• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Server ontvangt geen e-mail vanaf MK

Status
Niet open voor verdere reacties.
X

Xino

Ik zit bij multikabel en heb een eigen domeinnaam (x-ploit.nl).
Ik heb bij de MX records van x-ploit.nl het volgende staan:
Domain Type Class TTL Answer
multikabel.nl. MX IN 300 vmx02.multikabel.net. [Preference = 10]
multikabel.nl. MX IN 300 vmx01.multikabel.net. [Preference = 10]
(komt direct van dnsstuff.com)

Volgens mij staat die zo goed, verder heb ik mijn mailserver ook goed geconfigureerd, ik kan ook inloggen en het versturen van e-mail naar alle lokale e-mailadressen werkt ook prima.

Verder heb ik ook het multikabel mailscriptje wat poort 25 moet openzetten naar mijn server gedraait, dit heeft hij ook goed gedaan aangezien hij aangaf dat het gelukt is.

Ik kan ook e-mail versturen vanaf een account dat als smtp-server smtp.multikabel.nl heeft, dit komt dan ook gewoon netjes aan maar een mail met een andere smtp-server dan die van multikabel komt gewoon niet aan, hij krijgt ook geen delivery-failed fout maar blijft gewoon ergens haken...

Ik heb geen idee hoe ik dit kan controlleren en of het probleem nou bij mij zit of bij multikabel :S

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen want ik ontvang inmiddels al 3 dagen geen e-mail en dat is niet echt handig...
 
Vermoedelijk staat je ip-adres foutief geregistreerd in de database. Dat is een bug die bij meer mensen optreedt. Voor de oplossing zie de (bijgewerkte) startpost :

https://mgv.multikabel.nl/phpnuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=908&start=0

Hopelijk wordt deze bug nu eindelijk eens opgelost.....

Het zit niet in het mail-script zelf, maar in de database met ip-adressen waar het mailscript de gegevens uit moet halen, daar zitten fouten in, door de work-around genoemd in het bovenstaande artikel zou dit goed moeten komen tot je ip wisselt.....
 
Hm waarom komt dan wel alle mail aan dat verzonden is vanaf de smtp-server van multikabel en niet van de andere smpt-servers?

Het lijkt mij dan dat multikabel wel mijn IP heeft?

Ik ga nu mijn modem opnieuw aanmelden bij multikabel, ik hoop dat het lukt.

EDIT: Ik heb MK gebeld, ze willen mijn modem niet opnieuw instellen omdat dat voor kabelinternet niets uitmaakt, ik krijg dan dezelfde DNS-servers en hetzelfde IP-adres terug als ik al had en dat gaat dus geen verandering geven...

klopt dit? wat kan ik nou nog verder doen om dit op te lossen?
 
Xino zei:
EDIT: Ik heb MK gebeld, ze willen mijn modem niet opnieuw instellen omdat dat voor kabelinternet niets uitmaakt, ik krijg dan dezelfde DNS-servers en hetzelfde IP-adres terug als ik al had en dat gaat dus geen verandering geven...

klopt dit? wat kan ik nou nog verder doen om dit op te lossen?

tsja.... dat zie ik steeds gebeuren, de helpdesk weet niet wat het probleem is. Door die actie van opnieuw aanmelden van je modem komt het IP-adres van jou goed te staan in de database mocht hij niet goed staan. Dat laatste is de laatste tijd vaak gebeurd namelijk. Dit is niet een standaard-actie om dit goed te krijgen, maar een work-around. Door dat aanmelden krijg je inderdaad hetzelfde ip-adres en DNS server toegewezen, maar jouw ip-adres wordt dan goed weggeschreven. Dus het lijkt een nutteloze actie, maar is het niet omdat er momenteel nog een bug zit in de ip-registratie.

Maar goed, je schrijft nu iets waardoor ik een beetje in verwarring ben. Je zegt dat je wel mail ontvangt, mits dit is verzonden via de smtp-server van multikabel. Weet je dat echt heel zeker ??? Is het niet gewoon lokale mail die jij zelf verstuurt ? Want het zou kunnen dat die mail jouw server helemaal niet verlaat en gewoon intern naar de juiste account gestuurd wordt .....

En ik begrijp ook niet helemaal of je het nu hebt over het versturen van mail naar 'elders' vanaf jouw computer/server of dat het over inkomende mail gaat.

Het versturen van mail vanaf jouw server MOET je altijd via de mailserver van Multikabel doen, niet omdat het ander geblokkeerd zou worden door Multikabel of zo, maar omdat veel externe mailservers geen mail accepteren van ip-adressen van ISP-reeksen (gebruikers). Je kunt bijvoorbeeld een relay-host instellen in je mailserver. Daar vul je dan dus smtp.quicknet.nl in. Alle mail die je via jouw server verstuurt gaat dus dan altijd via smtp.quicknet.nl en dan kun je wel mail versturen naar iedereen. Nu ben je afhankelijk van hoe 'streng' de mailservers waar je iets heen wilt sturen is ingesteld.

Ontvangen van mail gaat dus via de mx.multikabel.nl servers, als de mail daar binnenkomt wordt het direct doorgezet naar de server met het ip-adres wat jij via het script (automatisch) hebt ingesteld. Dat script controleert 2 keer per dag het ip-adres uit een database. Echter in die database wordt het ip-adres niet altijd goed geupdate mocht je ip wijzigen of in het recente verleden is gewijzigd. Dat laatste probleem is dus met die work-around op te lossen.

Misschien kun je nog eens duidelijk uitleggen wat er nu mis gaat en wanneer. En als je testmailtjes via de multikabel smtp wilt testen moet je wel even zekermaken dat ze niet intern via je eigen pc gelopen zijn (kun je aan de headers zien eventueel)
Ik kan eventueel navragen wat er mis gaat met de mail, alleen mocht de oorzaak zijn dat je IP niet goed staan (zie boven) moet je dat zelf in gang zetten via de helpdesk. Alleen gaat dat vaak mis omdat ze niet snappen waarom je dat wilt .....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan