• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Analoog signaal komt door digitaal signaal heen

M

Mix

Ik heb digitale tv van Ziggo met een decoder Humax Fox IRC. Vorige week kreeg ik ineens een blokkerig beeld, dat is opgelost door advies te volgens van helpdesk. Ik zie nu echter al paar dagen analoog beeld door digitaal beeld heen.
Met name met ondertiteling e.d. valt dit erg op. Ik heb alle kabels er al meerdere malen eraf gehaald en opnieuw ingestopt. Heeft iemand advies. Ziggo zegt dat het aan mijn bekabeling ligt. Dat geloof ik direct en ik wil ze ook best vervangen, maar welke kabel veroorzaakt het probleem waarschijnlijk?
De scartkabel of die andere (weet niet hoe die heet, klein rond uiteinde)?
mvg
 
Je bent niet de enige met dit probleem.

Check de volgende posts:

Ziggo-Gebruikers.nl Forum: Rare ondertitels op panasonic
Tweakers.net: [digitale decoder] ghosting? in uitzendingen
Tweakers.net: Vaag digitale TV probleem.
Tweakers.net: Sony DAR-X1R, slecht beeld.
MGV: Analoog geluid stoort op digitale ontvangst


Doordat de meeste TV's op de (eerste) SCART het A/V signaal van de TV-tuner uitsturen kan er hierdoor storing/overspraak ontstaan.
Hierdoor zie en/of hoor je het beeld van de laatstgekozen TV zender door het beeld van de A/V ingang heen.
Inderdaad uitermate hinderlijk maar niet iedereen valt het op. ;)
Dit is meer een ontwerp probleem dan het al dan niet gebruiken van een "dure" SCART kabel.
Soms wordt dan aangeraden om de TV eerst op geen zender (0) te zetten of de antennekabel los te halen, dit is natuurlijk geen serieuze oplossing!

Wel een goede oplossing is het gebruik van een zogenaamde "een-richtings" SCART kabel.
Je kunt hiervoor eenvoudig de (bijgeleverde?) SCART-kabel aanpassen met behulp van de SCART pin layout:

SCART Euro AV Connector layout

Onderbreek hiervoor de volgende pinnen in de SCART connector die in de TV gaat:
1 - Audio Out Right
3 - Audio Out Left
19 - Composite Video Out
 
Last edited by a moderator:
Dank voor het snelle antwoord. Ik heb zelf twee linkerhanden, maar zal de scartkabel meenemen bij het eerstvolgende bezoek aan mijn handige vader :)

Overigens heb ik -totdat ik de update van de Humax software heb gedaan en alle kabels een keer had uitgetrokken geen problemen.

Kan het dan toch de scart zijn en heb ik tot die tijd geluk gehad?
 
Ik heb digitale tv van Ziggo met een decoder Humax Fox IRC. Ik zie nu echter al paar dagen analoog beeld door digitaal beeld heen.

Ik had hier ook last van met de samsungdecoder en heb ook altijd gedacht dat het aan de standaard scartkabels zou moeten liggen. Nu heb ik sinds kort de Humax decoder en gebruik de zelfde scartkabels en heb er nu totaal geen last meer van. Denk ik een decoder probleem, maar jij hebt ook een Humax..... vreemd.
 
Of je wisselt gewoon van scart-poort op je tv... meestal wordt maar op één poort beeld terug gezonden door een tv.
 
Of je wisselt gewoon van scart-poort op je tv... meestal wordt maar op één poort beeld terug gezonden door een tv.
Dat is zo. Maar kijk dan wel of die scart ingang geschikt is voor het RGB signaal, tenzij je genoegen neemt met een mindere kwaliteit via CVBS. ;-)
 
Of je wisselt gewoon van scart-poort op je tv... meestal wordt maar op één poort beeld terug gezonden door een tv.

Op andere poort aansluiten, heb ik al geprobeerd, maar ik ga proberen de scart te veranderen zoals aaangegeven. Ik laat nog weten of het probleem is verholpen.
alvast bedankt voor de hulp.
 
Soms helpt het ook door de scart-kabel om te draaien, dus de stekker die nu in de TV zit in de ontvanger doen en omgekeerd.
Sommige kabels zijn 'half bedraad' waardoor nu video/audio van TV naar ontvanger gaat. Bij zo'n kabel is je probleem dan verholpen als hij omgedraaid wordt.
 
Back
Top