• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Beeldkwaliteit ESPN America

Status
Not open for further replies.
R

ruiterjm

Ik ben benieuwd hoe Ziggo omgaat met de doorgifte van kwaliteit van een zender, in mijn geval ESPN America. Via het forum bij ESPN America heeft iemand het volgende gepost. Samengevat: Ziggo zou beknibbelen op de kwaliteit van ESPN America, terwijl de zender na overgang afgelopen oktober van 4:3 naar 16:9 ook een veel betere kwaliteit doorzendt. Het zou liggen aan de instellingen voor bandbreedte en FEC (speed of picture).

Van het froum op ESPN America.com said:
I can see on my tv set that the picture quality on Ziggo is still exactly the same as when they broadcast ESPNA in 4:3. The bandwith and FEC are way to low so you still can see pixelation like you did before. Only now you see more of it because the picture is larger and you can see it on more parts of the screen.
(Picture quality is influenced by two things: bandwith and speed of picture which is called FEC)

The difference with the way SKY started broadcasting ESPNA in 16:9 became obvious right away because many times ESPNA Europe and ESPNA UK broadcast the same programs simultaneously. (But to do this they use different feeds.)
The bandwith that SKY uses for the ESPNA channel must have gone way up (as their FEC has not changed) and this results in a much better picture for the ESPNA 16:9 channel on SKY.

Since nothing has changed on Ziggo, it is obvious they are still using the old parameters for this channel. If you want them to change their signal quality you should file a complaint with them. In it you should state that they can now increase the picture quality since ESPNA has upped the quality of it's feed considerably.

Previously you could not blame Ziggo for the low quallity as the original feed from ESPNA was fairly bad. I know this because this feed, which is by satellite, has been Free To Air for a considerable time and with my own sat receiver I could see how low the quality then was. But now the picture quality of the ESPNA satellite feed has gone way up so there is no reason for Ziggo (or other local providers) not to increase their picture quality of the ESPNA channel.

And they should do so as ESPNA is a sports channel and providers know that sports channels as well as movie channels need higher bandwith and / or FEC then "normal" channels in order to get good pictures. This is so because in these two categories large parts of the picture change quickly very often and this makes it much more difficult to maintain good pictures. Solution: more bandwith and / or more FEC. (preferably both)
If they do this you will notice the results straight away!

Bron: Forum op ESPN America
Heeft iemand toevallig enige aanvulling over het bovenstaande? Ik ben van plan Ziggo hierin te gaan benaderen, want bij bepaalde sporten zie ik inderdaad blokjes en is de kwaliteit niet best.
 
FEC is de foutcorrectie van een Kabel/Satelliet transponder en heeft niets met de uitzendkwaliteit te maken. Nou ja, het heeft in zoverre wat met de uitzendkwaliteit te maken dat men met een hogere FEC (bv 5/6 ipv 3/4) meer Mbits tot zn beschikking heeft en dus de Videostream in Mbits op kan schroeven.

De Transponder waar ESPN op zit op Astra 19,2 heeft in ieder geval al een FEC van 5/6 dus daar is de rek wel uit.
 
We geven ESPN America door in de kwaliteit zoals we hem binnenkrijgen.

Die kwaliteit is al stukker beter geworden sinds ESPN een nieuw playout systeem in gebruik heeft genomen. Men is toen ook overgeschakeld op 16:9 en ook de tickertape is verdwenen. Voorheen was het signaal soms niet om aan te zien, persoonlijk vind ik het nu stukken beter.

@Ruiterjm, het forum waar jij het over hebt is volgens mij meer voor de Sky kijkers in de UK. ESPN (toen nog NASN) had voorheen in Europa een editie speciaal voor de UK en een speciale editie voor Europa. Die europesche editie zie je dus ook via Ziggo. Misschien er verschil in kwaliteit zit tussen de europesche vasteland en UK versie.

Helaas kunnen we het signaal niet beter maken dan dat we het aangeboden krijgen van de programma aanbieder. Als we de mogelijkheid hadden om de kwaliteit te verbeteren dan zouden we dit zeker doen.
 
Dank voor je antwoord. Ik had wel zo'n vermoeden dat er een verschil met Sky zou zijn. Met jou antwoord ben ik weer wat gerust gesteld dat er in ieder geval niet geknepen wordt o.i.d. Nogmaals dank.
 
Ik ben benieuwd van welke satelliet jullie het signaal van ESPNA binnen krijgen. De originele aanvoer van ESPNA zit voor zover ik weet namelijk niet op de Astra.

Verder ben ik nieuwsgierig of jullie het afgelopen weekend iets gedaan hebben aan de doorgifte van ESPNA. Het signaal van o.a. de NFL wedstrijden is namelijk zichtbaar verbeterd. :grin:

Eric
 
Verder ben ik nieuwsgierig of jullie het afgelopen weekend iets gedaan hebben aan de doorgifte van ESPNA. Het signaal van o.a. de NFL wedstrijden is namelijk zichtbaar verbeterd. :grin:

Wat bitrate betreft zie ik hier geen echt verschil in vergelijking met de laatse meting.
Zie: ESPN America 16:9

ESPN America, 27-11-2009, Ziggo (Multikabel gebied)
2q0r3p3.gif


ESPN America, 15-12-2009, Ziggo (Multikabel gebied)
346421y.gif
 
Ik zag nog genoeg macroblocking tijdens de NFL wedstrijden van afgelopen zondag.
 
wat is macroblocking?

Hoop dat de kwaliteit beter wordt, liefst HD, maar dat zal wel lang duren. Nu gaat een NHL-wedstrijd sneller dan NFL, daar merk je al snel de matige kwaliteit.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top