• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Wifi werkt niet meer in hele huis

Status
Niet open voor verdere reacties.

meta1854

Forum Gebruiker
Berichten
4
Wifi heeft het altijd prima gedaan tot een week of 4 geleden. Inmiddels nieuw modem gekregen, maar het blijft hetzelfde. Ik moet in de keuken gaan zitten om te kunnen werken. Huiskamer is er bijna nooit meer verbinding.
Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen.:oops:
 
Kijk eens naar netwerken in de buurt en op welk kanaal deze zitten. Probeer anders een ander kanaal 1,6, en 11 zijn de sterkste kanaken

Verstuurd vanaf mijn LG-D405 met Tapatalk
 
Kijk eens naar netwerken in de buurt en op welk kanaal deze zitten. Probeer anders een ander kanaal 1,6, en 11 zijn de sterkste kanaken

Verstuurd vanaf mijn LG-D405 met Tapatalk

Kanaken waren de oorspronkelijke bewoners van de Hawaii-eilanden, maar dit terzijde.
Kanalen 1, 6 en 11 zijn niet de 'sterkste'. Het begrip 'sterk kanaal' is onzin. Een kanaal is een frequentiegebiedje waarop al dan niet een signaal uitgezonden kan worden. Sterk of zwak hangt af van de gebruikte apparatuur.
De kanalen 1, 6 en 11 zijn de enige kanalen die elkaar niet overlappen en bij voorkeur gebruikt moeten worden als je in een gebouw of op een terrein meerdere acces points wilt inrichten. Daar komt in de praktijk weinig van terecht is mijn ervaring.

Waar het hier om gaat is dat iedereen maar wat doet en er tussen buren geen overleg plaats vindt. In sommige gevallen zijn access points (als onderdeel van een modem of router) in staat om zelfstandig een niet of matig bezet kanaal te kiezen, maar lang niet altijd.
De vraagsteller zou eens moeten kijken op welke kanalen de buren zitten en of er overlap is met het kanaal waarop de eigen modem zendt. Misschien ook eens kijken hoe de signaalsterkte is op verschillende plaatsen in het huis. Staat de modem in de meterkast? Dat is nou net niet de gunstigste plek voor zo'n apparaat bij gebruik van Wifi. Kan de modem verplaatst worden? Als dat niet mogelijk is, kijk dan eens naar een apart access point dat wel, via een kabel, op een gunstige plek geplaatst kan worden. Ziggo heeft zo'n ding in de aanbieding.
Kijk ook eens naar 5 GHz als alternatief voor 2,4 GHz. Op die frequentie heb je meestal minder last van de buren. Kunnen modem en PC beide op die frequentie werken?
Het bereik op 5 GHz is weliswaar wat minder en het signaal heeft ook meer last van betonnen vloeren en wanden, maar juist daardoor zitten de bewoners van flatgebouwen en rijtjeshuizen elkaar minder in de weg. In de praktijk valt het nog wel mee. Ik heb een huis met met drie verdiepingen en vloeren van 20 cm beton. Na wat experimenteren gebruik ik nu een D-Link router die op de eerste verdieping staat. Daarmee bestrijk ik het hele huis, ook op 5 GHz en beneden in de huiskamer haal ik de volle download van 150 Mbps. Dwars door die 20 cm beton. Kortom, investeren in wat betere spullen loont. De Wifi van de modem die je van Ziggo krijgt is maar een toegift en Ziggo staat op geen enkele manier garant voor de resultaten die je daarmee bereikt. Wifi is de zorg van de klant, niet van Ziggo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik hier merk dat de modems van mijn beide buren (beiden KPN) een sterker wifi-signaal afgeven dan de Ziggo-modem van mezelf.
 
Ik heb hier helemaal geen verstand van :oops:
en weet dan ook niet waar ik de kanalen c.q. frequenties moet zoeken op mijn laptop.
 
Misschien handig om er iemand bij te halen die er meer verstand van heeft?

Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan