• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

IPv6, wanneer verwachten we het? vraag er om!

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mark@home

Hallo,

Wanneer verwachten jullie dat Ziggo IPv6 gaat leveren? De laatste keer dat ik er achteraan gezeten heb kreeg ik geen antwoord. Heeft iemand een idee wat de planning bij Ziggo is?

Als iedereen er om gaat vragen gaan ze er hopelijk werk van maken.
 
Wat zijn dar de voordelen van dan?
Of het verschil met v4?
Ik heb me er niet zo in verdiept, enige voordeel is dat je veel meer IP-adressen hebt, dus de kans dat de adressen opraken, zoals bijna het geval met IPv4, is nog lang niet aan de orde. Andere voordelen? Ik zou het niet weten...
 
Het zal niet al te lang meer duren, aangezien er berekend is dat in 2011 de IPv4 adressen op zijn. De uitrol voor eind 2010 is dan ook geen echte keuze maar een keihard moeten.

Het verhaal van IPv6: https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_Version_6

Over de datum waarop het laatste adres wordt uitgedeeld lopen de meningen nogal uiteen: begin dit jaar waren er nog 1 miljard adressen vrij en afgelopen jaar zijn er 200 mijloen uitgedeeld. Met dat tempo hebben we dus nog 5 jaar. Daarnaast is het maar de vraag of er voor Ziggo ook zo'n haast is. Dat ligt er vooral aan hoeveel ip-reeksen Ziggo beschikbaar heeft en hoeveel daarvan nog vrij is.
 
Daarnaast is het maar de vraag of er voor Ziggo ook zo'n haast is. Dat ligt er vooral aan hoeveel ip-reeksen Ziggo beschikbaar heeft en hoeveel daarvan nog vrij is.

Goed punt, zolang Ziggo genoeg 'voorraad' heeft aan IPv4 adressen dan is er voor Ziggo niet een directe noodzaak om naar IPv6 over te schakelen. Dat staat helemaal los van een wereldwijde schaarste.
 
precies, er is voorlopig geen schaarste.
Is het trouwens als provider wel aan te bevelen om direct over te gaan.
Hoe zit dit met de verschillende webbased toepassingen e.d. kunnen die allemaal IPv6 wel aan.

IPv6 heeft t.o.v. IPv4 geen meerwaarde.
 
IPv6 heeft als grote voordeel dat iedere computer een eigen extern IP heeft. Daardoor is natten (wat meerdere nadelen heeft) niet meer nodig indien je meer dan 1 pc/laptop/etc. hebt. Daarnaast zou bij een combinatie van IPv4 + IPv6 (als tijdelijke tussen oplossing) alles bereikbaar zijn. Met enkel IPv4 of IPv6 is een gedeelte van het internet onbereikbaar.
 
IPv6 heeft als grote voordeel dat iedere computer een eigen extern IP heeft. Daardoor is natten (wat meerdere nadelen heeft) niet meer nodig indien je meer dan 1 pc/laptop/etc. hebt. Daarnaast zou bij een combinatie van IPv4 + IPv6 (als tijdelijke tussen oplossing) alles bereikbaar zijn. Met enkel IPv4 of IPv6 is een gedeelte van het internet onbereikbaar.
Of "natten" echt nadelen heeft, valt wel mee naar mijn mening. Het bied daarentegen wel een goed stuk beveiliging, wat weer teniet word gedaan als elke pc een eigen extern ip-adres heeft.

Ja er moeten wat poorten ingesteld worden als je achter een router met NAT een server wil draaien, maar dat moet geen enkel probleem zijn als je zelf begint met het opzetten van servers.

En dat extra stuk veiligheid is wel heel handig voor de gemiddelde huis-tuin-en keuken internetter daar die zich meestal weinig tot niet verdiepen in hoe hun pc/laptop is beveiligd en hoe dat verbeterd kan worden. Dat is juist waarom virussen en trojans zich zo makkelijk verspreiden. Als alle pc's dan ook nog eens een eigen extern ip hebben kunnen ze nog makkelijker onderdeel worden van een bot netwerk als de pc niet afdoende is beveiligd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan