrentie voor snel internet.
+/+: onbeperkt bellen van Ziggo ook naar diverse buitenlanden.

Glasvezel/kabel redelijk gelijkwaardig:
:Totaal aanbod zenders , afhankelijk van persoonlijke keuze, beide volledig pakket.
:Op gebied van downloaden bieden beide goede snelheden aan.
Uitzending gemist.
:Kwaliteit Nederlandse (HD) zenders, aangezien dit de meest bekeken zenders zijn worden deze door beiden in de best mogelijke kwaliteit doorgegeven.

Persoonlijk zie ik meer toekomst in de glasvezel techniek.
Het mooiste zou zijn als men ervoor had gekozen om voor TV ook volledig van de DVB-C techniek gebruik te maken(naast IPTV), technisch is dit gewoon mogelijk maar men heeft gewoon gekozen voor IPTV.

Tot zover mijn korte vergelijking tussen de 2.
 
Elk kanaal is ca 50mbit, een modem welke 8 kanalen kan bundelen zou dus tot ca 400Mbit moeten kunnen behalen.

Theoretisch.. In de praktijk zijn er heel veel investeringen nodig om via Coax 400 Mbit te kunnen bieden. In het hele netwerk zullen CMTS'en vervangen moeten worden. Dat zie ik Ziggo niet snel doen. En dan heb je 400Mbit download, maar de upload blijft altijd achter. Ze zouden dan 40Mbit upload kunnen bieden. Maar ik denk dat de kosten niet opwegen tegen het aantal abonnees dat het af zal nemen.
Bij glasvezel speelt deze problematiek veel minder, vandaar dat ze ook makkelijker hogere snelheden kunnen aanbieden.
Wat Internet betreft heeft glasvezel gewoon de toekomst en zal ik zelf ook zeker overstappen als in mijn woonplaats glasvezel beschikbaar komt. De digitale tv via glasvezel wordt door alle providers behalve KPN geleverd via DVB-C en IPTV. Via DVB-C kan je gewoon ontvangers gebruiken die geschikt zijn voor Ziggo, ook tv's met CI+ module werken. Het leuke daarvan is dat je geen smartcard of module meer nodig hebt, dus zappen gaat een stuk sneller en geen hinderlijke E16 meldingen en dergelijke.
Klein minpuntje van DVB-C via glas is dat op het moment alleen Nederland 1 in HD wordt doorgegeven (testfase), de andere zenders worden in SD doorgegeven maar hebben wel een hoge bitrate. Voor HD zal je dus een ontvanger voor IPTV moeten gebruiken. Het beeld is goed ( hogere bitrate dan bij Ziggo ) en er zijn meer HD zenders beschikbaar dan bij Ziggo, maar IPTV heeft nog wel wat kinderziektes. Dus ik kan me voorstellen dat mensen voor tv nog bij Ziggo blijven al denk ik dat ook IPTV wel de toekomst heeft en dat de kinderziektes er over één tot twee jaar wel uit zijn.
Waarschijnlijk dat Ziggo en UPC uiteindelijk ook wel over zullen stappen op IPTV omdat ze daardoor meer kanalen kunnen aanbieden dan via DVB-C.
 
Maar wat is nu de volgende stap voor ziggo? Snelheid verhogen? Prijsverlaging?
Ziggo kan nu niet achterblijven lijkt me zo.
Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 5_0_1 like Mac OS X) AppleWebKit/534.46 (KHTML, like Gecko) Version/5.1 Mobile/9A405 Safari/7534.48.3
 
Maar wat is nu de volgende stap voor ziggo? Snelheid verhogen? Prijsverlaging?
Ziggo kan nu niet achterblijven lijkt me zo.
Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 5_0_1 like Mac OS X) AppleWebKit/534.46 (KHTML, like Gecko) Version/5.1 Mobile/9A405 Safari/7534.48.3

Ziggo heeft al aangegeven in persberichten, dat ze de toekomst qua snelheid aankunnen. Ik betwijfel de objectivititeit, maar Ziggo zegt het wel, o.a. kortgeleden nogmaals in dit bericht.
 

Dat stukje op de site van Ziggo gaat over dat 98% van het netwerk uit glasvezel bestaat en dat alleen de laatste 300 meter over coax gaat. Dat zou niet uitmaken volgens Ziggo. Maar het maakt wel degelijk een groot verschil.
Zie bijv. dit interview met Bert Nijboer, de directeur van ReggeFiber:

https://www.anjeprodukties.nl/2012/01/we-willen-twente-als-eerste-aansluiten-op-glasvezel-het-hoeft-niet%E2%80%A6/

Wat de directeur van ReggeFiber stelt in het interview is ook niet helemaal objectief, maar hij heeft wel een punt. O.a. over het netwerk van KPN: "KPN heeft nog wel pogingen ondernomen om de eigen koperleidingen op te waarderen, maar kwam er al snel achter dat een boerenknol zelfs met de beste trainer wel sneller wordt, maar nooit een serieuze wedstrijd zal winnen".
Natuurlijk is het netwerk van Ziggo beter dan het kopernetwerk wat voor ADSL gebruikt wordt, maar het laatste stuk coax naar de woning blijft een bottleneck.
Op zich begrijp ik Ziggo wel, glasvezel aanleggen tot aan de deur is een grote investering. Die investering zullen ze pas op de lange termijn terugverdienen.
En op het moment is de behoefte aan snellere internetverbindingen en meer zenders in hoge kwaliteit nog niet heel groot. Maar dat gaat zeker komen, ik ga ervan uit dat HD toch min of meer de standaard gaat worden. Als Ziggo meer HD zenders via coax wil aanbieden, lopen ze al snel tegen capaciteitsproblemen op. Bij glasvezel/IPTV heb je dat probleem gewoon niet.

Ook dit is een interessante link: https://www.amersfoortopglasvezel.nl/faq/maar-ziggo-heeft-toch-ook-glasvezel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan