• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Late aanmelding NAS op laptop en TV

Status
Niet open voor verdere reacties.
U

uncleben

Als ik mijn laptop aanzet, dan duurt het enige tijd voordat de NAS herkend wordt in mijn LAN. Een ander apparaat, een SONOS, wordt wel direct herkend in het LAN (onder het NETWERK in mijn verkenner)
Hetzelfde gebeurt als ik mijn smart TV aanzet: de SONOS wordt onmiddellijk herkend maar voordat de NAS beschikbaar komt op mijn TV, duurt dat ook enige tijd.
Ik kan alleen maar concluderen dat dit aan de router ligt.
Immers, de NAS staat altijd aan (24/7) en ik kan de NAS van buiten mijn LAN wel bereiken.

Graag advies wat ik eraan kan doen.
 
Als ik mijn laptop aanzet, dan duurt het enige tijd voordat de NAS herkend wordt in mijn LAN. Een ander apparaat, een SONOS, wordt wel direct herkend in het LAN (onder het NETWERK in mijn verkenner)
Hetzelfde gebeurt als ik mijn smart TV aanzet: de SONOS wordt onmiddellijk herkend maar voordat de NAS beschikbaar komt op mijn TV, duurt dat ook enige tijd.
Ik kan alleen maar concluderen dat dit aan de router ligt.
Immers, de NAS staat altijd aan (24/7) en ik kan de NAS van buiten mijn LAN wel bereiken.

Graag advies wat ik eraan kan doen.
Allereerst zou ik wat meer gegevens bekend maken, zoals merk en type van de diverse apparaten.
En verder vind ik de conclusie dat het aan de router ligt wat voorbarig omdat :
- er slechts 1 apparaat blijkbaar problemen geeft
- het bereiken buiten het lan (wat via dezelfde router gaat) wel lukt.
 
Een apparaat kan alleen maar 'herkend' worden als het zichzelf bekend maakt. Je laptop moet dus wachten tot hij hem ziet langskomen. Het kan dat jouw NAS dat maar 1 keer per minuut of langer doet en de SONOS vaker. Dit is dus een feature/instelling van de NAS.

Dat het aan de router ligt is vrijwel onmogelijk omdat de routerfunctie hier ook niet voor gebruikt wordt. Dit vindt allemaal op je lokale netwerk plaats via de switch. Dat daar specifiek een NAS zou worden geblokkeerd is zeer onwaarschijnlijk.

Als je de laptop dwingt om direct naar je NAS te gaan zal het makkelijker gaan denk ik. Zelf heb ik gekoppelde virtuele drives gemaakt op een windows pc. Bijvoorbeeld drive F:\ is bij mij een map op mijn NAS. Die lijkt dan onbereikbaar (rood kruis) na opstarten PC, maar als je er naartoe gaat is hij er wel en verdwijnt het kruis ook. Dat is een feature van Windows na de laatste updates naar Windows-10. Je hoeft dus niet te wachten tot hij zichtbaar wordt als je hem via een drive koppelt of handmatig naar de NAS gaat in Windows verkenner door hem daar als \\NAS-naam te kiezen in de adresbalk in de verkenner.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niwt wat er gebeurd is, maar alles schijnt weer te werken zoals het hoort.
Beide smart TV's zien de NAS weer en op mijn laptop staat ook weer de NAS onder netwerk.

bedankt voor de reacties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan