• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Kwaliteit HD opnames

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

AW78

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met betrekking tot de kwaliteit van opnames op de Humax 5050 in HD kwaliteit. Zelf neem ik in HD op via een extern systeem (een zgn. capture device) waarmee ik via de component aansluiting (analoog) HD opnames kan maken in 1920x1080 met een bitrate van 13.5 mbps, maar vooral bij snel bewegende beelden zie je op een 32" scherm dat de opname "hakkelt". Nu zou dit misschien kunnen liggen aan het feit dat ik de opnames vanaf PC afspeel en dus een HDMI-DVI kabel van 5 meter moet gebruiken tussen de TV en de PC, en dat de stream het niet trekt door zo'n lange kabel, en daarom was ik benieuwd naar de kwaliteit van de opnames met de Humax 5050. En dan met name of je verschil in kwaliteit ziet tussen de originele uitzending en de opname. Bij mij dus wel, in de vorm van hakkelig beeld, fletsere kleuren en ook iets minder scherp beeld bij de opname.
Natuurlijk zijn er nog meer voordelen aan de Humax, zoals de twin tuner en de mogelijkheid van de timer, maar het voornaamste is dus de kwaliteit.
Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van mensen, en alvast bedankt voor eventuele reacties.
 
Zelf heb ik nog geen verschil kunnen merken. Ik ben benieuwd of anderen het wel merken of kunnen meten. Ik zal bij HDTV opnamen eens beter opletten. Daarmee moet het het eerst zichtbaar zijn.
 
waarmee ik via de component aansluiting (analoog) HD opnames kan maken in 1920x1080 met een bitrate van 13.5 mbps, maar vooral bij snel bewegende beelden zie je op een 32" scherm dat de opname "hakkelt".

komt het niet door te hoge bitrate? Hoe hoger bitrate hoe harder je computer of een ingebouwd computer van een apparaat moet werken, sommige frames worden dan niet doorgegeven...
daar moet je wel rekening mee houden.

bijvoorbeeld een langzame computer kan die hoge bitrate niet aan.
of videokaart kan die hoge bitrate niet aan.
 
Een digitaal kanaal bestaat uit een aantal componenten, de Elementary Streams (ES), zoals een video ES, audio ES, eventueel een teletext ES, eventueel een DVB ondertiteling ES, etc. Al die ES'sen van een kanaal worden op schijf opgeslagen zoals ze binnenkomen, dus zonder bewerkingen. Er is daarom geen verschil in kwaliteit tussen een opname en de directe weergave van het kanaal.
 
komt het niet door te hoge bitrate? Hoe hoger bitrate hoe harder je computer of een ingebouwd computer van een apparaat moet werken, sommige frames worden dan niet doorgegeven...
daar moet je wel rekening mee houden.
Daarom heb ik ook een Core2Quad 3.0 GHz processor in mijn PC gezet, maar evengoed heeft hij er last van.


Een digitaal kanaal bestaat uit een aantal componenten, de Elementary Streams (ES), zoals een video ES, audio ES, eventueel een teletext ES, eventueel een DVB ondertiteling ES, etc. Al die ES'sen van een kanaal worden op schijf opgeslagen zoals ze binnenkomen, dus zonder bewerkingen. Er is daarom geen verschil in kwaliteit tussen een opname en de directe weergave van het kanaal.
Bedankt voor de info ArChie. :)
 
Daarom heb ik ook een Core2Quad 3.0 GHz processor in mijn PC gezet, maar evengoed heeft hij er last van.


:)

Een Core2quad 3.0 is trager dan een Dual 3.0 processor.
Maar vooral de grafische kaart is in dit geval heel erg belangrijk.

Waarom analoog en niet digitaal.
Met de DVI kan je naar HDMI en dat is sneller en mooier.


Verder zie ik op de Humax 5050C geen verschil met origineel of opgenomen HD programma's.
Al enkele films van Film1 en ook Nederland 1,2 en 3 opgenomen en bekeken.
Geen probleem.
Perfect apparaaat.
 
Om de kwaliteit van de opnames goed te kunnen beoordelen kun je even terug scrollen in de buffer van het programma dat je aan het kijken bent. Ik zie daar geen verschil met het orgineel. Perfect beeld dus....

Barlin
 
Een Core2quad 3.0 is trager dan een Dual 3.0 processor.
Maar vooral de grafische kaart is in dit geval heel erg belangrijk.

Inderdaad.
Mijn ervaring is ook dat een goede hardware ondersteuning (DXVA) van een grafische kaart belangrijker is dan pure CPU kracht alleen.

Zie ook deze link/guide:
Watching h.264 videos using DirectX Video Acceleration (DXVA).

Zelfs met een P4 en relatief eenvoudige videokaart (alleen DXVA scaling en deinterlacing) kon ik opnames van Eurosport HD/NL1-HD vloeiend afspelen.

Verder zijn er nog diverse factoren die bepalen of het afspelen vloeiend gaat.
De gebruikte videomodes (Overlay, VMR, EVR...)
De gebruikte videocodecs, zelf heb ik het beste resultaat met de Cyberlink/PowerDVD codec.
De juiste beeldfrequentie is van belang, voor PAL opnames gebruik je dus iets van 50/75Hz om het vloeiend te laten verlopen.
Verschillende deinterlace methodes via de PC en/of TV zelf kunnen ook allemaal weer verschillende resultaten geven.

Verder is mijn ervaring ook dat de losse (HD) mediaspelers zoals bijvoorbeeld de WDTV een (veel) beter resultaat geven dan het afspelen via de PC.

Hier ook nog twee DVB HD opnames.
Dit is dezelfde scene van de Tour de France op zowel Eurosport-HD en NL1-HD.
Mediafire: TDF_ESHD_190709.ts
Mediafire: TDF_NL1HD_190709.ts
 
Om de kwaliteit van de opnames goed te kunnen beoordelen kun je even terug scrollen in de buffer van het programma dat je aan het kijken bent. Ik zie daar geen verschil met het orgineel.

Dat is logisch, want er is geen verschil, zie hier
 
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met betrekking tot de kwaliteit van opnames op de Humax 5050 in HD kwaliteit.

Die kwaliteit is zoals genoemd gelijk aan het orgineel. Dus heel erg goed.

Over je setup: Er zijn zoveel redenen te bedenken waardoor je beeld 'hakkelt' dat er dieper op in gaan niet erg veel zin heeft. Wellicht is de apparatuur niet snel genoeg voor de datastroom en verliest het zo frames, misschien is de deinterlacing niet goed of afwezig of is de weergever het probleem. Dit is ook meteen het probleem met een dergelijke setup: de troubleshooting is dusdanig dat het alleen interessant is voor de hobbyist.
Ik ben daarom afgehaakt (ik had een FloppyDTV setup) en heb de Humax gekocht. Absoluut geen spijt van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan